Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg i "studion"

Produkter
(logga in för att koppla)

Malindejo

Medlem
Jag har ett hobbyrum nere i källaren som tillhör lägenheten. Det är ca 3x6 m stort. Jag har tänkt att ta porträttbilder, mest barn. Nu undrar jag vad jag ska måla rummet i för färger. Ska det vara helvitt?

För att få kontroll på ljuset bäst så är helsvart att rekommendera. Väljer man vitt bör man ha svarta draperi längs väggarna.

Jag har fått rekommendationen att måla eller använda olika färger på väggarna i en liten lokal.

• Valfri fond på ena kortväggen.
  • Svarta draperier på ena långsidan och bakom kameran.
  • Vita eller neutralt grå draperier på andra långväggen.

Golvet och taket bör vara neutrala i färgen och så mörka att de inte påverkar ljussättningen.

Själv komer jag nog att fixa dubbla uppsättningar draperier för att kunna skifta sida på den ljusa väggen.

det blir väldigt dystert med helsvarta väggar, därför valde jag i min studio NCS 2500-N, det är en ljusgrå neutral färg. Sen har jag svarta draperier, och ska även hänga upp svart tyg i taket plus fixa svarta "skärmar" som man kan skärma av med.

Tack för alla tips. Är rädd för att de små barnen kommer bli rädda om det är svart o dystert i rummet. Finns det någon annan mörk färg som funkar bra?

Inget som funkar riktigt bra, enda sättet att slippa mörka väggar är att ha en större lokal :(

Malin: Satsa på en helmatt färg, Kanske NCS 7500 eller NCS 8500. Kolla på en färgkarta i en färghandel. Det viktigaste är att det är en neutral grå färg (Att de två sista siffrorna är 00). Och att den är helmatt, som sagt.

Jag hade valt vita väggar. Ljuset blir mjukare vilket inte gör så mycket då man plåtar barn. En annan fördel är att ljuset blir mer jämnstarkt på en större yta vilket är bra när barnen rör sig.

För att eliminera ljusstuds i väggen räcker det med ett stort svart tygstycke.

Ibland använder jag den vita väggen för att studsa ljuset.

Jag håller just på med att göra iordning en ny studio. Jag har valt att måla väggarna vita och sedan hänga svart Velour från Jysk Bäddlager, på gardinstänger så att man lätt kan ändra från vitt till svart. För att det inte skall bli för dystert har jag valt en gråsvart heltäckningsmatta på golvet.
På den del av golvet som är vid smink och omklädning har jag valt en schackrutig plastmatta. Då jag kommer att ha ensamrätt till studion har jag valt att ha baksidan på en 3x5 meter plastmatta som bakgrund. Den går att måla vit och kommer att hålla bättre än pappersbakgrunder. Det är enkelt att sätta färgat ljus på bakgrunden om man vill det och blir den för smutsig får man väl måla om den.

Här är en layout.

Bilagor

• studio-1.jpg
    studio-1.jpg
    50.3 KB · Visningar: 235
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar