Annons

Färgåtergivning/skärpa på D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

KennethH

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är rätt ny på forumet och en nybörjare på fotografering (haft en D80 snart 1 år).
Jag har några frågor till er som använt/använder en D80, eller på annat vi är insatta;
Jag tycker att den är för blygsam med färgåtergivningen. Om jag tar en bild av en solnedgång och jämför displaybilden med verkligheten, så saknas en hel del färg, även om jag jämför mellan min laptop och det faktiska motivet. Detta gäller alla tillfällen, inte bara solnedgångar. Vid mulet väder och rätt vitbalans, etc. så liknar bilderna bäst originalmotivet. Är detta en svaghet hos D80 generellt, är det fel på mitt exemplar, eller är det rent av en svaghet i "alla" kameror som inte automatiskt manipulerar bilderna (typ vissa kompakt-digitalkameror)?
Detsamma gäller skärpan. Speciellt vid landskapsfotografering och långa avstånd. Bilderna blir lite luddiga om man zoomar till 100% storlek på datorn, men om man gör en efterbehandling i PS CS3 eller Lightroom och ökar skärpa, kontrast och färger så upplevs bilden som bättre. Nu menar jag inte att man boostar allt, så den blir onaturlig, utan mer lik verkligheten.
Varför blir bilderna så "blygsamma"? Det är tidskrävande att sitta och snygga till alla bilder hela tiden. Borde de inte bli rätt från början? Jag har erkänt bra gluggar till kameran också, som i många fall kostar mer än kamerahuset, så det bör inte bero på det heller...
Tips?
 
Jag har ingen D80 men väl erfarenhet av D70s/D200/D300 och med alla dessa har jag gått in och bearbetat bilderna i bildbehandlare för att öka färger/kontrast/skärpa mm för att få önskat resultat. Detta tycker jag är ett naturligt steg med den digitala tekniken, jmf den analoga tekniken där man gjorde ungefär motsvarande saker i mörkrummet. Jag kör nästan alltid mina kameror helt neutralt och fotar med RAW. Alternativet är att gå in i menyn och göra justeringar för att göra bearbetningen direkt i kameran men jag tycker jag har bättre kontroll när jag gör det i efterhand.

Mitt råd är att alltid fota i RAW och JPG. RAW för att bearbeta filerna och JPG för att snabbt kunna tittta på dem i datorn och plocka bort bilder jag inte vill ha. Gör grundjusteringar i RAW-konverteraren (jag tycker i motsats till många andra att CaptureNX är kanonbra) och den slutgiltiga finputsen i t ex PhotoShop. /FW
 
Jag får alltid bäst reslutat i Raw med min D80, fast när motivet inte e så där jätte viktigt brukar ja dra igång Jpeg istället.
Jag har alltid mina Jpeg inställningar ställda lite mera intenstivt, skärpan brukar stå på medium hög, mättnaden på kraftig samt kontrast på auto. Detta ger iaf mig väldigt mättade bilder samt helt ok skärpa.
Testa ställa Jpeg behandlingen i ´menyn o se vad som händer.
Det enda ja reageat på angående färgerna e väl att auto vitbalansen inte e så värst säker.
 
Hur menar du med jpeg-inställningar, efterbehandling eller? Det finns väl inget som automatiskt redigerar jpeg-filerna när bilden tas?
Jag använder alltid bästa jpeg+RAW, men är ändå inte 100% nöjd med färger och skärpa på bilderna.
 
jo, i fotomenyn finns en funktion/inställning kallad ''Optimera bild''. Där kan du ändra hur pass mkt mättnad, skärpa, kontrast mm kameran ska lägga på i Jpegbilden när de tas. Där går de ställa in efter tycke o smak hur mkt av varje som ska avändas. Det finns även redan förinställda alternativ o välja bland, såsom ''intensivt'', ''extra förstärkt, '' porträtt'' med mera..

Dom inställningarna brukar iaf jag pula runt bland.
 
Där ser man...hrmm, jag som skrivit ungefär att "har man läst manualen en gång så kan man kameran, så lättanvänd är den..." i min recension av D80 här på fotosidan.
Tack för tipset! Jag ska testa och så får man väl finna sig i att de speciella bilder man vill manipulera extra mkt så blir der RAW-filen i Photoshop som gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.