Annons

extrem vidvinkel utan fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

Luuddee

Medlem
letar efter en vindvinkel till min nikon, vill ha mycket vindvinkel gärna fast men ja vill inte ha så mycket fisheye effekt i bilderna. kameran det ska sitta på är d300. kom gärna med förslag på olika objektiv och gärna omdöme om ni testat dom själva.
 
Kortaste raktecknande vidvinkeln är sigma 10-20, om man inte räknar med Tamron 10-24 som inte kommit ut ännu. Har en sigma 10-20 på min d300 och det är nog den som sitter på oftast när jag fotar.
 
hade helst velat ha en fast vidvinkel. men om man börjar titta på fisheye optiken är det någon som blir mindre "fisheye" effekt än andra osv?
 
hade helst velat ha en fast vidvinkel.
Då får du nöja dig med sämre bildkvalitet, högre pris, högre vikt och mindre vidvinkel. Ett dåligt val, skulle jag vilja påstå. Varför måste objektivet vara fast?

men om man börjar titta på fisheye optiken är det någon som blir mindre "fisheye" effekt än andra osv?
Ett fisheye är ett fisheye, och det finns ingen större mening med ett sådant objektiv om det inte ger åtminstone 170 grader från hörn till hörn (tillägg: tycker inte jag i alla fall). Om du vill ha en raktecknande vidvinkel så verkar det också dumt att köpa ett fisheye, eftersom det är något helt annat.
 
nu har jag fått de svar jag ville tack för det. det lutar faktiskt åt en
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX någon som har erfarenhet av detta objektiv?
 
nu har jag fått de svar jag ville tack för det. det lutar faktiskt åt en
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX någon som har erfarenhet av detta objektiv?


Jag har en, men har inte hunnit fara omkring med den ute "på riktigt" än.

Det jag fotat visar ett skarpt och förvånandsvärt raktecknande objektiv.
Byggkvaliteten är bra trots en lite kärv zoomring.
Jag har svårt, baserat på egen och andras erfarenheter , att tro att någon annan nämt objektiv skulle vara bättre än denna Tokina.
 
Trög zoomring och för det som har Canon kameror går ju zoomringen åt fel håll. Autofokusen är inte i Canon klass, men väl fungerande ändå, är ändå en vidvinkel vi snackar om.

Det positiva är att den är snorskarp, har 2.8, känns grymt solid, hyffsad vidvinkel 11 istället för 12mm, dock inte 10 som EF-s 10-22 som kanske kan vara lite synd. Ett litet plus kan även vara att den fungerar perfa på analoga kameror i ändläget. Tror inte du hittar någon bättre, visst den är inte fast men med ett zoomomfång på 1.5 räknas den ju nästan som fast ändå:)

Det är nog helt enkelt den du söker.
 
nu har jag fått de svar jag ville tack för det. det lutar faktiskt åt en
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Hej! Haft min Tokina 11-16 sedan juni och tycker den funkar helt ok. Zoomar gör jag inte, skillnaden på brännvidden är rätt liten faktiskt.(larvigt liten)
Så man kan säga att den funkar fint som en raktäcknande vidvinkelglugg.
Ha det!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.