Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXTRAPRYLAR på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi är nu fem st som håller kontakten angående våra "affärer" med Extraprylar. Det börjar röra sig om ganska mycket pengar. Om det finns ytterligare personer som handlat av Extraprylar på Tradera och inte fått sina varor eller pengarna tillbaka, var god kontakta mig så snart som möjligt.

Ju fler vi är desto bättre!

För att kontakta mig:
Gå in på min profil och tryck på "kontakta Joakim".

Mvh
/Joakim Karlsson
 
Vi är nu fem st som håller kontakten angående våra "affärer" med Extraprylar. Det börjar röra sig om ganska mycket pengar. Om det finns ytterligare personer som handlat av Extraprylar på Tradera och inte fått sina varor eller pengarna tillbaka, var god kontakta mig så snart som möjligt.

Ju fler vi är desto bättre!

För att kontakta mig:
Gå in på min profil och tryck på "kontakta Joakim".

Mvh
/Joakim Karlsson

En till nu, bara att ta kontakt, vi blir fler och fler!!
 
En till nu, bara att ta kontakt, vi blir fler och fler!!

Vill bara förtydliga en sak:
För att kunna kontakta mig via min profilsida måste man vara medlem och inloggad på Fotosidan. Medlemskapet är gratis och det går fort att registrera sig.

Uppmanar återigen dig som blivit lurad på pengar av Extraprylar att ta kontakt med mig, vi är nu ett antal personer som tillsammans kommer upp i en ganska stor summa uteblivna pengar! Allt blir lättare om vi hjälps åt.

Mvh
/Joakim Karlsson
 
Senast ändrad:
*Suckar*
Jag har kontaktat ovanstående.
Jag är nog en till lurad individ i denna söta historia.
Jag tänkte att ok med lite väntetid (i dag 42 dagar)men jisses vilka dumma bortförklaraingar man får per mail när man har kontakt med dem.Har inte bett om pengaran tillbaka förrän i går, får se vad de ger för respons, har skrivit en frist till den att jag vill ha svar senast tisdag, max onsdag, för då sker en polisanmälan, helt klart.
Ser på fler forum att folk har numera blivit lurade, men sjukt nog på omdömen på tradera så har ju faktiskt folk fått sina saker.Varför fick nu de sina saker då??Lura en del men inte alla, låter ju också märkligt.
Det jag har lyckats spåra upp, enl namnet jag fick på vinnarmailet är hans personnr, den adress de angav, en fd firma , som ar lika smutsig den verkar det som. Två mobilnr, en fungerar inte , bara talsvar.Den andra går en någon snubbe som heter Thomas. Har kollat upp namn o perssonnr på den personen med.

Fasen, det här gör mig så ledsen. Visst ska man vara försiktig på internet, klart det men herregud, kan man inte lite på någon längre eller? Tro mig, slutköpt på tradera, blocket o allt annat .Håller mig till seriösa internetföretag hädanefter tror jag.


Jag ger ju allt en chans, jag lever på hoppet, dum kvinna som man är, men börjar att bli lite ledsen nu o smått irriterad.(O mest förbannad på mig själv).
 
Annica
Vaddå inte kunna lita på någon? En bedragare kan man väl aldrig lita på! Vill du ha en värld där alla är ärliga så att du kan ta bort alla lås och lösenord och pengar?

Det finns otaliga trådar och rekommendationer både på FS, hos Konsumentverket etc. Ett av de första rekommendationerna är att aldrig betala något i förskott. Dessutom borde man orka kolla upp om säljaren har några betalningsanmärkningar hos Kronofogden. Om säljaren inte accepterar Payson eller Internetgirot så skulle jag vara mycket försiktig…

Finns det seriösa internetföretag? I så fall vilka? Var Kameraexperten seriöst?

Dock ser jag en positiv sak med ditt inlägg, att du nu är förbannad på dej själv!
/Harald
 
Hm, jo jag är mest arg på mig själv, o det är som du säger ....man ska inte betala någon utan att kolla först.Men tycker inte du att det är lite trist att det ska behöva vara så.
Nu är jag inte så dum o blåögd, klart att jag var förberedd på en risk, men jag ville inte ju inte att det ska vara så illa som det verkligen verkar att vara.
Jag kan klara mig utan de utlagda pengarna, absolut...så jag kommer nu inte dö av svält eller nått...

Men jag tycker fortfarande är märkligt att majorieten av alal köpare hos dem har fått sina saker,klart med viss väntan :p, men de har kommit, och som jag skrev tidigare, man har hoppet...
Att jag nu skrev detta är mer eller mindre att jag vill visa att nu har det skett med mig, jag är villig att gå längre, och hjälpa mig o andra utsatta så det kan bli lite rättvisa , i just detta fallet.
Samt att jag kommer nog ta mig en liten runda ,om tillfälle ges i framtiden o varna om dem ut till allmänheten, kanske via bloggar ,facebook, bdb, ja, u name it.Så lätt ska de inte komma undan.
Men ....som sagt var, har sänt dem ett mail, om att jag vill nu ha ett levdatum,pengarna tillbaka, eller så blir det polisanmälan, så det är upp tilldem/han att göra något.
 
Annica
Jovisst är det trist!
En person jag pratat med hade följt de råd som finns bl a på FS men det kom inga grejer. Efter fem dagar betalades de inbetalade pengarna tillbaka till köparens Paysonkonto. Köparen förlorade då ca 500 kr och då fick jag frågan om jag kunde hjälpa till så att Payson betalade tillbaka dessa 500 kr. Köparen fattade inte att det kostade 500 kr att inte förlora 15 000 kr.

Jag tycker att man ska kunna idka privat handel via Internet. Hur ska man annars bli av med saker man inte längre vill ha. Ska man bara handla med den egna vänkretsen? Kanske i första hand men kör man med Internetgirot eller Payson med leveransgaranti så är man ganska säker speciellt om man dessutom gör de andra kontrollerna som står i FS’ råd. Jag skulle möjligen vilja komplettera med att man bör avfotografera det man lägger ner i sitt paket…

Om man betalar i förskott till en person som har skulder hos Kronofogden så lär man nog bli blåst och att polisanmäla en sådan person ser jag enbart som slöseri med tid…
/Harald
 
Jupp.
Klart ,skulle jag nu vilja få för mig att köpa mer i framtiden, inte nu...så blir det genom payson eller likn.Helt klart.
Men det är ÄR fortfarande trist att man ska vara nervös var gång man idkar en handle via nätet o det är förbannat synd att det finns idioter som utnyttjar systemet till sina "affärer" så folk som gör allt rätt inte vågar köpa eller tom sälja sina varor.
 
Finns det seriösa internetföretag? I så fall vilka? Var Kameraexperten seriöst?
Visst finns det seriösa internetföretag!

Kolla på tex Cyberphoto, ett av de seriösaste internetföretag som jag stött på!

Kameraexperten och Playzone var bedrägerier, men det finns så många fler internetföretag som bedrivs fullständigt seriöst!!
 
Senast ändrad:
Det håller jag med om men det finns ju t ex en massa säljare på Tradera, Blocket etc. som är registrerade företag men som i många fall inte är seriösa. Även internationellt finns det mängder med internetföretag som är seriösa men lika många eller fler oseriösa. Det jag menar är att det inte är så lätt att avgöra och man är inte alltid säker om man köper från ett registrerat företag...
/Harald
 
...tänkte mer som på cdon.com o liknande. Beställa tågbiljetter å så.,SJ mfl.Ja ni vet...typ de seriösa företagen online....
 
...tänkte mer som på cdon.com o liknande. Beställa tågbiljetter å så.,SJ mfl.Ja ni vet...typ de seriösa företagen online....



Vi vet alla riskerna med Tradera nu, när man vill ha en sak och bjuder på det måste man ju rätta sig efter vad säljaren säger när det gäller betalningen, står det förskottsbetalning till konto så betalar man ju det, skulle man vinna en auktion och sen vilja betala på något annat sätt så får man ju dåligt omdömme direkt och det vill man ju inte ha.
Men säger kanske någon, man kan ju fråga säljaren om man kan betala på ett annat sätt innan man bjuder, skulle inte detta gå så ska man avstå att bjuda.
Ja det är riktigt, visst är det så.
Men nu var det inte så man tänkte när man bjöd på saker hos extraprylar. Dessutom så var det enda negativa att det var lång väntetid på sakerna, och funkade inte affären så fick man pengarna tillbaka, Detta läste vi alla som har bjudit på något hos Extraprylar på tradera. vi läste självklart omdömmerna innan man bjuder, vad annars, det kändes ganska okej.
Därför kändes det inte fel att bjuda, MEN sen att att tradera stänger av Extraprylar hade ingen räknat med, och nu står vi här med lång näsa, och vi är nu många som har blivit blåsta på våra pengar.
Sen alla kommentarer vi fått att man inte ska betala i förväg och alla andra kommentarer, vi har själva tänkt dom nu och vi är alla arga på oss själva, vad annars skulle vi vara?
På något sätt ska Bojan på Extraprylar få sota för detta, självklart ska han polisanmälas, alla som är drabbade ska polisanmäla, det är inget att vänta med utan gör det nu!
När polisen märker att vi är många så kanske dom tar tag i detta snabbare, tveksamt men jag hoppas dom gör det.

Ha en bra dag!
 
Jag köper mycket grejor på tradera och har ännu aldrig blivit lurad fastän jag sätter in pengar i förskott. Jag säljer i bland och försöker vara snabb med att skicka grejorna. Jag har aldrig varit i konflikt med någon. Men, å andra sidan, sakerna jag säljer och köper är bara på några hundralappar. Det kan man ha råd att förlora. Upp till en tusing tycker jag är riskkapital. Råden att aldrig betala i förskott undrar jag om det är nån som faktiskt följer? På tradera är det nog vanligast att man bara sätter in pengar på folks konton. Men så har jag spanat på tradera en bra stund och efter ett tag känner man igen säljare och köpare. Jag skulle aldrig bjuda på en 50" platt-TV för 1/4 av priset av en nytillkommen traderare och som bara har ett objekt.

Men 10-15 tusen kronor? I mina ögon skulle det klart vara värt att ta bilen och åka och hämta prylen man köpt och betala i handen, åtminstone om det är i södra halvan av sverige (där jag bor). De bensinpengarna är försäkringspremie att man inte blir lurad. För mig är 10000 kronor mycket pengar och jag känner oro när jag förskottbetalar i vanliga butiker med. Tänk om de konkar?

Å andra sidan, klart man skall lita på folk. Jag tror inte Extraprylar medvetet försöker luras. Jag tror att Extraprylar är slarvig och lat och lyckas inte fullfölja alla sina affärer. Då skall man inte sälja grejor. Buss på med polisen bara. Hoppas ni får tillbaka era pengar.
 
Göran,
Du har säkert rätt, man ska lita på folk. Du kan ju säga det till de uppskattningsvis 200 personer som blir lurade varje dag i Sverige vid internethandel på nätet. Tids nog lär de sig förhoppningsvis…

Att åka och hämta grejerna och betala cash, är det bra? Jag känner en tjej som säljer en hel del på nätet men som numera vägrar att sälja på det sättet p.g.a. de trakasserier hon blivit utsatt för vid sådana besök… Men visst, man ska väl kunna lita på folk…

Fick en fråga från en person som hittat en annons på en ny 1Ds Mark III för 10 000 kr. Frågan var om det var OK att betala i förskott. Jag sa: ”Gör det och om du får någon kamera så är det olagligt för du borde insett att det är stöldgods för en ny kostar 78 000 kr men det troliga är att det inte finns någon kamera alls och att annonsören lever gott på de korkade och godtrogna…

Bifogar några utdrag ur tidigare trådar i detta ämne.
/Harald
*********
Hur många privatpersoner blir lurade varje dag i Internethandeln? Jag har ingen aktuell siffra men det brukar ligga på i storleksordningen ett par hundra enligt en säkerhetsgrupp jag deltar i. (Här ingår alltså inte kortbedrägerier)

Hur många blir lurade vid Internethandel via Payson och Internetgirot. Jag har ingen aktuell siffra för detta heller men under 2007 var mängden nära 0 %.
*********
Det märkliga är att jag stött på personer som uttrycker sig nästan föraktfullt över andras godtrogenhet men när de själva ska sälja något så vägrar de att tillåta köp med betalgaranti trots att köparen betalar extrakostnaden. Dessa människor ser det som en förolämpning att någon ens kan tänka tanken att betalgaranti skulle behövas eftersom de ju själva vet om att de är vita som snö… Det kanske de är men det vet ju inte köparen…
********
 
Jag formulerade mig lite olyckligt. Jag menade förståss "Man skall kunna lita på folk". Men man får inte vara naiv. Det är bra om man vet vem man handlar med. Och om man har enkla krav som inte går att uppfylla kanske man skall stå över affären. Men ibland får jag för mig att om affären ser ut att vara riktigt lysande så sänker man garden och blir lurad.

(.Att hämta... Hm, jag tänkte mig att man skulle komma övrens med den man köper av att hämta varan. Men är det en dålig ide kanske man får komma överens om nått annat.)

Men det är väl inte bara på internet folk luras? Jag tycker det sker runtomkring oss hela tiden. Hur många lysande affärer har man erbjudits utan att internet är inblandat? Förr fanns det annonser i dagspressen. Jag dissar ingen som blir lurad. Man är inte dum för att man blir lurad. Det är bara frågan om hur listig den som luras är.

Fast jag fattade inte riktigt vad du vill säga egentligen? Jag tycker det verkar vi är av samma uppfattning? Eller skrev jag nått som missuppfattas?

Det jag ville säga var att för småpengar är jag beredd att ta lite risker, men om det vore mycket pengar skulle jag känna mig tryggare om man vidtog lite försiktighetsåtgärder, tex paypal eller vad man nu kommer överens om som båda parter är nöjda över.

Edit: en grej som jag tycker funkar rätt bra, men som inte är några egentliga garantier när jag säljer är att uppge mitt riktiga namn, bostadsadress, telefonnumemr, kontonummer etc, och låta köparen checka av att jag finns på riktigt. Men som sagt, jag handlar bara för småpengar.
 
Senast ändrad:
Jodå, vi är nog ganska så överens men jag vill varna för Paypal. Paypal är ett sätt att överföra pengar bl a till USA eftersom direkta banköverföringar ofta inte alls funkar dit. Vid betalning till någons Paypalkonto åker pengarna in dit direkt utan någon kontroll och ägaren till kontot kan lyfta pengarna omedelbart!!!

Riktigt namn? Javisst!
Innan man köper något som kostar mer än 500 – 1000 kr tycker jag man ska göra så här:
Be att få personens namn, adress och telefonnummer.
Ta reda på personens personnummer genom att ringa till Skatteverket.
Kolla med hjälp av personnumret om personen har några skulder hos Kronofogden. Finns skulder där så kan det vara riskabelt…
Be att få använda Payson eller Internetgirot. (Absolut inte Paypal, Western Union m fl. helt osäkra medier!) Om säljaren inte accepterar det så avbryt. (På Tradera är det ju smartare som du skrev att ställa en fråga om detta innan tiden utlöper. Svarar han nej så gör ingen affär!)

Att åka till säljaren kan väl vara OK men ta helst med två gorillor för din egen säkerhet…

För att höja säkerheten ytterligare så avfotografera packningen t ex med en digitalkamera och/eller ha gärna vittnen. Samma sak när man tar emot ett paket. Öppna det på DHL, Posten etc med ett vittne därifrån eller ha vittnen när du packar upp det hemma.

Se även Regler och varningar på FS
http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm
Där står en massa nyttigt, t.o.m. telefonnummer till Skatteverket och Kronofogden.
/Harald
 
Skönt att höra att vi var överens. Och jag skrev fel igen, jag menade förståss payson (och skrev paypal, vad rätt jag tänkte och fel jag skrev), den där tjänsten som de faktist rekomenderar på tradera.
Verkar faktist funka. Jag har använt det några gånger.


Fast både paypal och western union är riktiga betalningsmetoder. Funkar utmärkt om det är ens svåger eller syster i andra ändan, men är det okända personer kan man hellre lägga pengarna i ett kuvert. :)

Från det ena till det andra: Om man nu vill luras på rikigt: Hur skall man göra då? Jag tycker att luras för 300 spänn kan knappast löna sig, eller gör det det? Jag har läst att pundare kan sätta in skitannonser för några hundra och säljer samma pryl 70 gånger och skiter i att skicka nått. Blir nåra tusen till en stjärnresa utan risk att åka dit eftersom han inte har nåra pengar att betala tillbaka även om polisen kommer.

Om jag skulle luras, skulle jag sikta på knepiga affärer där man faktiskt levererar nått som nästan går att använda så köparen inte fattar att han blivit lurad, tex bantningspulver eller stå-upp-medel för slaka snoppar.
 
Kul hemsida det där

"Tyvärr så medför detta att vi helt och hållet måste överge Tradera.com som vår marknadsplats."
Inte så konstigt kanske, om man är avstängd.

"...tack vore ett nytt system och DHL:s direktutkörningar ur vår lager"
Jag trodde att han levde på att inte ha lager, utan att beställa från t.ex HongKong med användarens adress (och att denne ovetande tar risken för tull)

/Mats
 
Vi är nu 9 st som inte fått varken varor eller pengar och som håller kontakten med varandra. Om du också ligger ute med pengar hos Extraprylar, ta gärna kontakt med mig så fort som möjligt!

Om du är medlem på Fotosidan, gå in på min profil och tryck på "Kontakta Joakim", om du är inte medlem så kan du bli det gratis.
 
Har sett att det är fler som har blivt lurade på ett annat forum, har länkat denna tråd till den andra. Så om nu inte personerna har redan kommit, så som mig :p, tänkte jag ge dem lite hjälp på traven....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.