Annons

Extra tillbehör till kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte kameran igår, fick med ett minneskort och ett UV-filter. Ska även köpa en kortläsare och troligen ett gråfilter snart tror jag nog.

Någon som har ett tips på något zoom objektiv, för ett bra pris? Zoom på helst 200 eller 300. Kommer använda det mest till att fota djur.
 
Alla objektiv har ett bra pris. Budget?

Ett par tusenlappar. Typ 2-3000. Behöver inget superobjektiv då jag är halvt nybörjare, och har heller inte en tillräckligt bra ekonomi för något dyrare. Har kollat på det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278. Det sägs att det är bra för det priset, men jag vet inte om jag skulle behöva ett 300 mm istället. Jag kör med ett 18-105 just nu och då känns ett 200 mm lite för lite, men jag vet inte riktigt, har ju själv inte prövat något så stort.
 
200 är för kort för fågelfoto, om inte fågeln är uppstoppad dvs! Autofokus måste vara snabb, så ett nikon 70-300 VR är att rekommendera i ditt fall, och om det är för dyrt, köp begagnat!! Eller spara!! För ett 55-200 till fågelfoto är sådär. 70-300at är väldigt fint, kostade väldigt mycket för något år sedan men har sjunkit mycket i pris. Pga autofokus så utesluter jag Sigma och Tramson.

/Hannes
 
200 är för kort för fågelfoto, om inte fågeln är uppstoppad dvs! Autofokus måste vara snabb, så ett nikon 70-300 VR är att rekommendera i ditt fall, och om det är för dyrt, köp begagnat!! Eller spara!! För ett 55-200 till fågelfoto är sådär. 70-300at är väldigt fint, kostade väldigt mycket för något år sedan men har sjunkit mycket i pris. Pga autofokus så utesluter jag Sigma och Tramson.

/Hannes

Jag tänkte väl det. Men appropå 70-300 gluggen, går det med den här Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED? Det finns ju ett flertal 70-300.
 
Ja det är den jag menar. Riktigt fin prestanda och brännvidd med tanke på priset. Längre brännvidd = dyrare
Nästa steg är sigmas 120-400 som ligger på ca 7500 eller sigmas 150-500 som ligger på ca 10 000 kr.
 
Skrivskyddat?

Hej
Angående skrivskydd med SD adapter, kan de va så att du har den lilla "skjutmojjen" på adaptern i läge "lock" ? Den låser inte fast microkortet utan skrivskyddar det.

ThomasR
 
Ett stativ (antingen enbens eller trebens) kan vara bra att investera i eftersom att telegluggar kan vara ganska tunga (70-300 är dock ganska lätt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.