Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra tillbehör till kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Jag kommer köpa en ny kamera om några dagar och jag undrar, är det några extra tillbehör som skulle komma till bra användning? Jag kommer fota överallt nästan, från porträtt (mest på hunden :D ) till landskap och naturbilder. Det jag kommer köpa nu är kameran Nikon D90 med 18-105mm objektiv, 8Gig minne, väskan Lowepro Adventura 170 och en kortläsare. Stativ har jag.

Är det egentligen något annat än det här som skulle var väldigt användbart?
Jag har kollat på en trådlös (IR) utlösare, nåt billigt skit som mest fungerar framifrån kameran, men gick för 250 spänn bara. Nåt att ha?
Ska även uppgradera senare med ytterligare ett objektiv, troligen ett vidvinkel (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32058) eller ett zoom objektiv (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278).

Tack.

Senast ändrad:
Om det inte ingår så rekommenderar jag ett motljusskydd. Skyddar inte bara mot motljus utan även mot svettiga fingeravtryck, stötar mot objektivet mm.
Någon sort av trådutlösare är kanske ett bättre alternativ än den där trådlösa utlösaren när du använder stativ. Den senare är nog bäst när man vill vara med på bilden själv.

Olle

Stativ och/eller polarisationsfilter brukar göra under för natur- och landskapsbilder ibland. :)

Jag kommer köpa en ny kamera om några dagar och jag undrar, är det några extra tillbehör som skulle komma till bra användning? Jag kommer fota överallt nästan, från porträtt (mest på hunden :D ) till landskap och naturbilder. Det jag kommer köpa nu är kameran Nikon D90 med 18-105mm objektiv, 8Gig minne, väskan Lowepro Adventura 170 och en kortläsare. Stativ har jag.

Jag har kollat på en trådlös (IR) utlösare, nåt billigt skit som mest fungerar framifrån kameran, men gick för 250 spänn bara. Nåt att ha?
Ska även uppgradera senare med ytterligare ett objektiv, troligen ett vidvinkel (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32058) eller ett zoom objektiv (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278).

Tack.

Extra batteri!
Hälsn Maria

Extra batteri!
Hälsn Maria

Visst ja, tack, det hade jag glömt bort ;)

Stativ och/eller polarisationsfilter brukar göra under för natur- och landskapsbilder ibland. :)

Polarisationsfilter lät väldigt intressant, tror jag ska ta och testa det.

Om det inte ingår så rekommenderar jag ett motljusskydd. Skyddar inte bara mot motljus utan även mot svettiga fingeravtryck, stötar mot objektivet mm.
Någon sort av trådutlösare är kanske ett bättre alternativ än den där trådlösa utlösaren när du använder stativ. Den senare är nog bäst när man vill vara med på bilden själv.

Olle

Jag hade tänkt köpa ett sådant också, eller så följde det med, kommer inte riktigt ihåg..
Och visst, slänger man ut dubbla priset så får man en trådad utlösare som även fungerar bakom kameran.

Extra minneskort och batteri. Självutlösare fungerar också (men 250 spänn är inte så mycket för en fjärr).
Motljusskydd ingår till 18-105.

IRsändare

Tack.

IRsändaren är skit, jag fick flera stycken på garantin och det var skräp. Efter det köpte jag en radiokontrollerad sändare, betydligt dyrare men den fungerar 100%
Satsa på att fotografera, du verkar ha ett bra utgångsläge. Riktigt bra objektiv och fler minneskort... men har du blixt? En extern blixt, utan det är det lönlöst att köra blixt.
Med vridbart och fällbart huvud. Cyberphoto säljer en Dörrblixt med 500 kr rabatt, den är ok.

Ok, så det jag kan tänka mig köpa i framtiden kan bli:

Filter (ND, Polarisering och UV)
Ett objektiv (Någon som har ett förslag annat än de jag lagt upp?)
Ett till batteri och kanske ett batterigrepp
Trådad utlösare
Extra minneskort köper jag kanske direkt om det finns
Våran Canon-skrivare sket sig totalt, så vi ska nog fixa en ny snart
Blixt kan ju vara bra med

Någon som har några fler förslag?

IRsändaren är skit, jag fick flera stycken på garantin och det var skräp. Efter det köpte jag en radiokontrollerad sändare, betydligt dyrare men den fungerar 100%
Satsa på att fotografera, du verkar ha ett bra utgångsläge. Riktigt bra objektiv och fler minneskort... men har du blixt? En extern blixt, utan det är det lönlöst att köra blixt.
Med vridbart och fällbart huvud. Cyberphoto säljer en Dörrblixt med 500 kr rabatt, den är ok.

Jag trodde väl det, inte mycket kvalitet grejer man kan få inom fotografin för en liten peng.
Men ang blixten, är det den här, http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N, du menar? Den ser ganska nice ut iaf.

Det finns säkert hur mycket som helst (vilket väl tråden redan är bevis för) men ta det lite lugnt med shoppandet. Börja plåta istället. Så småningom kommer du till situationer där du kanske inser att "nu hade det varit bra att ha en xxx för då skulle man kunna..." Då vet du vad du ska köpa. Och varför. Att köpa en massa "braåhagrejer" som sen bara blir liggande är väldigt trist.

Köpte själv nyligen en radiostyrd fjärrutlösare på Ebay för en hundring (inkl frakt). Levererades på en vecka. Funkar utmärkt. Hur länge den håller vet jag dock inte ännu...

Jag trodde väl det, inte mycket kvalitet grejer man kan få inom fotografin för en liten peng.
Men ang blixten, är det den här, http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=DAF42N, du menar? Den ser ganska nice ut iaf.

Javisst, just den blixten DAF42

Jag har den till min Pentax, och kommer att köpa den nya versionen som kommer om någon månad. Just den här modellen är inte kompatibel med Pentax K5, men den nya är det. Förmodligen den mest prisvärda blixten på marknaden för de pengarna.
Jag klarar mig utan alla tillbehör, men utan den blixten inte.

Det finns säkert hur mycket som helst (vilket väl tråden redan är bevis för) men ta det lite lugnt med shoppandet. Börja plåta istället. Så småningom kommer du till situationer där du kanske inser att "nu hade det varit bra att ha en xxx för då skulle man kunna..." Då vet du vad du ska köpa. Och varför. Att köpa en massa "braåhagrejer" som sen bara blir liggande är väldigt trist.

Köpte själv nyligen en radiostyrd fjärrutlösare på Ebay för en hundring (inkl frakt). Levererades på en vecka. Funkar utmärkt. Hur länge den håller vet jag dock inte ännu...

Radiostyrt är betydligt bättre än IR, IRsändaren fungerade 20 av 110 gånger, sedan gav den upp... tre stycken testade jag innan köpet gick tillbaka.

Kortläsare är ju onödigt om du har det i datorn.
Bättre att köpa 2-3 mindre minneskort än
ett stort, det har ju hänt i sällsynta fall att minneskort slutat funka.

Ok, så det jag kan tänka mig köpa i framtiden kan bli:

Filter (ND, Polarisering och UV)
Ett objektiv (Någon som har ett förslag annat än de jag lagt upp?)
Ett till batteri och kanske ett batterigrepp
Trådad utlösare
Extra minneskort köper jag kanske direkt om det finns
Våran Canon-skrivare sket sig totalt, så vi ska nog fixa en ny snart
Blixt kan ju vara bra med

Någon som har några fler förslag?

Man kan som någon sa köpa hur mycket grejer som helst. Men ditt kit känns ganska komplett som ett startkit. Du lär märka vad du behöver så småningom.

Men om du vill ha tips på fler småprylar:

Rengöringskit för optiken och/eller kameran
”Rocketblower”, dvs gummiblåsa för rengöring.
Gråkort för vitbalans/exponering

Lugna dig med batteriet! Jag har en D90 och har aldrig kört slut på batteriet på en session eller turistdag. Som Erland säger: lugna dig tills du upptäcker att du saknar något!

Per.

Köper man tre små kort istf ett stort ökar man risken att ett kort ska sluta fungera eller bli borttappat, risken tredubblas.

Likadant med ett större kort, om man tappar bort det så kan man förlora fler bilder. Än om man tappar bort ett av flera, mindre kort.

Kortläsare är ju onödigt om du har det i datorn.
Bättre att köpa 2-3 mindre minneskort än
ett stort, det har ju hänt i sällsynta fall att minneskort slutat funka.

Jag har en kortläsare i den stationära, ja. Problemet med den är att den inte kan läsa MicroSD kort, som jag har i mobilen och om man använder en SD kort adapter så blir kortet skrivskyddat... Därför tänkte jag köpa en extern USB Kortläsare, som jag även kan ha till mina andra datorer som inte har en intern kortläsare.

Man kan som någon sa köpa hur mycket grejer som helst. Men ditt kit känns ganska komplett som ett startkit. Du lär märka vad du behöver så småningom.

Men om du vill ha tips på fler småprylar:

Rengöringskit för optiken och/eller kameran
”Rocketblower”, dvs gummiblåsa för rengöring.
Gråkort för vitbalans/exponering
Lugna dig med batteriet! Jag har en D90 och har aldrig kört slut på batteriet på en session eller turistdag. Som Erland säger: lugna dig tills du upptäcker att du saknar något!

Per.

Självklart kommer jag ju vänta att köpa något tills jag inser att jag saknar det. Det här tänkte jag som en lista på potentiella framtida inköp, och även att jag vill veta vad som finns att tillgå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar