Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extra tillbehör att ta med på Afrika-resa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vidare på temat rosa bussarna. Jag ska åka asien-resan som går moskva, transibiriska järnvägen, mongoliet, peking, sydkorea, japan. Är det stor risk att bli rånad på systemkamera på den rutten tror ni?

Är lite fundersam på vad man ska ha med sig för prylar. Vi åker inte buss på den resan utan tåg, alltså måste allting vara lättpackat.

Jag funderar på att till min Nikon D80 ta med mig kitobjektivet 18-135 och en eller två med fast bränvidd för de mörka tillfällena, 50 mm och 24 mm.

Re: Byter du inte objektiv så behöver du nog inte städa sensorn

cowboy skrev:
Med bara ett objektiv skulle jag strunta i sensorrengöringsgrejorna.

Det var ungefär så jag tänkte..
Jag åker inte utan nästa gång.
På semester blir det en del bilder. Det är inte kul om du hittar damm på på hälften.. mycket jobb.

rebecca.bergsland skrev:
Om man inte har laptop, vad kan man ha för "grej"?
En "grej" är troligen en portabel hårddisk för att tömma minneskorten då och då, jag är mycket nöjd med CompactDrive PD70X. Man ska ladda batterierna i den också ibland om du ska vara i fält två månader...
När jag köpte min medföljde en billaddare (för 12 volts cigaretttändaruttag).

Du verkar ha föredömligt få grejor med dig, att dra omkring på och hålla koll på för många pinaler är superjobbigt.
Strunta i laptopen om du inte tvunget vill titta på bilderna eller tagga dem efter hand (skriv dagboken i en vanlig anteckningsbok), det är för mycket skakande för skitigt och för primitivt för att det ska kännas kul att dra med en ömtålig laptop på din rutt.

Om du har en reskompis (som också har en portabel hårddisk med tillräckligt lagringsutrymme) kan ni tanka in era bilder i båda hårddiskarna. Pajar den ena så har ni bilderna kvar i den andra. Det är alltid litet nervöst med hårddiskar under primitiva skakiga resor...

Är avundsjuk

rebecca.bergsland skrev:
:D Vi flyger ner till Kenya och sedan åker bussen därifrån till Sydafrika. :D
Åkte januari till april 1993 ungefär samma rutt (minus Sydafrika) med brittiska Encounter Overland - det är en riktig superresa och det finns nog ingen härligare världsdel än Afrika!

Degen_85 skrev:
Vidare på temat rosa bussarna. Jag ska åka asien-resan som går moskva, transibiriska järnvägen, mongoliet, peking, sydkorea, japan. Är det stor risk att bli rånad på systemkamera på den rutten tror ni?
Har själv gjort (inte rosa bussarna) ungefär den rutten (men Nord- istället för Sydkorea ;) )

Framförallt kvällstid vill man nog inte gå runt med en stor kamera/ryggsäck. Moskva är en ganska västerländsk stad, men ändå stor och rysk, så lite försiktighet uppmanas. :) Röda Torget fotas med fördel tidig morgon.

Transsibiriska (transmongoliska) har jag odelat positiva erfarenheter av, men då reste jag med bara vänner i kupén (förutom sista natten då vi delade med en rysk knivmördare). Men lite koll på sina grejer kan krävas. Kinesiska delen av tåget bättre än ryska.

Mongoliet är i min egen uppfattning ganska otrevligt. Inne i Ulan Baator finns "inget" att ta kort på. Åk ut ur staden. Den är jättetråkig!

Peking uppfattade jag som ganska säkert, även kvällstid. Iofs var vi fyra st. killar på 190cm som strosade runt i gränderna, så...

cowboy skrev:
En "grej" är troligen en portabel hårddisk för att tömma minneskorten då och då, jag är mycket nöjd med CompactDrive PD70X. Man ska ladda batterierna i den också ibland om du ska vara i fält två månader...
När jag köpte min medföljde en billaddare (för 12 volts cigaretttändaruttag).

Du verkar ha föredömligt få grejor med dig, att dra omkring på och hålla koll på för många pinaler är superjobbigt.
Strunta i laptopen om du inte tvunget vill titta på bilderna eller tagga dem efter hand (skriv dagboken i en vanlig anteckningsbok), det är för mycket skakande för skitigt och för primitivt för att det ska kännas kul att dra med en ömtålig laptop på din rutt.

Om du har en reskompis (som också har en portabel hårddisk med tillräckligt lagringsutrymme) kan ni tanka in era bilder i båda hårddiskarna. Pajar den ena så har ni bilderna kvar i den andra. Det är alltid litet nervöst med hårddiskar under primitiva skakiga resor...

Å, vilken bra grej! Jag har sett dom där men jag fattade inte riktigt vad det var. En sån ska definitivt inhandlas! :D

Jag skulle inte åka utan ett rejält teleobjekitv plus ev telekonverter, om du åker på safari så kommer du att ångra dig annars. En kikare är alltid bra att ha.
Som sagt nånting att ladda upp bildrna på eller mycket minneskort, det är ju billigt i hemma.
(Om du inte har det redan så finns ju kameraförsäkringar, man vet ju aldrig...)

Låter som en härlig resa. Lycka till.

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar