ANNONS
Annons

Externt batteri till K100D Super?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lage

Aktiv medlem
Hej.
Jag behöver ett externt batteri till min K100D Super.
Vad har ni för förslag?
Bygga själv?
Köpa färdigt? (Finns det?)

Mvh,
Lage

Hade nog tänkt mig nåt ännu kraftfullare.
Tänkte prova på nattfoto, många bilder med långa slutartider(30s), så jag misstänker att det går åt en del effekt, samt att batterikapaciteten avtar i kylan ute på natten.
Nån som vet om det räcker med 6V istf 6,5V som det står på DC jacket?
I så fall kunde en liten blyack funka kanske?

Blyackar har inte speciellt hög batterieffekt sett till sin vikt. En 6V blyack på 1kg ger ca 4.5 Ah, samma som 10 st laddningsbara AA batterier ger.

Fördelen med att köra på 6,5 Volt är att du får en snabbare kamera, alltså med 4 X 1,2 Volt = 4,8Volt som NiMh ger räcker för nattfoto. Det du ska tänka på är strömstyrkan, eller rättare sagt strömstyrka gånger tiden den levererar, Amperetimmar =Ah.

Nackdelen med en blyack är att den inte levererar fullt i kyla och att den inte bör dras ur till mer än kanske 10-30%, annars så försämras batteriet lite. NiMh är oxå sämre i kyla samt att när man använder 4st i kameran lägger kameran av när batterierna eller ett batteri börjar ge sämre spänning, kanske redan vid 4,5 Volt.

Så 5st R6 NiMh på över 2A blir 5 X 1,2V = 5,8Volt, har du dom i byxfickan eller en innerficka så håller du dom varma, med en eller två uppsättningar som är nyladdade bör det funka. Har du ett MC-batteri på ca 14Ah liggande så funkar det oxå, men tungt som sagt. Även liIon ger aningen sämre effekt i kyla tror jag, men ett batterigrepp som det har skrivits om ger nog bra resultat:
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_...pentax+battery+grip&_sacat=See-All-Categories
I så fall ska du titta på Travor P100:
http://cgi.ebay.co.uk/New-Battery-G...14&_trkparms=72:1301|66:2|65:12|39:1|240:1318
Den har billaddare oxå samt funkar på K100D som inte den med vänster/höger slutaravtryck ger, den bör funka på K200D.
Och så slipper du sladdar i mörkret.
Se tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100670

Blyackar har inte speciellt hög batterieffekt sett till sin vikt. En 6V blyack på 1kg ger ca 4.5 Ah, samma som 10 st laddningsbara AA batterier ger.

Förvisso, men de ger mer Ah/investerad krona, 75.- för 4,5 bly-Ah, 250.- för 4,6 NiMH-Ah (biltemapriser). Eller 12 bly-Ah för 169.-
Vikten är inte så kritisk då jag inte skall springa runt med grejorna värst mycket.
Sen behöver man koppla ihop 2x5 AA ackar på nåt smidigt sätt också.
Vill inte löda ihop dom, och har inte hittat AA hållare för mer än 4 celler. Tips?
Frågan är bara om det räcker med 6V in i DC jacket? Nån som vet?
Lite märkligt att det är 6,5V externt men räcker med 4x1,5V internt. Skyddsdiod på DC-jacket kanske?

Travor batterigrepp som nämns ovan. Problemet löst. Sanslöst många exponeringar. Inga dinglande sladdar som stör.

/ Jonas

Jag har naturligtvis inte en susning om exakt hur många, men jag fixade ca 1000 exponeringar innan jag för säkerhets skull laddade upp greppet för andra gången, och laddningen gick på 45 minuter, så tillverkarens påstående om 2200 kan mycket väl stämma.

I praktiken hinner du väl med max 30-40st exponeringar i timmen på 30s, så min magkänsla är att du kan hålla på ett par timmar.

/ Jonas

nja, det rör sig snarare om 100-120/h, så det gäller att strömförsörjningen levererar...
Man har ju ingen möjlighet att byta batteri under drift så att säga.

Första provresultatet:
Fyra Sanyo Eneloop, nyladdade, rykande varma, gav 98 st 30s exponeringar i -15 graders kyla. Rätt ok.

Hej!

Det var inte lätt att från din fråga förstå att du skulle fota star-trails...

Men, jag kom på en sak: Med Travor-greppet följer det (förutom 100-250V) även med en laddare för 12V. Jag har testat nu och greppet driver kameran även under laddning. Alltså skulle du kunna köra med grepper monterat och samtidtgt ladda greppet från ett litet MC-batteri.

/ Jonas

Hej.
Nu har jag totat ihop ett homebrew power pack, så här blev det:
-2 st 6V, 4,5Ah blyackar, Biltema.
-Kardborrband, Biltema.
-Liggunderlag, Clas Ohlson.
-Kabel & kontakt, Elfa.

Borde räcka till några exponeringar :)
Enkelt att modifiera till ett 12V powerpack vid behov.

Det blev även en hi-tech trådutlösare när jag ändå höll på:
-Kabel, Swedol.
-Brytare, Kjell & Co.
-Kontakt, Elfa
-Filmburk, Okänd leverantör :)

Låsning av slutarknappen sköts m.h.a. ett hi-tech gummiband.

Bilagor

• batteripack2.jpg
    batteripack2.jpg
    98.6 KB · Visningar: 137
  • batteripack1.jpg
    batteripack1.jpg
    87.4 KB · Visningar: 138
  • trådutlösare.jpg
    trådutlösare.jpg
    74.3 KB · Visningar: 135
Snyggt jobbat!

Får hoppas att du bara tänkt använda den här utrustning i mörker, för om någon får se dig med dessa prylar i dagsljus så finns det nog en risk för att du blir skickad till guantanamo. :D

Snyggt jobbat!

Får hoppas att du bara tänkt använda den här utrustning i mörker, för om någon får se dig med dessa prylar i dagsljus så finns det nog en risk för att du blir skickad till guantanamo. :D

Fast Guantanamo är väl under avveckling? :-D
Men det är ingen fara, startrails fotas lättast i mörker.
Har riggat upp det hela ute nu så får vi se hur länge det går, -10 ute...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar