Annons

extern lagring av bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Behöver fixa om hur jag lagrar bilderna då datorns SSD-disk behöver tillförsäkras ordentligt ledigt utrymme för att jobba bra.
Har nu alltså bilderna i datorn, en MBP 17 tum med en 250 GB SSD-disk och 16 GB RAM https://support.apple.com/kb/SP621?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Backup av bilderna körs schemalagt och automatiskt med CCC till två separata externa diskar, däremellan klonar jag allting manuellt någon enstaka gång om året också, som en extra säkerhetsåtgärd. I övrigt så säkerhetskopieras rasket automatiskt via TM till en TC.

Men nu måste jag tänka om. Hur gör jag då? Jag har tillgång till Thunderboltporten som kan skicka data med 10 Gbit/sek vilket torde räcka mer än väl.

Jag vill inte ha någon trådlös lösning som är beroende av nätverk. Har iofs nätverk hemma, men enbart med ADSL.

Men hur gör ni? Har man alltså LR och PS programmen på datorn och alla bilderna på extern disk? Vilket jag iofs förutsätter eftersom en extern disk inte har något operativsystem. Men frågan måste få ställas. Så varje gång man öppnar LR så har man bilderna där, lika bra som om de låg på datorn?

Det finns ett otal olika diskar med Thunderboltöverföring på, en djungel milt sagt. Någon speciell som rekommenderas? Helst vill jag ju ha någon liten smidig grej eftersom den ska vara kopplad till en bärbar dator, som iofs oftast står på sin plats men...

Kan någon hjälpa mig med tänket?
 
Jag har alla mina bilder på en NAS.
Om jag ska redigera flera på en gång kopierar jag över dem till datorns hårddisk för att sedan lägga tillbaka dem på NAS:en. Men är det bara någon enstaka så får den ligga på NAS:en hela tiden.
Det går lite trögt att jobba över nätet med filerna, men inte hopplöst.
NAS:en i sig kör jag backuper av varje vecka till en annan NAS.

Jäkligt skön lösning när gammel-pc:n kraschade i mellandagarna. Bara köpa ny och tuta vidare.

Petter...
 
extern ssd-disk

JAg skaffade en extern SSD-disk o som ansluts med Thunderboltkabel.

Lägger jag över enbart mappen Bilder till den externa? eller ska .lrdata och .lrcat också över?

Antar att jag inne i LR sedan får låta LR söka upp bildfilernas nya placering sedan, antar att jag kan göra det genom högerklick på Bilder och välja "Uppdatera mappplats.." eller ska jag välja synkronisera?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-18 kl. 12.41.48.png
    Skärmavbild 2016-01-18 kl. 12.41.48.png
    31.7 KB · Visningar: 871
Lägger jag över enbart mappen Bilder till den externa? eller ska .lrdata och .lrcat också över?

Det är väl valfritt. Fördelen med att lägga över både bilder och lrcat-filen är att du då har en helt "portabel" lösning. Du kan ta med disken och plugga in den i en annan dator och köra på.

Antar att jag inne i LR sedan får låta LR söka upp bildfilernas nya placering sedan, antar att jag kan göra det genom högerklick på Bilder och välja "Uppdatera mappplats.." eller ska jag välja synkronisera?

Du ska INTE synkronisera - det kommer att importera alla bilder på nytt och alla redigeringar mm försvinner!

Du skall välja "locate missing folder", kan mycket väl heta "uppdatera mapplats" på svenska.

Du kan ju också göra flytten inifrån Lightroom med "drag & drop" men det lär ta betydligt längre tid så i det här fallet tycker jag det är rätt att först flytta filerna utanför LR, och sedan inne i programmet koppla ihop det hela igen.
 
PS. Innan du kör igång, gå in i Lightroom och kolla att du ser "toppmappen" - det underlättar när du sedan skall koppla ihop det hela så du slipper uppdatera för varje årsmapp.

Om du inte ser den översta mappen, högerklicka årsmappen så finns det någon val som gör att överliggande mapp visas.
 
Det är väl valfritt. Fördelen med att lägga över både bilder och lrcat-filen är att du då har en helt "portabel" lösning. Du kan ta med disken och plugga in den i en annan dator och köra på.

Bra råd om man byter dator, men om TS endast använder en dator så skulle jag starkt rekommendera att behålla katalogen på datorns inbyggda SSD. Den är snabbare än den externa, och om du skapar smarta förhandsvisningar så kan du redigera bilder utan att den externa SSD-disken är inkopplad. Om nu ett sådan behov skulle uppstå.

TS: Nu har du visserligen redan köpt en disk, men man kan byta ut DVD-läsaren i datorn mot en hårddisk, eller SSD.
 
Bra råd om man byter dator, men om TS endast använder en dator så skulle jag starkt rekommendera att behålla katalogen på datorns inbyggda SSD. Den är snabbare än den externa, och om du skapar smarta förhandsvisningar så kan du redigera bilder utan att den externa SSD-disken är inkopplad. Om nu ett sådan behov skulle uppstå.

TS: Nu har du visserligen redan köpt en disk, men man kan byta ut DVD-läsaren i datorn mot en hårddisk, eller SSD.

Nu har jag gjort bort mig!?

Borde ha förstått det som reboot skriver. Jag klonade över .lrcat till externa tillsammans med bilderna. I tanke att jag då kan plugga in disken i min lilla MacBook Air och få tillgång till bilderna även där, eftersom jag har LR även på den.
Inte smart! För segt blir det, för segt.

Att klona över med CCC till externa från MBP var superenkelt, LR hittade katalogen på en gång.
Men nu när jag vill flytta tillbaks den till interna disken så går det inte. Klonade över med CCC till interna disken, anger för LR att det är den katalogen som ska användas. LR vill då att jag ändrar mappbehörigheterna. Men jag förstår inte hur jag ska göra det?

Så läget nu är att alla bilder ligger på externa tillsammans med .lrcat, och jag försöker alltså få så att det bara är bilderna som ligger på externa.

När jag försöker öppna katalogen som flyttats över till interna så väljer jag den katalog som jag vill använda, se skärmdumpen.
LR vill då att jag ändrar mappbehöirgheterna, men jag kommer ju inte vidare ?

Tacksam för svar då jag hade tänkt ägna mig åt att jobba lite med nytagna bilder under dagen, men det var för segt o tålamodskrävande
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-21 kl. 12.02.40.png
    Skärmavbild 2016-01-21 kl. 12.02.40.png
    56.7 KB · Visningar: 27
  • Skärmavbild 2016-01-21 kl. 12.03.09.png
    Skärmavbild 2016-01-21 kl. 12.03.09.png
    30.8 KB · Visningar: 28
TS: Nu har du visserligen redan köpt en disk, men man kan byta ut DVD-läsaren i datorn mot en hårddisk, eller SSD.

Ja, precis. En möjlighet hade varit att sätta gamla disken på den optiska enhetens plats och låta sätta in en nyare och snabbare SSD på på befintliga diskplatsen. Bättre att göra så än att sätta nytt och förmodligen snabbare på optiska enhetsplatsen, som ju har sämre hastighet.

Det kan bli ett projekt nån gång framöver har jag tänkt
 
Bra råd om man byter dator, men om TS endast använder en dator så skulle jag starkt rekommendera att behålla katalogen på datorns inbyggda SSD. Den är snabbare än den externa, och om du skapar smarta förhandsvisningar så kan du redigera bilder utan att den externa SSD-disken är inkopplad. Om nu ett sådan behov skulle uppstå.

TS: Nu har du visserligen redan köpt en disk, men man kan byta ut DVD-läsaren i datorn mot en hårddisk, eller SSD.

Personligen gillar jag att ha allt på interna diskar.

MEN om man nu vill ha en portabel lösning så går det att lägga katalogen på en extern disk. Det finns massor av användare som jobbar så. Visst blir prestanda lidande men vad jag förstår skall det vara acceptabelt.

Dessutom, om det är så att man bara har en dator och en extern disk, då finns det ju ingen anledning att använda sig av smart previews! Smart previews tar väldigt mycket plats och använder man då den lilla interna disken så är risken stor att man fyller den i all fall.
 

Tack snälla! :)

Nu är de ändrade till att både kunna Läsa och Skriva, så nu kan jag öppna LR från .lrcat på interna disken.

Så långt väl..... men sen då?

Hur ändrar jag så att interna katalogen vill öppna bilderna som ligger externt?
Nu ser det ut så här, se dump:


Borde kanske begripa att LR inte importerar över alla filerna till interna igen, det står ju där att de bara läggs till katalogen. Så då törs jag trycka på importera då? Blir lite nervös när det står Importera längst ner i högra hörnet istället för Lägg till? Men LR menar väl Lägg till?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-21 kl. 13.35.24.png
    Skärmavbild 2016-01-21 kl. 13.35.24.png
    11.3 KB · Visningar: 515
Du vill inte importera bilderna till katalogen - de finns redan där!
Det är sökvägen till huvudmappen du behöver peka om.
 
Du vill inte importera bilderna till katalogen - de finns redan där!
Det är sökvägen till huvudmappen du behöver peka om.

och hur gör jag det? Kan inte få fram sökvägen och ange den i vänstermenyn. Är det bara att trycka på +knappen och välja min mapp med bilder på den externa disken?


Tack för ert tålamod med mig, men jag vill verkligen inte göra fel och behöva lära mig den "hårda vägen" hur man gör. Det gjorde jag tillräckligt i början på min LR-karriär :)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-21 kl. 13.58.53.png
    Skärmavbild 2016-01-21 kl. 13.58.53.png
    36.3 KB · Visningar: 13
och hur gör jag det? Kan inte få fram sökvägen och ange den i vänstermenyn. Är det bara att trycka på +knappen och välja min mapp med bilder på den externa disken?


Tack för ert tålamod med mig, men jag vill verkligen inte göra fel och behöva lära mig den "hårda vägen" hur man gör. Det gjorde jag tillräckligt i början på min LR-karriär :)

Du vill inte lägga till en mapp heller...
Den mapp som innehåller alla bilder är markerad med ett frågetecken. Högerklicka på mappen och välj "Sök efter saknade mappar…" markera mappen.

Om du lärde dig den hårda vägen så har du som värst en återställning ifrån en säkerhetskopia att vara ängslig över.
 
Nu råder det begreppsförvirring.

Magnus råd om att alltid flytta fileran innifrån Lightroom är bra. Då blir det nästan alltid rätt.

Vid flytt av stora mängder bilder så kommer dock detta ta ganska lång tid eftersom databasen kommer uppdateras tusentals gånger - vid varje filflytt.

Därför KAN man göra så att man flyttar bilderna utanför Lightroom. Vad som då händer är att när man öppnar Lightroom efter flytten så kommer mapparna och bilderna vara markerade med ett frågetecken som indikerar att LR "tappat bort" bildfilen. Då kan man välja att "koppla ihop" det hela inne i LR.

Jag tycker det låter lite märkligt när TS talar om CCC och kloning. Jag har inte Mac så jag vet inte vad det innebär men om det är så att filerna KLONATS till den nya disken så finns de ju på båda diskarna! Detta innebär ju att referenserna i lrcat-filen kommer att fortsätta att peka på filerna på C-disken! Hade jag gjort detta i Windows hade jag FLYTTAT filerna.

Nåväl, om jag fattat det rätt och du verkligen har klonat så borde väl följande funka:

1) Byt namn på mappen på C-disken som innehåller dina bildfiler

2) Starta LR genom att dubbelklicka lrcat-filen som ligger på C-disken

3) Du bör då få frågetecken - koppla då mapparna till mapparna på den nya externa disken.

Då bör allt vara som du vill ha det, katalogfilen på intern disk, bildfilerna på extern disk.

DU SKALL INTE IMPORTERA NÅGRA FILER IGEN!
 
Du vill inte lägga till en mapp heller...
Den mapp som innehåller alla bilder är markerad med ett frågetecken. Högerklicka på mappen och välj "Sök efter saknade mappar…" markera mappen.

Om du lärde dig den hårda vägen så har du som värst en återställning ifrån en säkerhetskopia att vara ängslig över.

Men det finns ingen mapp med frågetecken på? Den externa disken syns inte i menyn.
Så läget nu är att LR är öppnat från lrcat på den interna disken. Men den hittar inte bilderna så LR är tomt. På min förra skärmdump så syns det att det bara är interna som visas. Därav att jag trodde att jag kunde klicka på +-tecknet för att fram mappen med alla undermappar o som ligger på externa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.