Annons

Extern hårddisk, vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Sitter här och letar efter en vettig lösning för att lägga bilder på en bra och säker plats. Tänkte mig en disk med nätverksanslutning, RJ45.

Vad finns det för risker? Hur gör ni för att säkra bilderna? Speglat med RAID eller har ni flera separata diskar?

Billigare lösningar är intressantast...


Tips mottages tacksamt!
 
Själv använder jag mig av tre olika:

- Synology NAS ( gillar gränsnittet och allt som kommer med) nås via nätet ( med två diskar knappt 2000)
- En LaCie Network Space 2 tb samma sak här via nätet hemma ( 1200)
- och en extern 500 Gb för extra backup för bilderna via Firewire(250 kabinetten)

Det finns billigare alternativ än synology.
Så med alla diskar och NAS blev det totala ungefär 3500.
 
Det finns många risker med att förvara bilderna på endast ett ställe (datorn). Hårddisken kan krascha, datorn bli stulen eller än värre, en brand. Som jag ser det är det därför viktigt att förvara minst en säkerhetskopia på annan plats än hemma i huset/lägenheten.

För ändamålet använder jag själv en vanlig extern hårddisk (1 TB) som jag ansluter med en USB-kontakt. Kör sedan med viss regelbundenhet en autobackup som säkerhetskopierar alla dokument och bilder i datorn. Första gången tar det lite tid men därefter kopieras endast nya eller ändrade dokument/bilder.

Jag lägger också samtliga bilder på en NAS (nätverksansluten hårddisk) vilket gör att man kommer åt bilderna från anslutna datorer och även direkt från TV:n.

Vill man ha ytterligare säkerhet finns det tjänster som bland annat Telia tillhandahåller (Telia säker lagring extra) som automatiskt gör en backup på valda dokument och bilder och lägger allt på en server. Tror att det kostar 29 kr/mån för obegränsad mängd.

Om jag minns rätt så skrev Scott Kelby i en av sina böcker att man ska ha tagit minst tre oberoende säkerhetskopior innan man raderar bilderna från kortet i kameran.
 
Jag lade just en beställning på en WD MyBook live, 2TB med RJ45 och USB. Skall jag avboka? Någon som har erfarenhet från den?
 
Säker lagring är en knepig fråga som är så gott som omöjlig att svara på...
Det beror vad du vill skydda dig mot.
1) Ofrivillig radering av fil
2) Diskkrasch
3) Katastrof (typ huset brinner upp)

det finns nog inte en lösning/produkt som täcker in allt detta. Olika lösningar täcker in olika behov och alla behöver kompletteras med rutiner för att fungera.

Om man bara är ute efter en disk att kunna lagra ännu en kopia av en fil så funkar enkel extern disk utmärkt.
 
Jag lade just en beställning på en WD MyBook live, 2TB med RJ45 och USB. Skall jag avboka? Någon som har erfarenhet från den?

Har ingen erfarenhet av just denna modellen men kollar man specifikationerna och medföljande programvara så verkar den helt ok. När det gäller extern hårddisk har jag en något äldre modell från Packard Bell med i stort sett motsvarande mjukvara. Och den fungerar utmärkt.

Sen bör du ta en funderare på var du förvarar disken så att det blir en säker backup. Men det har du nog redan gjort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.