Det finns många risker med att förvara bilderna på endast ett ställe (datorn). Hårddisken kan krascha, datorn bli stulen eller än värre, en brand. Som jag ser det är det därför viktigt att förvara minst en säkerhetskopia på annan plats än hemma i huset/lägenheten.
För ändamålet använder jag själv en vanlig extern hårddisk (1 TB) som jag ansluter med en USB-kontakt. Kör sedan med viss regelbundenhet en autobackup som säkerhetskopierar alla dokument och bilder i datorn. Första gången tar det lite tid men därefter kopieras endast nya eller ändrade dokument/bilder.
Jag lägger också samtliga bilder på en NAS (nätverksansluten hårddisk) vilket gör att man kommer åt bilderna från anslutna datorer och även direkt från TV:n.
Vill man ha ytterligare säkerhet finns det tjänster som bland annat Telia tillhandahåller (Telia säker lagring extra) som automatiskt gör en backup på valda dokument och bilder och lägger allt på en server. Tror att det kostar 29 kr/mån för obegränsad mängd.
Om jag minns rätt så skrev Scott Kelby i en av sina böcker att man ska ha tagit minst tre oberoende säkerhetskopior innan man raderar bilderna från kortet i kameran.