Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk - Tips

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe_lobbe

Aktiv medlem
Hejsan!

Är i behov av en extern hårddisk (endast till bilder)
Använder mig av en bärbardator så usb och firewire finns på burken iaf. Har tänkt mig minst 300GB i minne, prislappen får nog inte passera 3000:- tycker jag.
Skulle gärna vilja ha bra tips på märken och modeller. Har sökt runt bland fotosidans recensioner men hittar tyvärr inga på externa hårddiskar.

Tack!
 
Det finns en del trådar...
Köpte min Lacie Porche design 500Gb USB för ca 1600:- på Webhallen för ett par månader sen. Dom hade den på lager men dröjde ca 2 veckor med leveransen. Så jag rekomenderar INTE Webhallen.
Allmänt sett så bör man köpa så stor HD som möjligt till bra pris, HD:n blir full förr eller senare ändå.
Den funkar bra men blir varm efter 1/2-1timme, dessutom blir switchade trafon varm även med avstängd HD, så jag drar ur nätsladden.
Men en extern HD som används till backup bör nog inte vara inkopplad mer än nödvändigt.
Kolla:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78863
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78801
Och kanske:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77590
Om du söker på Fotosidan kanske det finns mer på andra forum än "Datorn" ...
 
Jag köpte mig en Wester Digital på 300GB för ett halvår sen. Kostade 950 då tror jag. Var i alla fall på Elgiganten. Jag fick tips om denna av min Bror som är mycket datakunnig och han sa att Western Digital gör dom bästa hårddiskarna för vettigt pris. Sen är det nästan dom ända diskarna som lyckas hålla sig svala. Jag har haft min i datorn i flera timmar utan att den känns det minsta varm på utsidan. Kolla på www.dustin.se så finns det lite o välja på.
 
Appropå Inlägget ovan om Western digital(intern), min Lacie ovan blir som sagt varm efter en tid men det blir alla andra oxå som inte har (bullrande)fläkt.
En annan fördel? är oxå att Lacie inte är Amerikansk utan Fransk, dom tillverkar inte hårdiskarna själva utan köper in hårddiskar, då kan dom välja en som funkar bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104518
Datorbutiken har bra rykte.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360
Kolla längst till höger på populära...
Det finns underkategorier...
 
Senast ändrad:
Enligt min bror som jag fick tipset av så har WD det absolut bästa kylningen av dom han testat i alla fall. Jag har kört som mest 7-8 timmar i sträck utan att den har blivit specielt varm. Datrn är väldigt mycket varmare då... Den blir lite ljumen på utsidan men är helt sval efter 2 minuter att man stängt av den. Ett annat argument enligt honom var att WD har erkänt bra diskar som tål lite stryk utan att gå sönder.
 
Jag har två Lacie Porche diskar som gått dygnet runt i ca 2 år utan problem. Perfekt till backup, däremot skulle jag inte använda en externdisk för primärlagring av sådant jag inte har råd att bli av med.
 
Bofoto2 skrev:
Dom hade den på lager men dröjde ca 2 veckor med leveransen. Så jag rekomenderar INTE Webhallen.
Jag har bara haft bra erfarenheter av Webhallen, dock har jag inte beställt mer än till hämta i butik. Värt att notera är att Webhallen har två separata lager, ett för butik o ett för postorder (går o handla där mer, men ligger utanför stan).

Ang hårddiskar, har haft Maxtor hårddiskar 3 externa, två har gått sönder, dock över så lång tid att ajg räknar det till ålder. Samt en Lacie inte gått sönder.. än.. Allt går sönder ju varmare ju fortare..

mvh
Virot
 
Jag har en WD My Book Essential på 250Gb och den är alltid på när datorn är på. Värmen är inga bekymmer eftersom disken stänger av sig själv efter 15 min utan användning så den funkar perfekt till backup. Skulle man däremot använda den som "primärt" lagringsutrymme skulle den nog kunna bli ganska varm om den alltid ska snurra.
Värme förkortar livslängden på alla diskar så vad du än väljer se till att den står fritt och får luft.
 
Jag har 2st LaCie D2 extreme FW400/800/USB och 1st LaCie D2 Ethernet Disk Mini. Använder dem för backup och den äldsta har gått drygt 2 år utan problem.

De är rejält byggda och har bra värmeavledning, de är dessutom riktigt snabba via Firewire. Nätverksdisken är inte särskilt snabb dock.

Har haft en LaCie Porsche, riktigt plastig sak som gick varmt och la av efter ca 2 dagars användning. Nån sån vill jag aldrig använda igen!
 
I Elgigantens annonsblad som kom i går hade de en Seagate på 250 GB för endast 699 kronor. Jag förutsätter att gränssnittet är USB-2 och tycker då att det verkar vara ett väldigt bra pris.
 
Jag har en Seagate (ursäkta om det är felstavat men ni förstår nog ändå) 300 GB och den ställer sig i standby om den är inaktiv i några minuter, har därför alltid varigt sval. Kostade ca 1700 kr på komplett.se för ett år sedan. Min har både firevire och usb annars är dom lite billigare ändå.

/ Erik
 
Tänk på att externa diskar som regel bara har ett eller två års garantitid. Interna diskar har ofta 5 års garantitid, därför kan det vara idé att köpa en sån och kombinera det med en bra låda.
 
virot skrev:
Jag har bara haft bra erfarenheter av Webhallen, dock har jag inte beställt mer än till hämta i butik. Värt att notera är att Webhallen har två separata lager, ett för butik o ett för postorder (går o handla där mer, men ligger utanför stan).
mvh Virot
Jag tror det stod "mer än" 50 st i lager och jag tittade inte så noga i omdömen om butiken..
Efter ca 1 1/2 vecka kollade jag på en prissite och dom dåliga omdömena gällde leveranstid och reklamation, när jag ringde och skulle avbeställa svarade en man som (lätt kan få jobb som hallåa) förklarade att det var många sjuka...
Jag lät mig övertalas och efter ytterligare ca 4 dagar dyk den upp.
>"I Elgigantens annonsblad som kom i går hade de en Seagate på 250 GB för endast 699 kronor"
Då e´en på 500Gb för runt tusen billigare.
I ett test av externa såg det ut som firewire inte var snabbare än USB2 men dyrare, men om det stämmer vet jag ej.
Har du stationär PC så kan du titta på intern låda oxå som nån sa.
Jo, min Lacie Porche design 500Gb har hölje i aluminium.
 
Manjill skrev:
Tänk på att externa diskar som regel bara har ett eller två års garantitid. Interna diskar har ofta 5 års garantitid, därför kan det vara idé att köpa en sån och kombinera det med en bra låda.
Kan såna drivas enbart av en USB eller måste de ha en extern strömkälla?
 
Nej - det beror helt på vilken lösning man väljer. Jag har en FW som kräver separat ström, en USB2 som vill ha sperat ström och en USB2 som tar all sin kraft från porten.
 
tannler skrev:
Nej - det beror helt på vilken lösning man väljer. Jag har en FW som kräver separat ström, en USB2 som vill ha sperat ström och en USB2 som tar all sin kraft från porten.

Den som kan ta ström från USB2-porten är väl en 2.5" disk? Jag har iallafall aldrig sett en 3.5" är strömsnål nog att klara sig på det. Hursomhelst tror jag Stefans fråga gällde de externa diskar man sätter ihop själv (extern låda t.ex. https://www.datorbutiken.com/office/default.aspx?Product=IB350STS-BL +intern disk).
 
Jaha - och ...

Jag invände mot Ditt svepande

"Så vitt jag vet behöver de alltid extern strömkälla."

och så vitt jag vet behöver det alltid extrapoleras för att bli korrekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.