Annons

Extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en extern blixt men vet inte riktigt vilken. Jag har en Canon eos 5D, så till den ska den passa. Jag har aldrig fotograferat med blixtar innan men känner att jag vill börja. Jag har titta lite på Sigma EF-530 DG ST och Speedlite 430EX. Vilken av dem skulle man välja? Eller finns det någon annan som skulle vara bättre men som ändå ligger i samma prisklass? Om man vill fotografera med blixten vid sidan om kameran vad behöver man då för "sändare" där emellan? Vad kostar en sådan och var kan man köpa den? Tacksam för hjälp :)
 
Cactus V4 radiosändare, är det något som hade fungerat? Den är ju betydligt billigare än andra sändare. Vad innebär full automatik? Har man inte det med den här sändaren?
 
dom billigare sändarna kan bara "skjuta" blixten, dom kan inte ställa in den så du får den blixtstyrkan som kameran "skickar" till den. Du får sätta blixtstyrkan manuellt på blixten ..

PocketWizard tror jag har en Canon Variant som även funkar med E-TTL. fast dom kostar en skaplig peng.
 
Se upp för Sigman, den går inte att trigga externt, måste vara Super modellen i så fall.

www.kaffebrus.com har radiosändare, de fungerar äen i starkt solljus, vilket IR sändare har proble med.

Jag kör själv med Cactus V4, men tycker räckvidden inte är den bästa. Yongnuo och Phottix är andra billiga märken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.