Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extern blixt till sony 330

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnoliaW

Aktiv medlem
Ja då tänkte jag införskaffa en blixt till min sony 330.
vad ska jag välja?
Fick rådet att välja en metz...
Läste lite på en försäljningssida och då stod det att den hade slavfunktion men inte masterfunktion. vad är nu detta? (ja jag är helt grön) Förklara gärna båda termerna och vad dom står för?? :)

Slav = Den kan utlösas av andra blixtar
Master = Den kan användas för att utlösa andra blixtar i slavmode.

HVL-42AM är enligt mig ett bättre köp då den kostar lika mycket eller tom. mer än en Metz 48AF-1.

HVL-42AM
* Justerar om brännvidden beroende på om det APC-S sensor eller inte.
* Pålitligare än tidigare Sony/Minolta blixtar
* Stödjer Sonys nyare protokoll (om du nån gång vill byta upp dig i kamera väg).
* Fullt stöd för Sonys trådlösa blixt system (via den inbyggda blixten)

Slav = Den kan utlösas av andra blixtar
Master = Den kan användas för att utlösa andra blixtar i slavmode.

HVL-42AM är enligt mig ett bättre köp då den kostar lika mycket eller tom. mer än en Metz 48AF-1.

HVL-42AM
* Justerar om brännvidden beroende på om det APC-S sensor eller inte.
* Pålitligare än tidigare Sony/Minolta blixtar
* Stödjer Sonys nyare protokoll (om du nån gång vill byta upp dig i kamera väg).
* Fullt stöd för Sonys trådlösa blixt system (via den inbyggda blixten)

Tackar så mkt för översättningen :)
Ok, men jag hade kanske inte tänkt lägga mer än 2000kr ca på en blixt. den där HVL du skrev om är det ett märke som heter så eller? eller är det en modell av ett märke?

Vilken av dessa master kontra slav är det man mest använder? Förstår ändå inte riktigt... Jag menar om blixten bara har det ena av detta vilket sk jag då ta? Slav eller hur? Och hur vet jag att den är trådlös vilklet jag vill ha, det kanske står direkt i beskrivningen eller finns det nån betäckniong som anger detta?

10000-frågor jag vet...

HVL-42AM tillverkas av Sony för Sony Alpha serien.

Din Sony Alpha 330 ( eg. dess interna blixt ) fungerar som Master med HVL-42AM som Slave.

Detta ger möjlighet att styra blixten trådlöst, dvs. Du kan lägga den uppe på en bokhylla och låta den använda taket som reflektor för att lysa upp. Detta är jättesmidigt då Du inte behöver ha örnkoll på var blixten hamnar när Du byter motiv - blixten ligger still och hamnar därmed alltid rätt. För stora rum kanske den inte räcker till dock.

Sökte på denna blixt men den fanns inte ens på scandinavian photo....? och inte på netonnet heller. Är det nån ovanlig sort?

ok ,hittade den visst... :)
men denna metz som jag nämnde i början. är det inget man bör satsa på? För det var vad killen i fotoaffären nämnde för mig...

Metz Blixt 48AF-1 eller Metz Blixt 36 AF-4 den sistnämnda lite billigare än den första.

Kommentar?

36an kostar 1195 kr.
och det var bra pris, men kanske inte den bästa blixten?
Så du tycker jag ska satsa på en av sonys egna alltså....?

det har jag inte kollat. men det vill jag ju ha, vridbart så mkt det går och trådlös.
Ska väl mest använda till porträtt än så länge.

det har jag inte kollat. men det vill jag ju ha, vridbart så mkt det går och trådlös.
...

Feltänk - ska Du köra blixten trådlöst, dvs. inte ha den på kameran, så spelar vridning ingen roll, bara tilten. Om Du inte behöver effekten i 42'an är 36'an ett fullgott val.

Metz 36:an kan inte styras trådlöst från kameran, och har du någon ekonomisk möjlighet att köpa en annan blixt som kan det så är det en finess som verkligen är värd sin extra kostnad!

Du kan visserligen utlösa 36:an med en optisk slav som finns att köpa relativt billigt, men det blir inte alls samma sak då du förlorar all automatik och blir tvungen att mäta exponeringen manuellt. Nu är det inte bara dåligt, med tiden kanske det är just det du vill (och i så fall går det med Sonyblixten också) men det är antagligen inte alls vad du är ute efter nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar