Annons

Extern blixt till kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, vid närmare granskning av specarna så var den visst inte så kraftfull som jag trodde. Ledtalet stod ju i "feet" inte i "meter". Hehe, annars hade den varit smått otrolig :)

Nej, DS-50 är ju Ikelites minsting. Ska man ha större så får man gå upp till 125 eller 200, men då drar det iväg i pris.

På B&H ligger DS-50 på lite drygt $500 har jag för mig...
 
Vid köp utanför EU så måste man lägga till moms och tull. Tullen på kamerautrustning är oftast runt 6%. Dessutom tillkommer en speditionsavgift på mellan 63 och 100 kr. Exakta uppgifter på avgifterna finns hos Tullverket. Här finns också hjälp för att beräkna totalpriset. Så se upp, det blir inte alltid billigt att köpa från USA!
Kolla om du hittar någon som använder Ikelite DS-51. Hur bra är slavsensorn, hur väl man kan maska av den interna blixten etc?
www.unterwasserkamera tar 330 Euro för DS-51 och 359 Euro för INON D-2000s. Kablar och blixtarm tillkommer i båda fall. INON återladdas snabbare, lyser bredare och batterierna räcker längre men den saknar extern automatik. Alla dessa val...
 
Varken DS50 eller DS51 har någon slavfunktion inbyggd. Riktigt bra och stryktåliga blixtar annars. Det finns att skaffa en sensor löst om men vill men den har jag inte testat.

Jag kan ha missuppfattat, men är det YS110 som är för ny för att finnas begagnad? Det var åtminstone ett och ett halvt år sedan jag använde den först, och det är ju inte pinfärskt direkt när det gäller fotoprylar nuförtiden.
 
Varken DS50 eller DS51 har någon slavfunktion inbyggd. Riktigt bra och stryktåliga blixtar annars. Det finns att skaffa en sensor löst om men vill men den har jag inte testat.

Jag kan ha missuppfattat, men är det YS110 som är för ny för att finnas begagnad? Det var åtminstone ett och ett halvt år sedan jag använde den först, och det är ju inte pinfärskt direkt när det gäller fotoprylar nuförtiden.

Sorry, mitt fel - glömde nämna sensorn! Jag har tidigare kört med DS50 och sensor till kompaktkamera och det fungerade alldeles utmärkt.
 
.

Jag kan ha missuppfattat, men är det YS110 som är för ny för att finnas begagnad? Det var åtminstone ett och ett halvt år sedan jag använde den först, och det är ju inte pinfärskt direkt när det gäller fotoprylar nuförtiden.

Du har rätt, den presenterades hösten 2006. Jag såg den första gången för ett år sedan. Men går den att hitta begagnad? På E-bay finns det inga begagnade även om man söker i hela världen.
 
Nu såg jag på Sea&Seas hemsida att de slutat tillverka YS110. Någon som har koll på varför?

Jag vet att det tog en evighet för dem att få fram dem när de skulle börja säljas, och nu försvinner de? Vad kan ligga bakom?
 
YS-110 har ersatts av YS-110a (alpha). Den ska ha fått förbättrad slav-ttl funktion för att fungera med fler kameror. Mitt råd är att köpa INON för då funkar det garanterat med alla kameror.
 
Ok, jag hittade 110a lite halvdold på deras sida. Det förklarar saken.

Varför rekommenderar du Inon och hur menar du med att den fungerar med alla kameror? För mig känns det väldigt udda att 2008 nöja sig med en blixt som inte ger mig samma TTL-funktionalitet som jag är van med på land. Eller menar du att jag kan få det till mina EOS-kameror med en Inon-blixt?
 
Vad jag menar är att INON:s blixtar är väldigt bra på slav-TTL. Blixten härmar exakt kamerans interna blixt eller en extern blixt. Under vatten måste man använda fiberoptik men på land funkar det utan. Jag refererar dock till UV-foto. Om du kör INON Z-240 så finns även en elektrisk anslutning som förstår Nikonos protokollet. Med konverterchip i uv-huset eller en extern konverter så funkar därmed Z-240 med alla kameror. Se till att välja typ 2 som kan ge 2 förblixtar vilket Nikons kameror ibland kräver (iTTL).
 
Vad jag menar är att INON:s blixtar är väldigt bra på slav-TTL. Blixten härmar exakt kamerans interna blixt eller en extern blixt. Under vatten måste man använda fiberoptik men på land funkar det utan. Jag refererar dock till UV-foto. Om du kör INON Z-240 så finns även en elektrisk anslutning som förstår Nikonos protokollet. Med konverterchip i uv-huset eller en extern konverter så funkar därmed Z-240 med alla kameror. Se till att välja typ 2 som kan ge 2 förblixtar vilket Nikons kameror ibland kräver (iTTL).

Såvitt jag kan förstå så funkar alla Ikelites blixtar likadant. Alltså härmar annan blixt såsom Inon (och stödjer preflash). De använder dock inte optisk fiber utan man får köpa en sensor med ett "öga" som triggas via ljus, som man kopplar på sladdden till blixten. Den ger oxå möjlighet till ett stort antal manuella blixtinställningar.


/Peter
 
slavblixt till kompaktkamera

[hej
Jag har en sony DSC-W80
Bra bilder på nära håll med blixt men klarar ej mer än några meter
Provat med en slavblixt dels manuell
samt en vivitar 283 (bästa amatör blixt förr) har automat mätning med senor som går att ta loss osv.
Bilderna blir mörkare med slavblixten fast att för blixt för röda ögon är avstängd?
Vad är det som ej fungerar
Jag har provat på olika inställningar på blixten inget hjälper
Om man ökar blixten på kamera kanske blixten går en meter längre den verkar stänga tidigt
vid ljusa kläder el vit duk på bord blir bilderna mörka

På min analoga Nikon med utan blixt i huset fungerar det bra med en huvudblixt till blixtsko på huset eller kopplad med sladd samt en slavblixt till även om den är utan automatik
 
Hej

Undrar om ditt inlägg hamnat i fel del av forumet. Här är det undervattensfoto som diskuteras och då är det inte ofta man fotar ljusa kläder eller vit duk. (Även om jag hade ett filmjobb under vattnet nyss med en modell i just vit skjorta)

Om det ändå är under vattnet du har problem är det inte så konstigt. Längre än en meter är det knappt någon kombination av blixt och kamera som funkar. Oavsett vad ledtal och annat säger så äter vattnet så mycket av ljus, färg och kontrast att det inte lönar sig att fota på större avstånd än en meter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.