Advertisement

Annons

Extern blixt till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Parise

Aktiv medlem
Hej! Jag är i behov av en extern blixt, men jag är fortfarande något av en amatör för jag förstår inte mycket med det hära med externa blixtrar.
Hur fungerar en sådan blixt?
Måste man ha någon form av sladd mellan kameran och blixten?(isåfall, brukar sånt komma med när man köper en blixt?)
Jag har inte den blekaste aning vad jag ska välja för blixt, men den får kosta högst 1500 kr eftersom jag just köpt en ny glugg så kan jag inte gå högre än så.
Jag ska nog mest använda den till porträttfoto.
Någon som ids hjälpa mig med detta?
Skulle uppskatta det mycket.
 
Blixt till 400D

Nej du behöver inte någon sladd utan du sätter blixten i blixtfästet ovanpå kameran. Den fungerar precis som din inbyggda blixt, dvs den stänger av den inbyggda och så används den externa istället. Du kan om du vill använda en extern sladd också för att få den en bit från kameran vilket kan ge bättre effekt.
När det gäller bra blixtar runt 1500 vet jag inte, men jag hade nog satsat på en begagnad i det läget.
 
För ca 1500 kan då få en bra pirat blixt till din Canon t ex Dörr DAF42/480 Ultra till Canon eller Soligor DG-420 Z till Canon (stöder E-TTL). Verkar fö vara samma blixt. Båda kostar 1495:- hos cyberphoto.

Båda har bra ledtal (ljusstyrka) och stöder E-TTL blixt automatik. Båda har samma problem med blixtskon på Canon 40D.

Själv skulle jag änså överväga Canons egna blixtar men enbart för att de ingår i ett system som gör att de samverkar om man vill använda mer än en blixt. Men det finns även 3:e parts system som kan koppla ihop fler blixtar. Men det kanske dröjer ett tag innan det blir aktuellt för din del.
 
Tack så mycket för svaren, det var till hjälp :)
Ska kolla upp de där blixtrarna. Det kommer väl ändå bli bättre än den inbyggda blixten så.
 
Sigman är populär och bra.
Nissin är oxå kända för bra blixtar.
Funkar som slav till Canon blixt men inte tvärtom åtminstone den nyare 530 modellen.

Alla modellerna finns med lite fakta och så hos
http://cyberphoto.se
 
Glömde att Sigman har fördelen att den går att vinkla lite nedåt vilket gör det möjligt att använda den även vid makro-foto till en del.

Så gott som alla externa blixtar är bättre än den inbyggda. En del med slavfunktion använder sk slavtändare som triggar på blixtljuset. De funkar inte så bra med E-TTL II som slår en förblixt.

Men om du hittar sigman till ett överkomligt pris är det inget dåligt köp.
 
Till blixtar med slavfunktion används lämpligast en IR sändare tex, om kameran inte kan stänga av sin förblixt.
Annars är radiostyrning ett alternativ.Det fungerar även i starkt solljus.
 
pellepiano skrev:
Till blixtar med slavfunktion används lämpligast en IR sändare tex, om kameran inte kan stänga av sin förblixt.
Annars är radiostyrning ett alternativ.Det fungerar även i starkt solljus.

Menar du att man behöver en IR sändare eller radiostyrning när man inte har fast blixten på kameran?
 
Om man vill använda blixten utan att ha den på kameran så behöver du använda nån form av fjärr utlösning. Det kan vara en sladd, IR sändare, slavtändare, radio ...
Några av aggregaten har slavtändare som gör att den kan tändas av den inbyggda böixtem MEN då fungerar inte E-TTL blixtljusmätning utan du måste justera blixten manuellt.
Med sladd, radio eller IR kan E-TTL fungera.

Men om du inte är van med att fotografera med flera blixt aggregat så kommer du långt med att ha en blixt monterad direkt på kameran som kan riktas i t ex taket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.