Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extern blixt, a77mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej, en fråga om blixt till a77®2. Var in till den lokala fotobutiken, dom hade en metz 48 som jag testade men fästet är till de äldre sony kamerorna så den passar ej. Säljaren tyckte då att jag kunde köpa vilken blixt som hellst, canon/nikon när nu sony har "standard" fäste för blixten.
Tyckte det lät skumt, blixten är väl gjord för respektive märkets program(nikon/canon) och då kommer den väl inte funka med sony?

Mvh jens
 
Såklart måste blixten vara märkesspecifik för att kunna kommunicera rätt med kameran och uttnyttja alla funktioner.
 
Hej, en fråga om blixt till a77®2. Var in till den lokala fotobutiken, dom hade en metz 48 som jag testade men fästet är till de äldre sony kamerorna så den passar ej. Säljaren tyckte då att jag kunde köpa vilken blixt som hellst, canon/nikon när nu sony har "standard" fäste för blixten.
Tyckte det lät skumt, blixten är väl gjord för respektive märkets program(nikon/canon) och då kommer den väl inte funka med sony?

Mvh jens

Jag trodde också först som säljaren din att detta med att vi nu äntligen fått en kabelsko som kan ta standardfästen skulle frälsa Sony-världen i detta avseende men det är ju mer komplicerat än så. Jag vet ju också att de olika tillverkarna har haft olika lösningar för att styra slavblixtar etc. inte minst Minolta som ju var bättre än många på detta. Gary Friedman har ju borrat i detta i detalj med Sonys blixtar.

Jag köpte i alla fall en Nissin Di700A med Air1 för fjärrstyrning av blixtar för just Sony för några dagar sedan. Det skiljer inte många hundralappar mellan det paket som innehåller fjärren och de som inte gör det så det bör ju vara ett enkelt val om man inte har en redan.

Det finns tre varianter av denna blixt - en för Nikon, Canon och Sony respektive och det är vissa saker i den Sony-anpassade som är Sony-specifika (Sony ADI / P-TTL). De andra har väl sina specifika egenheter. Även fästena såg ut att skilja sig mellan Canon- och Sony-versionen det jag sett på nätet.

http://www.photographyblog.com/news...e_for_nissin_di700a_commander_air1_flash_kit/

Nissin har dock sitt eget protokoll (Nissin Air System (NAS)) för att styra slavblixtar som inte är kompatibelt med din gamla Sony-blixt om du nu har en sådan men däremot kan den trådlösa Air-enheten tydligen styra alla typer av Nissin-blixtar som är gjorda för arr fjärrstyras med Air. Så man kan alltså styra både en Canon- en Nikon- och en Sony-blixt som är Air-kompatibla från vilken kamera som helst från dessa tillverkare som kan ställas in för trådlös blixt. med Air-modulen monterad. Kan ju vara kul om några Canon- eller Nikon-kompisar har Air de också.

Expediten har väl annars någon form av rätt också även om Sony Multiinterface Shoe inte stöds av alla blixttillverkare? Det är ju en sak att man kan hänga på blixtar som passar i kabeldojan och sådana som är kompatibla med de nya kontakterna i Sonys kabelsko som ju också används till exv. mickar. Det finns ju blixtar både från Sigma och Metz som säljs till Sony-användare och det vore ju bra om någon kan fylla i om ev. begränsningar i funktionalitet med dessa om det ny finns den typen av begränsningar. Det kanske finns någon som verkligen gått till botten med detta på FS. Det brukar ju nästan alltid finnas sånt folk på FS.

Det kan ju vara så att en del av kommunikationen som i en del fall sker mellan kameran och exv. blixt eller fjärrstyrningsenhet inte fungerar i andra fall med blixtar av lite enklare typ.
 
Med blixtar som är anpassade för respektive kameratillverkare kan man få fungerande TTL-mätning (t.ex. med den Nissinblixt Sten-Åke nämner). Metzblixten du tittade på kan också användas på A77 II med en adapter för ett par hundralappar.

Det går att använda t.ex. Nikon- och Canonblixtar på nya Sonykameror, men då måste blixtstyrkan ställas in manuellt och kameran vet inte att där sitter en blixt.

Alla tillverkare har tyvärr olika kontakter och protokoll för blixtstyrningen, även om själva blixtskon passar. Jag hörde att någon från Profoto som tillverkar studioblixtar hade nämnt att det inte var helt lätt att förstå sig på just Sonys blixtstyrning, vilket kan vara en förklaring till att deras studioblixtar ännu inte har TTL-mätning för Sony (liksom en del andra blixttillverkare).

Själv använder jag på min A6000 (som har samma blixtsko som din kamera) en Sony HVL-F43M antingen ensam på kameran, eller fjärrstyrd med en HVL-F20AM (med den gamla blixtskon och en adapter) som masterblixt. Av någon outgrundlig anledning går det inte att använda den inbyggda blixten i min kamera som masterblixt, men det tror jag det gör med A77 II - det kräver dock att du köper en Sonyblixt som slav (om jag inte minns fel).
 
Blixtzoom (låter nästan lite magiskt)

Det finns en annan grej också som jag just kollat med min Nissin-blixt och det är blixtzoom. Har man ett zoom-objektiv (typ E-mount) som kommunicerar som det ska med Nissin-blixten så kommer också blixtens ljusvinkel att anpassas efter zoom-läget när man vrider på zoomringen. Blixten ställer sig i sitt bredaste ljusvinkelläge för att teckna ut max vidvinkelläge ner mot 24mm om man har den typen av E-mountzoom, för att istället smalna av ljusvinkeln alltmer mot yttersta teleläget (200mm i mitt fall om man har så långa objektiv). Jag har kollat mitt 70-200mm och det funkar verkligen så att det ställer om blixten efter vilken brännvidd man har ställt objektivet i. Blixten klarar allt mellan 24mm och 200. Det är tydligen inte alla blixtar som fixar upp till 200mm och jag är glad att den klarar av långa läget på mitt 70-200mm perfekt.

Om man har manuella objektiv så måste man ställa in detta manuellt om man vill utnyttja blixten maximalt. Annars förlorar man ljus (bred vinkel med exv. ett tele) alternativt så lyser blixten inte ut ett vidvinkelobjektiv ordentligt. Det går även att justera detta via Air1-fjärren om man fjärrstyr blixten via trådlöst.

Jag fattade först inte detta med zoomhuvud, men det är faktiskt så det funkar och det har jag aldrig haft på någon av mina gamla halvdåliga blixtar förut.

Någon kan kanske kolla om blixtzoom stöds om man exv. kör Canon-objektiv med Metabones-adaptrar. Men det kanske är att be om för mycket. Men ska man vara ett alternativ till Canon-hus med Canon-objektiv, så kanske man måste lösa sånt också. Det kanske faktiskt funkar om man har en Nissin för Sony åtminstone. Det är ju inga galna pengar så det kanske skulle vara OK.
 
Med blixtar som är anpassade för respektive kameratillverkare kan man få fungerande TTL-mätning (t.ex. med den Nissinblixt Sten-Åke nämner). Metzblixten du tittade på kan också användas på A77 II med en adapter för ett par hundralappar.

Det går att använda t.ex. Nikon- och Canonblixtar på nya Sonykameror, men då måste blixtstyrkan ställas in manuellt och kameran vet inte att där sitter en blixt.

Alla tillverkare har tyvärr olika kontakter och protokoll för blixtstyrningen, även om själva blixtskon passar. Jag hörde att någon från Profoto som tillverkar studioblixtar hade nämnt att det inte var helt lätt att förstå sig på just Sonys blixtstyrning, vilket kan vara en förklaring till att deras studioblixtar ännu inte har TTL-mätning för Sony (liksom en del andra blixttillverkare).

Själv använder jag på min A6000 (som har samma blixtsko som din kamera) en Sony HVL-F43M antingen ensam på kameran, eller fjärrstyrd med en HVL-F20AM (med den gamla blixtskon och en adapter) som masterblixt. Av någon outgrundlig anledning går det inte att använda den inbyggda blixten i min kamera som masterblixt, men det tror jag det gör med A77 II - det kräver dock att du köper en Sonyblixt som slav (om jag inte minns fel).

Jag tror du beskrivit det korrekt. De större kamerahusen tror jag fortfarande har inbyggd blixtstyrning så där ska man inte behöva en HVL-F20AM. Då kanske en del lika gärna köper en Sony-blixt om de är lika bra funktionellt. Lite dyrare blir det men man slipper ändå den 1500 spänn som en HVL-F20AM kostar och man slipper släpa på en blixt lite i onödan kanske om man vill fjärra.

Jag tror den som hållit på mest med Sony-blixtarna här på FS är väl Mats Lillnor men har kör väl Canon nu tror jag.

Skulle skaffa en diffusor till min blixt idag men som vanligt finns ju det bara för Nikon och Canon-blixtar. Så riktigt är vi inte där med Sony-tillbehören ännu.
 
Jag tror du beskrivit det korrekt. De större kamerahusen tror jag fortfarande har inbyggd blixtstyrning så där ska man inte behöva en HVL-F20AM. Då kanske en del lika gärna köper en Sony-blixt om de är lika bra funktionellt. Lite dyrare blir det men man slipper ändå den 1500 spänn som en HVL-F20AM kostar och man slipper släpa på en blixt lite i onödan kanske om man vill fjärra.

Jag tror den som hållit på mest med Sony-blixtarna här på FS är väl Mats Lillnor men har kör väl Canon nu tror jag.

Skulle skaffa en diffusor till min blixt idag men som vanligt finns ju det bara för Nikon och Canon-blixtar. Så riktigt är vi inte där med Sony-tillbehören ännu.

Om du tänkte köpa en diffusor som består av en liten plastburk som sätts frampå kan du låta bli - det enda de gör är att stjäla ljus (men de var väldigt poppis ett tag). Studsa ljuset i tak och väggar i stället.
 
Om du tänkte köpa en diffusor som består av en liten plastburk som sätts frampå kan du låta bli - det enda de gör är att stjäla ljus (men de var väldigt poppis ett tag). Studsa ljuset i tak och väggar i stället.

Jag vill ha en diffusor i form av en plastkåpa. Annars kan man ju lika gärna klippa till en plastpåse som man tejpar fast med eltejp om man nu inte tycker det är för statiskt..

.... och det är väl klart att jag studsar ljuset i väggar och tak efter behov. Men ibland vill jag ju just det - att de ska stjäla ljus. En diffusor som passar på blixten kan ju vara väldigt praktisk för det går fort att få den på plats och den ger ett mjukare ljus snabbt med mindre skarpa reflektioner.. .. och det går lika fort att få av den.

Annars är dagens kameror sorgebarn jämfört med hur det var för typ 10 år sedan. Då hade min Konica Minolta D7D 25 reglage på utsidan och två huvudrattar ovanpå topplattan. Under den vänstra satt blixtkompensationsratten som t.o.m. kunde styras med vantar. Det var tider det! Ända fram till NEX 7 (åtminstone) låg den inställningen på pil höger på navhjulet, NEX 7 har ett mycket bättre gränssnitt än min A7r i det avseendet också. A7r II är inte något stort kliv i den utvecklingen.

Men Nissin är ren lycka för där har man med TTL-inställningen på blixten bara att vrida på ratten för att kunna kompensera fyra steg i 0,5 EV increment och det är sååå bra i jämförelse med vad kameralösningarna ger jag haft från Sony, där detta ligger i menyträsket numera. Vem vill använda det? Hur tänkte ni här Sony?? Med Nissin har man ett mycket minimalistiskt gränssnitt med en ratt och en centrumknapp "Set" som man väljer läge med (exv TTL) och med ratten styr man stegvis underliggande variabel för respektive val (exv. blixtkompensation) allt annat av vikt är automatiserat som exv. zoom (förutsatt att man har ett objektiv som kan kommunicera med kameran).

HSS styrs från blixtens fjärrstyrningsenhet om man fjärrar och inte från kamerans menyträsk. Jag tycker det är bra att blixttillverkarna effektiviserar hanteringen av blixtar när kameratillverkaren inte klarar av att skapa effektiva funktioner som funkar i fält. Detr hade inte varit roligt att vara beroende enbart av Sonys rätt taffliga och ineffektiva blixthanteringslösning i kameran.
 
.............. Av någon outgrundlig anledning går det inte att använda den inbyggda blixten i min kamera som masterblixt, men det tror jag det gör med A77 II - det kräver dock att du köper en Sonyblixt som slav (om jag inte minns fel).

Jag är rätt säker på att fjärrstyrningsfunktionen varit just en av de saker som man sparat på i dessa mycket små kamerahus. Man kan inte få allt för 50 spänn och något ska man väl ha att diversifiera och positionera mer avancerade och dyrare kameror med. Man har en inbyggd blixt som är OK för massmarknaden och vill man ha något bättre så får man köpa den lilla enkla Sony-blixten för att styra slavblixtarna med.
 
Ursäkta mitt sena svar här men det slutade med att jag köpte blixten och en adapter så den passar min A77'2 . Fick ett bra pris(tycker jag) så nu kör jag på med denna metz 48.
Tack för alla svar i tråden!

mvh jens
 
Hoppas du blir nöjd och glad.

Jag är i helhet väldigt positiv till min Nissin Di700A men jag har några reflektioner:

Dokumentationen är dålig så man måste söka tips på nätet. Jag snubblade över en grej som faktiskt är viktig.
.
Jag ska ju ha min på dop snart och reagerade att fjärrstyrd så gav blixten by default ifrån sig ett klart störande pipande när den var redo för ny bild. Inte något om att det går att stänga med ett snabbt tryck på sändarens p/av-knapp. Varför är en sådan signal på en fjärr som kan stå ända till 30m bort och varför ingen info om hur man stänge av i medföljande dokumentation?

Dessutom tycker jag det är konstigt att HSS (High Speed Synk) bara kan aktiveras via sändaren och ej på blixten så då inte har HSS om den inte körs remote vad jag kan se. (gäller bara Sony då exv. Canon tydligen gör detta via kamerans menyer). Varför denna skillnad kan man undra.

Ska nu testa att använda den med HSS vid reprofoto så jag kan komma ner i ISO, vilket vore önskvärt. Kör med 100 W dagsljuslampa nu och då hamnar jag kring ISO 400 och bländare 11 för rimligt skärpedjup, vilket är OK men helst skulle jag vilja ännu längre ner. Diabilder har ju redan dålig DR och det är ju synd att sänka den ytterligare vid repro tänker jag.

Tänk i alla fall vad det hänt grejor på blixtfronten också. Fantastiska manicker man får idag för överkomliga pengar och det får vi Sony-folk åter tacka Canon och Nikon-användarna för som gör att kostnaderna kommer ner när samma grundmodell kan säljas till en mycket bredare marknad en enbart Sony-användare. Sony-grejorna kostar trots allt dubbelt så mycket och jag undrar om de är särskilt mycket bättre, för det här är jättebra.
 
Hoppas du blir nöjd och glad.

Jag är i helhet väldigt positiv till min Nissin Di700A men jag har några reflektioner:

Dokumentationen är dålig så man måste söka tips på nätet. Jag snubblade över en grej som faktiskt är viktig.
.
Jag ska ju ha min på dop snart och reagerade att fjärrstyrd så gav blixten by default ifrån sig ett klart störande pipande när den var redo för ny bild. Inte något om att det går att stänga med ett snabbt tryck på sändarens p/av-knapp. Varför är en sådan signal på en fjärr som kan stå ända till 30m bort och varför ingen info om hur man stänge av i medföljande dokumentation?

Dessutom tycker jag det är konstigt att HSS (High Speed Synk) bara kan aktiveras via sändaren och ej på blixten så då inte har HSS om den inte körs remote vad jag kan se. (gäller bara Sony då exv. Canon tydligen gör detta via kamerans menyer). Varför denna skillnad kan man undra.

Ska nu testa att använda den med HSS vid reprofoto så jag kan komma ner i ISO, vilket vore önskvärt. Kör med 100 W dagsljuslampa nu och då hamnar jag kring ISO 400 och bländare 11 för rimligt skärpedjup, vilket är OK men helst skulle jag vilja ännu längre ner. Diabilder har ju redan dålig DR och det är ju synd att sänka den ytterligare vid repro tänker jag.

Tänk i alla fall vad det hänt grejor på blixtfronten också. Fantastiska manicker man får idag för överkomliga pengar och det får vi Sony-folk åter tacka Canon och Nikon-användarna för som gör att kostnaderna kommer ner när samma grundmodell kan säljas till en mycket bredare marknad en enbart Sony-användare. Sony-grejorna kostar trots allt dubbelt så mycket och jag undrar om de är särskilt mycket bättre, för det här är jättebra.

Tack för tips!
Ha det gott!

mvh jens
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.