Med blixtar som är anpassade för respektive kameratillverkare kan man få fungerande TTL-mätning (t.ex. med den Nissinblixt Sten-Åke nämner). Metzblixten du tittade på kan också användas på A77 II med en adapter för ett par hundralappar.
Det går att använda t.ex. Nikon- och Canonblixtar på nya Sonykameror, men då måste blixtstyrkan ställas in manuellt och kameran vet inte att där sitter en blixt.
Alla tillverkare har tyvärr olika kontakter och protokoll för blixtstyrningen, även om själva blixtskon passar. Jag hörde att någon från Profoto som tillverkar studioblixtar hade nämnt att det inte var helt lätt att förstå sig på just Sonys blixtstyrning, vilket kan vara en förklaring till att deras studioblixtar ännu inte har TTL-mätning för Sony (liksom en del andra blixttillverkare).
Själv använder jag på min A6000 (som har samma blixtsko som din kamera) en Sony HVL-F43M antingen ensam på kameran, eller fjärrstyrd med en HVL-F20AM (med den gamla blixtskon och en adapter) som masterblixt. Av någon outgrundlig anledning går det inte att använda den inbyggda blixten i min kamera som masterblixt, men det tror jag det gör med A77 II - det kräver dock att du köper en Sonyblixt som slav (om jag inte minns fel).