Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Jag sitter idag och redigerar mina bilder i Photoshop på en bärbar Sony vaio dator och märkte att när jag gjorde en utskrift på min skrivare så blev vissa bilder lite för mörka mot skärmen och vissa färger inte stämde exakt mot skärmen osv.

För det fösta så kanske det inte alls är bra med en bärbar dator att redigera bilder på så jag hade tänkt att köpa till en extern skärm som jag kopplar till den bärbara så att jag kan kallbrera och profilera skärmen, vilket inte går på min bärbara.

Så jag undrar om ni vet någon bra skärm som är passande till bildbehandling i Photoshop? Priset jag hade tänkt mig är runt/mellan 2-4 tusen kronor.

En skärm som har fått bra betyg på DustinHome är DELL 2209WA ULTRASHARP 22#. Men lämpar den sig bra för bildbehandling?
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Tacksam för hjälp!
 
Tänkte också höra om det är någon som kan rekommendera en bra och prisvärd kalibrator som fungerar bra till den skärmen?

Som jag har förstått det efter lite läsning den senaste veckan så ska Spyder 3 Elite passa bäst till denna. X-rite eye-one 2 har visst inte stöd för wide gamut skärmar. Köpte min från ebay.co.uk till min Dell U2410.
 
Vilken av dem är bäst/att föredra då?
Spyder 3 Elite är ju iaf billigare än X-Rite Eye-One Display 2.

Såg för övrigt att det finns tre varianter av Spyder 3;

ColorVision Spyder 3 Pro 1695 kr
ColorVision Spyder 3 Elite 2095 kr
ColorVision Spyder 3 Print 3990 kr
(Priser från Cyberphoto.se)

Varför just Elite och inte någon av de andra, vad är skillnaden?


Läste även att X-Rite Eye-One Display 2 även ska fungera på laptops. Rekommenderas det att man iaf bör köpa en extern bildskärm till sin bärbara?
 
Läste även att X-Rite Eye-One Display 2 även ska fungera på laptops. Rekommenderas det att man iaf bör köpa en extern bildskärm till sin bärbara?

Ja det rekommenderas att du köper en skärm med bättre paneltyp, de paneler som sitter i bärbara datorer (tn) har väldigt dålig färgåtergivning (som dessutom varierar beroende på i vilken vinkel du tittar).

Däremot går det att profilera även skärmar i bärbara datorer, då får du den "bästa möjliga" färgåtergivning som skärmen kan prestera. Men den är fortfarande inte i närheten av det resultat du får med en extern skärm som har ips- eller pva-panel.
 
Fortsätter denna tråden...

A.) Hittat en annan skärm som också är från Dell; DELL U2410 ULTRASHARP (http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx). Vad tror ni om den? Är den mycket bättre än Dells 2209WA ULTRASHARP? Är det värt att lägga de extra pengar som den kostar?

B.) Sedan undrar jag om kanske Eizo-skärmarna är bättre för bildredigering? Tex. FlexScan S2232W och FlexScan S2242W?

Hittade även FlexScan S2243W. Vad säger ni om dessa tre och vilken av dessa är att rekommendera? Eller finns det någon annan från Eizo i samma prisklass som är bättre?

C.) Bör jag sattsa på en Dell eller en Eizo-skärm angående dessa alternativ jag angett här?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.