Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender 2x

Produkter
(logga in för att koppla)
300D + Sigma 70-200 + x1.4konv. + x2.0konv. taket med enbensstativ..

Bilagor

• antenn2.jpg
    antenn2.jpg
    51.2 KB · Visningar: 240
Vad händer med närgränsen om man skruvar på 1,4x extender på ett tele med 2 meters närgräns, ökar den också?

Dessutom en liten fundering kring Macro gluggar och extender, ökar avbildningsskalan på en 1:1 glugg med 1,4 gånger och vad blir det då?
0,71:1 eller?

Jag har precis fått hem en Kenko PRO 300 1,4x och ar inte hunnit testa den utomhus ännu och det vore kul och veta vad man kan förvänta sig av den.

Närgränsen är och förblir den samma. Det är en av de stora fördelarna med converter, att man får ökad förstoringsgrad!

Tror nog att du räknar rätt..

/MVH Niclas,

Det låter bra.
Ökad brännvidd, bibehållen närgräns och ökad avbildningsskala. Haha...skitbra...va glad jag blir.
Ska testa i helgen både med telet (Tokina 100-300 /f4) och Macrot (Tamron 90 SP Di /f2,8).
Dom blir alltså med en KM D7D:
tele 210-630mm /f5,6
och
Macro 189mm /f3,5 (0,71:1)
Detta ska bli spännande!

Jag har också en Kenko PRO 300 1,4x.
En annan fördel med denna extender är att den lurar kameran att tro att ljusstyrkan är oförändrad. Det innebär att autofokusen fungerar utmärkt även med relativt ljussvaga objektiv.
T.ex. på mitt Sigma 70-300mm f:4-5,6.

Denna extender är också skarp och försämrar inte bildkvaliteten särskilt mycket. Oskärpa beror i regel på skakning, rörelse, vibration eller felfokus. KORTA slutartider rekommenderas varmt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar