Annons

Extender 2x

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt mig en Extender 2x (Canon).
Enligt tillverkarens specifikation står det så här:
"Autofokusen fungerar om den totala maximala bländaröppningen är f/5,6 eller större (f/8 med vissa kameramodeller)."

Hur jag än gör så får jag inte autofokusen till att fungera och jag har mixtrat med alla möjliga inställningar. Utanpå Extendern sätter jag mitt 70-200 objektiv, även det ganska nyligen inköpt (tele objektivet fungerar utan problem).

Knappen AF och MF på Objektivet är givetvis inställt på AF och den andra knappen är satt på 3m.

VARFÖR ?

Någon som haft samma problem ?

Lösning ?

Är den trasig eller beror det på min (o)kunskap ?

Peter

Med ett f/4 objektiv och 2x extender får du en effektiv bländare på f/8 (två stegs minskning) vilket är för ljussvagt för de flesta icke proffskameror. Har försäljaren varit oklar borde han kunna övertalas att ta tillbaka grejorna.

Jehepp..... får kanske nöja mej med att jag kan använda den om jag autofokuserar manuellt....

Synd bara att jag inte visste det innan då hade jag nöjt mej med 1,4x extendern..

Sedan måste jag tacka för det otroligt snabba svaren...

se annars om du inte kan få byta den mot en 1,4X dom kanske int eär helt omöjliga. Den skall vara skarpare än 2x sägs det..

En annan fråga när jag endå är igång....

Någon som vet var man hittar den senats efirmware´en till 350´an ?

Ingen vitts att sitta missnöjd.

Byt då 2x till 1,4x. Då ser du endast minimal (ca 8-12%) skärpefölust i resultaten.

Jag använder själv aldrig 2x då jag anser förlusten i kvalitet är för stor. Och då använde jag den med mitt (då) EF300 2,8L..

Mvh Niclas,

Generellt sett så blir resultatet med 2x inte sådär speciellt bra, framförallt inte med en zoom, 1.4x är mycket bättre.

Angående autofokus så kan du prova ett trick beskrivet här som går ut på att sätta en bit tejp över några pinnar i teleconvertern. Detta gör att kameran inte stänger av AF utan försöker i alla fall även om ljustyrkan är lägre än f/5.6. Med bra ljus och kontrast i motivet så kan det fungera hyggligt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill helst inte byta bort 2x extender till 1,4... känns lite som om att 1,4 inte gör så gigantisk skillnad så som 2x gör.

Att man sedan inte får igång AF är ju trist. Fast jag har ju tänkt att använda EXT. till att plåta dagtid. Att man sedan kan "fuska" genom att tejpa över el-stiften är ju strålande (tack för de tipset !) för då kanske man slipper att snurra på AF ringen själv....

Tycker samtidigt att det är lite tråkigt att extendern inte passar till min 18-55 glugg... fast ext. kan ju inte passa till allt...

Får kanske köpa ett mer ljusstarkare OBJ sen när man börjar tjäna lite kosing på sina bilder.

==================================================

Har för övrigt lyckats få in mina bilder i de tre senaste utgåvorna av en svensk tidning (svensk hundkapp) (i de två senaste har jag fått framsidan), i en tidning i australien och inom kort även tidningar i england. Fast dessa har inte gett några pengar. Är i nuläget bara intresserad av att sprida mina bilder till diverse tidningar runt om i världen. Sen när man har fått mer kött på benen kan man ju börja ta betalt.....

* ser inte ditt inlägg som ett påhopp.. :) *

Varför ?... för att förlänga detta också... så man kan kombinera kors och tvärs. Fast inget absolut nödvändigt... Men jag upptäckte att det satt en del linser ivägen.

PITCH skrev:

Tycker samtidigt att det är lite tråkigt att extendern inte passar till min 18-55 glugg... fast ext. kan ju inte passa till allt...

om man köper en "icke" Canon extender så har jag för mig att det passar alla objektiv. vet inte om det var sigma eller tamron som oxå gör extendrar.

PITCH skrev:
* ser inte ditt inlägg som ett påhopp.. :) *

Varför ?... för att förlänga detta också... så man kan kombinera kors och tvärs. Fast inget absolut nödvändigt... Men jag upptäckte att det satt en del linser ivägen.

Bra...annars brukar det allmänt ses som påhopp så fort man ifrågasätter något här på fs...:)

Jo, det förstår jag att det är för att förlänga 18-55, men...att man vill förlänga ett tele kan jag förstå...varför vill man förlänga ett 18-55?

Finns det någon nytta med det egentligen?
Jag menar, då kan du lika gärna strunta i att sätt på Extendern och bara köra med ditt 70-200...måste väl vara bättre?...eller är det något jag missat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar