Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera till dubbla mappar i LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

zwei

Aktiv medlem
Hej!

Letar efter en funktion i LR3 som gör att varje gång man exporterar en bild så görs en mindre bild som hamnar i en specifik mapp. Tanken är att jag ska kunna synka den mappen med min IiPhone.

Sen undrar jag om man kan ställa in så att LR3 exporterar med en viss bredd? Inte bara längsta eller kortaste kant. Jag vill tex att LR ger mig 500px på bredden på alla bilder jag exporterar oberoende av vilket format bilden är beskuren till.

/ Martin

Mig veterligen går det bara att göra en export åt gången. Det är ju dock väldigt lätt att göra två olika "presets" som gör det du önskar så att du snabbt kan få två exporter. Du kan ju starta båda exporterna direkt efter varandra så tuggar de på i bakgrunden.

Ja visst går det att få alla bilder 500 pixel breda. Jag har inte Lightroom framför mig men det är bara att kryssa i rätt rutor i exportdialogboxen så får du den funktionen.

Tack för det! Lyckades inte när jag fyllde i 0 px, tänkte inte på att bara radera höjden.
Synd att det inte verkar som man kan få dubbla mappar då, dagens I-landsproblem.......

Hej!

Letar efter en funktion i LR3 som gör att varje gång man exporterar en bild så görs en mindre bild som hamnar i en specifik mapp. Tanken är att jag ska kunna synka den mappen med min IiPhone.

Sen undrar jag om man kan ställa in så att LR3 exporterar med en viss bredd? Inte bara längsta eller kortaste kant. Jag vill tex att LR ger mig 500px på bredden på alla bilder jag exporterar oberoende av vilket format bilden är beskuren till.

/ Martin

Det går inte med ett knapptryck, men med två.

Skapa ett export-preset för den större storleken och ett för iPhone-storleken.

När du exporterar gör du det först en gång för den stora storleken, och sedan en gång för iPhone-varianten. Det tar marginellt längre tid än med ett knapptryck. Lightroom kan som bekant hantera flera processer samtidigt. Handlar det om 30 bilder så markerar du dem först, väljer export till det ena formatet och sedan export till det andra formatet.

Exportera mappstruktur

Tar ett sidospår som kanske tagits upp tidigare: Hur exporterar man hela mappstrukturen med huvudmapp o undermappar, för exempelvis backup eller webutrymme?

Tar ett sidospår som kanske tagits upp tidigare: Hur exporterar man hela mappstrukturen med huvudmapp o undermappar, för exempelvis backup eller webutrymme?

Ja, frågan har diskuterats tidigare.

För egen del gör jag så att jag har gjort i ordning en kommandofil, en så kallad bat-fil i Windows. Denna körs automatisk av Lightroom som en "action" i samband med exporten. Fungerar smidigt.

Jag har lagt ut koden i filen tidigare här på fs. Kanske går att söka fram?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto