Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsprobelm med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag har haft mycket problem med att min Canon 350D exponerar ojämt från den ena bilden till den andra trots att bilderna är i det närmaste identiska. Bilden nedan är ett typexempel.

Så här ser exponeringsdata ut (samma för båda biderna):

File Name
IMG_6183.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Date/Time
2006-02-18 15:23:58
Shooting Mode
Shutter Speed Priority AE
Tv( Shutter Speed )
1/60
Av( Aperture Value )
3.5
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
200
Lens
18.0 - 55.0mm
Focal Length
22.0mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
+2/3
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Auto
AF Mode
AI Focus AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone Normal
Color Space
sRGB
File Size
2754KB
Drive Mode
Self-Timer Operation
Owner's Name
Anders Cöster
Camera Body No.
0570001644

Kameran står på ett stativ så bilderna är mycket lika, om än inte EXAKT lika. Vad jag undrar över är om det är normalt/rimligt att kameran exponerar två bilder direkt efter varandra så olika. Vi talar om runt 2 bländarsteg!

Problemt tycks bli värre när jag navänder blixt. Men det är väl så framträdande även utan.

Har fler ägare av 350D detta problem? Är det mitt exemplar som inte fungerar som det ska? Eller är det skit bakom ratten?

Tacksam för synpunkter!
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    34 KB · Visningar: 550
hade exakt samma problem med min d60 350d med flera canon kameror så enda alternativet var att köra manuellt

nu kör jag Nikon system och har inte ens 1% problem
 
madsen1 skrev:
hade exakt samma problem med min d60 350d med flera canon kameror så enda alternativet var att köra manuellt

nu kör jag Nikon system och har inte ens 1% problem

Adam, läs igenom ditt svar en gång till och fundera över hur mycket du bidrog till att hjälpa Anders med hans problem. Vill du ha en Canon vs Nikon debatt finns det andra forum för det.
 
Anders, detta hjälper dig inte med ditt problem, men varför står det i EXIF-listan att bilden är tagen med en 300D? Vad jag förstår har du en 350D. Tyckte bara att det såg konstigt ut om det nu är så att du kopierat in EXIF-listan. (Bara ett skrivfel kanske?)

Janne Arleklints tanke skulle ju kunna stämma bra då det verkar som att du har använt en extern blixt vid detta tillfälle. Men om jag förstår det rätt har du samma problem utan blixt. Har du några bildexempel att lägga upp även utan blixt?
 
madsen1 skrev:
hade exakt samma problem med min d60 350d med flera canon kameror så enda alternativet var att köra manuellt

nu kör jag Nikon system och har inte ens 1%
problem


Suck! Att vissa orkar :(




------------------------------------------------
Så blir det ibland när jag har dåliga batterier i blixten och tar seriebilder.
 
Arne S skrev:
Adam, läs igenom ditt svar en gång till och fundera över hur mycket du bidrog till att hjälpa Anders med hans problem. Vill du ha en Canon vs Nikon debatt finns det andra forum för det.

North skrev:
Suck! Att vissa orkar :(]



Ok, så att jag påvisar att jag inte har haft samma problem med Nikon som med Canon så är jag automatiskt idiotförklarad. Att ni orkar skriva detta är fanimej konstigt

Min mening var att ljusmätaren i Nikon är vad jag upplever säkrare än canon

Det är ingen VS diskution. Det är ett konstanterande!

Att det ska bli så förbaskat fientligt så fort man skriver något i forumet är tråkigt

Att blixten inte har hunnit ladda upp helt kan jag nog ta, men jag tror inte fullt ut på det heller tyvärr. Blixten ska väl inte överexponera på första bilden och sedan underexponera på andra bilden. Låter väldigt konstigt.

Får man fråga varför du kör blixten på +2/3 ??
 
Ooops! Jag var så inne i tankarna om den nyare 350D var bättre än min kamera - som är alltså är en 300D och inget annat.

Jag använder Canons blixt 430EX i exemplet ovan. Det är ca 1 minut mellan bilderna så den har haft all tid i världen att ladda upp. Batterierna är helt nya och nyladdade NiMH accar.

Jag har kompenserat med +2/3 för att ALLA bilder annars blir för mörka. Utom då man kommer nära (under metern) då blir ALLA bilder överexponerade.

Jag har, som sagt, samma problem utan blixt.

Exemplet nedan talar för sej själv. Det är utomhus taget på fri hand. Så det är små skillnader i komposition, men jag tycker inte det lilla ska orsaka att två bilder direkt efter varandra bli så himla olika exponerade.

Kameran är inte alltis då här, men alltför oftsa för att jag ska vara nöjd (dvs kunn alita på att om jag bara får chansen att ta en bild så blir den rätt exponerad).
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    24 KB · Visningar: 435
Senast ändrad:
Kameran är med största sannolikhet defekt. Småförändringar pga. att kompositionen ändras mellan bilderna må vara men det där är inte ens i närheten av normalt.

Även optiken skulle kunna vara knasig. T.ex. att bländaren inte funkar som den ska, eller att elektroniken ger kameran fnatt.

Ändras kamerans valda exponeringsdata i motsvarande grad mellan exponeringarna?

Det riktigt sjuka är ju att ingen av exponeringarna är rätt.
 
Jag har inte upplevt detta med min 350D i alla fall.
Det låter ju som om det är fel på din kamera.

:: Susanne ::
 
..föressten!

Du har inte EAB eller vad det heter inställt? Att den tar tre olika exponeringar för var bild *minns inte vad det hette nu*
 
Fast det något sånt här borde kunna bli resultatet om han har matat in exponeringskompensation också. Jag testade just med min analoga EOS 300 och det som händer är att grafflingen förskjuts.

Med t.ex. +/- 2 stegs bracketing och -1 stegs exponeringskompensation kan man få den att exponera -2, -1 och +1. Något som skulle kunna driva ungefär vem som helst till vansinne.
 
Nej, jag har inte använt AEB någon gång, det har jag kollat. Om man använder AEB så syns det i EXIF-listan under "Exposure Compensation".

Jag tror inte heller det är bländaren det är fel på. Ställer jag in kameran på manuell exponering uppstår aldrig problemet.

Problemet dyker bara upp ibland. Jag har ägt kameran sedan november 2003 och har tagit flera tusen bilder med den. För det mesta funkar den bra men så ibland spretar exponering iväg åt något håll till synes helt utan anledning. Det blir väldigt tydligt då jag tar serier av bilder på samma motiv.

Det märkliga är att det blir värre med blixt (som jag har köpt helt nyligen). Den inbyggda lilal blixen verkar inte göra saker varken bättre eller sämre.

Mitt exempel ovan (utomhusbilden) har kameran stått på AE automatik. Tid/bländare var 400/14 och 100/7.1. Kameran har alltså gjort helt olika val på (i stort sett) samma bild.

Skulle vara mycket intressant och gå runt en dag med min 300D och låna en 350D (eller en Nikon eller annan motsvarande systemkamera).

**********************
Men min viktig fråga är om någon annan upplever orimligt ojämn exponering med sin Canon 300D.
**********************
 
Det skulle vara intressant att se om det bara är den evaluerande mätningen som spökar.

Prova gärna några bilder med centrumvägd mätning, eller utsnittsmätning.
 
Jag upplever också exponeringen på 300D som lite "instabil". Det som jag har märkt är att kameran är känslig för exakt vart man lägger fokuspunkten - ytan runt vald punkt väger tyngst vid evalueringen. Om jag hinner och kan fota samma motiv med flera bilder så försöker jag använda "M" läget pga detta.
 
Jag hade problem med att min 350D överexponerade kraftigt ibland. Problemet försvann när man vickade lite på objektivet. Efter rengöring av kontaktytorna mennan objektiv och kamerahus har allt fungerat igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.