Annons

exponeringskompensation, canon?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

Nån som kan hjälpa mig lite snabbt..
Hur ändrar jag exponeringskompesationen i Canon 5d mark II?
Alltså om jag vill att kameran ska över eller underexponera?
På min 650d är det ju superenkelt...

Nån som enkelt kan förklara..
Säg helst inte att jag ska läsa i instruktionsmanualen...

Enkelt på 5DII - håll nere avtryckaren halv vägs, rulla ratten intill displayen. (på baksidan av kameran)
= används med pekfinger + tummen
håhå

Hej!

Jag ser inget fel i att läsa instruktionsboken.. man lär sig även så.
Det gjorde jag när jag lärde mig funktioner och liknande.

Där finns även många bildexempel och tips på olika motiv och olika situationer.

Sen finns även youtube t.ex att söka på där man kan få videofilmat hur man gör.

Att inte läsa instruktionsboken när man har köpt en dyr kamera med en massa funktioner känns som att slänga pengar i sjön.

Du kommer att missa många funktioner som du skulle ha nytta av.

Men valet är ditt! Du kanske trivs med standarduppsättningen av knappar och annat...

Jag upptäckte redan 1990 när jag köpte min EOS 600 (analog) att det fanns en del att vinna gällande både bildresultat och användbarhet på att läsa instruktionsboken. Fanns redan då lite personliga val att göra.

Att inte läsa instruktionsboken när man har köpt en dyr kamera med en massa funktioner känns som att slänga pengar i sjön.

Du kommer att missa många funktioner som du skulle ha nytta av.

Men valet är ditt! Du kanske trivs med standarduppsättningen av knappar och annat...

Jag upptäckte redan 1990 när jag köpte min EOS 600 (analog) att det fanns en del att vinna gällande både bildresultat och användbarhet på att läsa instruktionsboken. Fanns redan då lite personliga val att göra.

Varför är jag inte förvånad...jag visste att folk skulle börja påpeka detta med instruktionsboken..
Men jag har jättesvårt att läsa manualer och instruktioner..kalla mig trög men jag är inte så teoretiskt lagd..precis som med mitt pianospelande..så kan jag spela flytande - men jag kan inte en enda not och har igen aning om hur ett piano är uppbyggt eller vad tangenterna heter.....

Varför är jag inte förvånad...jag visste att folk skulle börja påpeka detta med instruktionsboken..
Men jag har jättesvårt att läsa manualer och instruktioner..kalla mig trög men jag är inte så teoretiskt lagd..precis som med mitt pianospelande..så kan jag spela flytande - men jag kan inte en enda not och har igen aning om hur ett piano är uppbyggt eller vad tangenterna heter.....

Som jag skrev innan, youtube är bra om du inte tycker om att läsa!

Värt att tillägga är att om du skall komma åt funktionerna på det bakre hjulet måste du snäppa upp on-off knappen ett steg till. Och när du väl ställt in exponeringskompensationen, som du alltså gör genom att trycka ned avtryckaren halvvägs och sedan skruva på hjulet på baksidan av kameran, så kommer det värdet att stanna kvar tills du skruvar tillbaks det. Lätt att missa och fortsätta ta en massa bilder med kompensation av misstag.

Ett gott råd då - Skriv att Du inte får till det. Här finns mängder av vänliga personer som gärna hjälper till. Men Du skrev bara "Säg helst inte att jag ska läsa i instruktionsmanualen" och det var lite utmanande!:)

Men efter ett långt liv på IT-företag så har man mött allt för många som inte IDS öppna handboken och inte kostar på sig en utbildning på produktern. Istället gratisutbildar de sig över supporten.

Ett gott råd då - Skriv att Du inte får till det. Här finns mängder av vänliga personer som gärna hjälper till. Men Du skrev bara "Säg helst inte att jag ska läsa i instruktionsmanualen" och det var lite utmanande!:)

Men efter ett långt liv på IT-företag så har man mött allt för många som inte IDS öppna handboken och inte kostar på sig en utbildning på produktern. Istället gratisutbildar de sig över supporten.

det är väl det en support är till för ;)
alla har vi våra egna genvägar..annars skulle väl inte detta forumet ens existera...om man inte får fråga istället för att läsa...

alla har vi våra egna genvägar..annars skulle väl inte detta forumet ens existera...om man inte får fråga istället för att läsa...

Klart du får fråga men om du även läste kanske du skulle hitta mer att fråga om. Finns mycket roligt att leka med!

Detta forum är till för det men en support är deffinitivt inte till för det även om många tror det.
Den är, i normalfallet, till för att ta hand om de problem som det är svårt eller omöjligt att förutse och att skriva handböcker om. Det finns företag som teckar avtal om den sortens support, bl.a. DELL, men det kostar.
Sedan är det naturligtvis upp till varje företag att tillåta fri uppringning om alla problem men de brukar inte bli så långlivade. Ingen regel utan undantag, givetvis!

Ett alternativ om man är missnöjd med trådskaparens inställning, attityd eller vad det nu kan vara är ju att helt enkelt låta bli att skriva i tråden.

Mina herrar, visst finns det massor av människor som inte ids att läsa i manualerna. Men ni har väl sett rapporterna om att närmare 1/3-del av befolkningen har svårt för, eller inte klarar av att läsa bruksanvisningar överhuvudtaget? Tillverkarna vill generellt slippa att betala för den support som dessa kunder behöver, de ska bara köpa deras produkter och sedan helst hålla käft.

Svårigheter med att läsa bruksanvisningar har inte någonting som helst att göra med intelligens. Jag har flera vänner som inte heller klarar av att läsa bruksanvisningar, men när jag visar hur man ska göra så fattar de blixtsnabbt.

Mitt intryck av trådskaparens fråga är att det inte alls handlar om att hon inte orkar eller inte tycker om att läsa manualen utan har svårigheter med att göra detta, och därför ställer en uppriktig fråga om hjälp här.
.

Hej!

Nån som kan hjälpa mig lite snabbt..
Hur ändrar jag exponeringskompesationen i Canon 5d mark II?
Alltså om jag vill att kameran ska över eller underexponera?
På min 650d är det ju superenkelt...

Nån som enkelt kan förklara..

Hej Kajsa,

Jag föredrar att ändra exponeringskompensation på min 5DII så här:
1) ett tryck på knappen markerad med en stjärna " * " på baksidan upptill.
2) vrid på hjulet på baksidan för att justera upp eller ned kompensationen. Titta samtidigt på displayen upptill hur markeringen för kompensationen ändrar position utefter den skala som finns i nederkant av displyen.

Lycka till!
Hälsningar, Magnus

Visst är det så och det skriv dessutom mängder av enormt dåliga manualer och instruktioner som efter bristfällig översättning är ännu sämre.

Men det finns också ett gäng där ute som systematiskt utnyttjar företagens supportavdelningar för att lösa sådant som de borde lösa själva. Och därmed försämrar supporten för alla med berättigade önskemål om hjälp. Det leder till att företagen gör proceduren, för att komma igenom och fram till den som kan svara och åtgärda, nästan ogenomtränglig när man har reella problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar