Annons

Exponeringsinställning vid blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Är helt ny på blixtfoto (extern blixt alltså). Jag är nyfiken på hur ni gör när ni ställer in exponering för blixtfoto inomhus.
Jag har märkt att när jag kör i något av programlägena (P, Av, Sv) så får jag onödigt långa exponeringstider.

Jag ställer därför om till manuellt läge, ställer oftast slutartiden till max synktid (1/180 sek i mitt fall) och sen väljer jag helt enkelt bländare beroende på önskat skärpedjup. I de flesta fall (om jag inte har valt en alltför liten bländaröppning) så funkar detta bra. Ibland får jag ta om bilden med en lite längre slutartid.

Kort sagt: jag kör i manuellt läge och "höftar till".

Exempel: jag ställer in P-läge och får följande: 1/30 sek och f/2.8.
Men ställer jag in manuellt läge, 1/125 sek f/5.6 så blir det en OK bild ändå. Varför denna skillnad i ljusmätning?
(Jag kör med P-TTL)

Hur gör ni? Finns det några "regler" att följa?
 
Skillnaden beror på att kamerans autoläge inte använder sig av lika stark blixt. Kameran kompenserar genom att öka slutartiden. När du väljer M-läget tvingas kameran att kompensera med blixten.

Vid plåtning av människor inomhus brukar jag köra ca iso 800 samt runt 1/100s (beroende på vilket objektiv) samt bländare 2,8-5,6 (beroende på hur mycket skärpedjup och stämmning man vill ha i bilden.) Blixten i TTL (autoläge)... Sedan är det bara att leka med kompenseringsknapparna på både blixt och kamera.

Hur gör ni andra?
 
Kör ett provskott med M-läge, f/5,6, 1/30 sek, ISO ca 200 och blixten vinklad uppåt/bakåt/snett eller vad som helst förut rakt på och så ser jag hur det blir. Och så justerar jag vidare därifrån om det behövs.
 
Jag kör alltid på M och stället kortaste synktiden om man inte vill ha med bakgrundsljuet och vill man ha med bakgrunden så 1/brännvidden är ju lagom. Välj därefter bländare efter önskat skärpedjup och sist ISO efter hur mycket ork blixten har - utgå ifrån 100 och öka om du behöver nå längre.
 
Skillnaden beror på att kamerans autoläge inte använder sig av lika stark blixt. Kameran kompenserar genom att öka slutartiden. När du väljer M-läget tvingas kameran att kompensera med blixten.
Nu pratar ni väl om Nikon (eller kanske inte? På Nikon heter det P, A, S, på Canon P, Av, Tv, men här ovan är det en blandning?), men så är det i alla fall inte på en Canon. I P-läget väljer kameran en tid i intervallet 1/60-1/250 (snabbaste blixtsynken), en bländare som är "lagom" för att om möjligt exponera bakgrunden korrekt och sen en blixtintensitet som passar till bländaren.

Kör man med Av får man själv välja bländare, E-TTL väljer blixtljus som passar till bländaren och kameran väljer en tid som passar till det befintliga ljuset. Om man inte inskränkt området för tidsvalet, för det går också att göra.
 
Suveränt! Tack för alla tips.
Som sammanfattning - min metod fungerar bra, framförallt om jag vill mörka ner bakgrund. Kamerans mätning, å andra sidan, ser till att släppa in lite bakgrundsljus.

(Verkligen trevligt att man får så många kommentarer så snabbt här på fotosidan. Mkt bra community helt enkelt!)
 
Nu pratar ni väl om Nikon (eller kanske inte? På Nikon heter det P, A, S, på Canon P, Av, Tv, men här ovan är det en blandning?), men så är det i alla fall inte på en Canon. I P-läget väljer kameran en tid i intervallet 1/60-1/250 (snabbaste blixtsynken), en bländare som är "lagom" för att om möjligt exponera bakgrunden korrekt och sen en blixtintensitet som passar till bländaren.

Kör man med Av får man själv välja bländare, E-TTL väljer blixtljus som passar till bländaren och kameran väljer en tid som passar till det befintliga ljuset. Om man inte inskränkt området för tidsvalet, för det går också att göra.

M heter det iaf på mina canonhus och det är det som avses. P är inte något vidare val vid blixtfoto.
 
Ha-ha, det är ingen skillnad på märke när det gäller just M! Men jag har hört sägas att Nikons och Canons respektive blixtsystem inte bär sig åt likadant, så jag vet inte riktigt vad som är rätt för Nikon.

Ska man förklara varför det blir som det blir i läge P får man ju utgå från hur det faktiskt fungerar, eller hur? Sen brukar jag också använda M, för då blir det lättare att kontrollera bakgrunden kontra förgrunden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.