Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponerings problem Sigma 50-150

Produkter
(logga in för att koppla)

Corally

Medlem
Har en Sigma 50-150 2,8 När jag fotar med den så vill bliderna bli överexponerade alldeles för ljusa, byter jag till Nikon 18.135 så blir bilderna bra. Har korrigerat med att underexponer via exponeringskompensationen . Är det så man får göra eller är det så att objektivet behöver typ kallibreras.Ibland kan det bli ok bilder verkar som att det överxponerar när det är lite mörkare ljusförhållabden

Jag kan inte allt för mycket om mekaniken, men det låter som om nedbländning vid fotoögonblicket inte sker.

Testa att ställa kameran i läge A (som bländarförval väl heter på nikon?) och välj lägsta möjliga bländartal (2,8). Fota lite och se ifall det fortfarande överexponerar. Stämmer min teori så är bilderna rätt exponerade nu, men så fort du ökar bländartalet så blir det fel igen...

Bara en tanke, kanske helt ute och cyklar.

ANNONS