Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringar på en Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska köpa ett Canon EOS 450D kamerahus + 64 GB minneskort begagnat från en kille här på fotosidan om 2 veckor i Stockholm.

Han påstår att han endast har tagit några hundra exponeringar med kameran, och jag vill veta hur jag kan bevisa att han har gjort det?

Såg Wallander - Tjuven på DVD igår, och där var det en kille som jobbade för en tidning som tog ca 15 kort, endast på en kille som var misstänkt för ett mord.

Hur ska jag kunna veta om han tex har jobbat på en tidning och han gör som på filmen, tar 15 kort på varje grej som ska med in i tidningen.

Han har kvitto och säger att kameran är köpt i December -08, så han har haft kameran ett tag. Så det känns lite mystiskt att han endast har fotograferat några hundra bilder.

Någon som vet hur jag kan kolla hur många exponeringar kamerahuset har gjort?

MVH

Hejsan!

Jag ska köpa ett Canon EOS 450D kamerahus + 64 GB minneskort begagnat från en kille här på fotosidan om 2 veckor i Stockholm.

Han påstår att han endast har tagit några hundra exponeringar med kameran, och jag vill veta hur jag kan bevisa att han har gjort det?

Såg Wallander - Tjuven på DVD igår, och där var det en kille som jobbade för en tidning som tog ca 15 kort, endast på en kille som var misstänkt för ett mord.

Hur ska jag kunna veta om han tex har jobbat på en tidning och han gör som på filmen, tar 15 kort på varje grej som ska med in i tidningen.

Han har kvitto och säger att kameran är köpt i December -08, så han har haft kameran ett tag. Så det känns lite mystiskt att han endast har fotograferat några hundra bilder.

Någon som vet hur jag kan kolla hur många exponeringar kamerahuset har gjort?

MVH

Varför är det mysko om kameran blivit liggandes?
Beträffande att se hur många exponeringar så måste du ha kameran i din hand och sen letar du lite här på forumena. Jag kan komma på minst 3 tidigare som frågat samma sak. ;)

Varför är det mysko om kameran blivit liggandes?

Förstår inte varför man ska köpa en systemkamera om den bara ska vara hemma... Då kan man ju likaväl satsa på en mobilkamera.. Fast han har väl något skäl för det med.

Och det du skrev om att man ska ha kameran i handen och leta på forumen, vad ska man leta på forumen?

Behöver inte vara något lurt alls. Det finns nog många som har hoppat på det här med fotografering när den digitala spegelreflexkameran kom ner i hyfsat pris. När man väl började så var det inte så skojigt som man trodde. Kanske insåg man att det var en liten kompaktkamera som man skulle ha i stället, något som kunde följa med i fickan.

/Gunnar

Snälla skriv inte med tjock text, grymt jobbigt att läsa!

Köpte faktiskt själv en 400D med massor av tillbehör för några månader sedan via fotosidan som ägaren tänkt ha som backup, men som aldrig behövdes så han sålde den för 2300:- med endast några hundra exponeringar. Så det behöver inte vara något konstigt alls.

Rätta mig om jag har fel, men exponeringen syns väl i bildens titel som default?

Rätta mig om jag har fel, men exponeringen syns väl i bildens titel som default?

Det är korrekt, men det är väldigt enkelt att nolla räkneverket så det är ingen garanti för hur många exponeringar som verkligen är gjorda.

Men det finns ett program som tar fram antalet exponeringar om du ansluter kameran till datorn (via USB): http://astrojargon.net/40DShutterCount.aspx

Det fungerar bara med vissa modeller, däribland 450D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar