Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Exponering på fel sida?
- Trådstartare Kijana
- Start datum
Spirit night
Avslutat medlemskap
Troligen ingen skillnad, mer än att man får tänka sig för när man stoppar neget i förstoringsapparaten eller scannern så det inte blir felvänt/spegelvänt. Sen är emulsionen lite känslig mot mekanisk åverkan, så det kan vara svårt att pressa filmen plan utan att repa den. Detta är vad jag tror.
Mvh Janne!
Mvh Janne!
Dubbelolle
Aktiv medlem
Det funkar inte alls så bra, filmen har ju bakom den ljuskänsliga emulsionen ett ljusgårdsskikt som ju inte släpper igenom ljus, detta är i första hand till för att förhindra att ljuset reflekteras runt inne i filmen efter att den belyst emulsionen. Detta ljusgårdsskikt försvinner i fixerbadet - filmen "klarnar". Mvh, Lars Olov
Spirit night
Avslutat medlemskap
När jag jobbade som repromontör på div tryckerin, körde vi med stora filmer typ A3 eller till och med A2. Det fanns i både pos och neg, dagsljusfilm m.m, men där spelar det ingen roll hur man vänder dom. Jag tog hem några sådana kartonger filmer för att köra i mitt egna mörkrum, då detta gick förträffligt att framkalla i pappersframkallaren eller tex D76. Detta finns antytt i div böcker om avanserad mörkrumsframkallning, har sålt allt detta nu men ett paket film ligger kvar om någon vill ha och labba med (gratis). Agfalith camera line film 40,6 x 58,4 cm.
Kijana
Aktiv medlem
Det funkar inte alls så bra, filmen har ju bakom den ljuskänsliga emulsionen ett ljusgårdsskikt som ju inte släpper igenom ljus, detta är i första hand till för att förhindra att ljuset reflekteras runt inne i filmen efter att den belyst emulsionen. Detta ljusgårdsskikt försvinner i fixerbadet - filmen "klarnar". Mvh, Lars Olov
Jo, det där har jag också förstått. Men jag skulle kanske säga också att frågorna i mitt första inlägg var lite luriga, eftersom jag misstänker att jag råkat vända en film nyligen. Det var nog heller inte första gången.
Den här sista gången (och det hoppas jag verkligen att det var också) så tycker jag att min ISO 50-rulle blev underexponerad. Inte så konstigt kanske med tanke på att den togs i förra månaden. Därför är min huvudfråga om det kanske går att undvika denna förmodade underexponering med lägre kontrast bara jag laddar filmen rätt?
Jag har upplevt någon liknande blek kontrast när jag råkat lägga papper fel under förstoringsapparaten. Då har skillnaden blivit stor. Är skillnaden stor också när det gäller film?
Dubbelolle
Aktiv medlem
Jo, det där har jag också förstått. Men jag skulle kanske säga också att frågorna i mitt första inlägg var lite luriga, eftersom jag misstänker att jag råkat vända en film nyligen. Det var nog heller inte första gången.
Den här sista gången (och det hoppas jag verkligen att det var också) så tycker jag att min ISO 50-rulle blev underexponerad. Inte så konstigt kanske med tanke på att den togs i förra månaden. Därför är min huvudfråga om det kanske går att undvika denna förmodade underexponering med lägre kontrast bara jag laddar filmen rätt?
Jag har upplevt någon liknande blek kontrast när jag råkat lägga papper fel under förstoringsapparaten. Då har skillnaden blivit stor. Är skillnaden stor också när det gäller film?
Jag tror absolut inte att du vänt filmen fel, då hade du knappt haft några bildspår alls. Att du tog bilderna för en månad sen spelar ingen roll, så kort tid påverkar inte filmen märkbart överhuvudtaget. Vänder du papperet fel så får du alldeles för lite ljus för en normal svärtning, men också en kraftig oskärpa o överstrålning i bilden. Att ladda filmen rätt är ju inte så svårt, den rullar sig rätt friskt, o man känner ju tydligt skillnad mellan den matta emulsionssidan o den blanka filmsidan. LO
Kijana
Aktiv medlem
Jag tror absolut inte att du vänt filmen fel, då hade du knappt haft några bildspår alls. Att du tog bilderna för en månad sen spelar ingen roll, så kort tid påverkar inte filmen märkbart överhuvudtaget.
Tror du missförstår mig. Jag menade att det inte är lätt att få till ordentligt med ljus för en ISO 50-film i december. Jag använde stativ flera gånger, men det verkar inte ha hjälpt.
Att ladda filmen rätt är ju inte så svårt, den rullar sig rätt friskt, o man känner ju tydligt skillnad mellan den matta emulsionssidan o den blanka filmsidan. LO
Alla filmer är ju inte likadana, mellan vissa filmer (åtminstone den jag använde) kan skillnaden mellan filmsida och emulsionsida vara mindre. Man får inte ha bråttom.
jaffa007
Aktiv medlem
Vad gällande negativ färgfilm så blir filmen rödtonad om man exponerar den med fel sida. Exempel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ea/Redscale.jpg
Finns till och med redscale film att köpa på www.lomography.com
Vill man testa så köp två billiga filmrullar, dra ut negativen i den ena rullen, klipp av negativet men lämna tre cm kvar på rullen.
Klipp sedan den andra rullens negativ så att den är jämn, efter det tar man vanlig genomskinlig tejp och tejpar den ena rullen till den andra tre cm flärpen, går in i ett mörkt rum, rullar in negativet i den avklippta rullens behållare och när man rullat färdigt så klipper man av negativet. Och vips så har man ett stycke redscale film.
Alternativt, har man utrustning för att ladda film så sparar det självklart pengar!
Finns till och med redscale film att köpa på www.lomography.com
Vill man testa så köp två billiga filmrullar, dra ut negativen i den ena rullen, klipp av negativet men lämna tre cm kvar på rullen.
Klipp sedan den andra rullens negativ så att den är jämn, efter det tar man vanlig genomskinlig tejp och tejpar den ena rullen till den andra tre cm flärpen, går in i ett mörkt rum, rullar in negativet i den avklippta rullens behållare och när man rullat färdigt så klipper man av negativet. Och vips så har man ett stycke redscale film.
Alternativt, har man utrustning för att ladda film så sparar det självklart pengar!