Annons

Exponera efter högdagern...

Produkter
(logga in för att koppla)
I kontakt med ADOX

Jag gillar att gå till källan. Därför skrev jag till ADOX och frågade vad de menade med

ADOX sa:
"Low speed films need to be exposed to the highlights and developed to the shadows (which is the opposite as for high speed films)."

Svaret jag fick var:

ADOX sa:
"please explain why this statement is counterintuitive to you ;-)"

Jag skrev till dem åter och berättade att det var ickeintuitivt baserad på erfarenhet från annan film men också på vad jag lärt mig av att läsa i böcker om hur svartvit film och framkallning fungerar.

Jag har inte fått något svar ännu. Återkommer om jag får något svar.

PS: Om någon ogillar att jag citerar ADOX (t.ex. om någon har användarnamnet ADOX) så säg till så ändrar jag.

Bra, och intressant att se vilket svar du kommer att få. Jag skrev en liknande fråga fast till en grupp på Flickr istället och fick följande svar:

"Set your exposure guide to EI 20 (or so) this will help open up the shadows, and when you process, your highlights are the first to finish developing.

So, take a roll as a test, make notes, and try to shoot as much varied light instances are you can. Personally, I process in Rodinal 1:50 for 10min at 20grad C.

Once you find the best example of highlights & shadow details, then that's the working speed for you, and you've successfully "exposed for the highlights, and developed for the shadows"."

Dvs gammal hederlig svartvit fotande och framkallande, inget nytt under solen...

Once you find the best example of highlights & shadow details, then that's the working speed for you, and you've successfully "exposed for the highlights, and developed for the shadows"."[/I]

Dvs gammal hederlig svartvit fotande och framkallande, inget nytt under solen...

Problemet är att de inte verkar förstå att de skriver tokigt.
Om man exponerar efter högdagern så kommer skuggorna sota igen.
Dessutom så påverkas inte skuggorna i någon större mån i framkallaren. I alla fall inte om man jämför med högdagern som är mer styrbar.

Tydligen menar de att man ska köra samma framkallningstid oavsett motivkontrast, och sedan istället styra kontrasten i negativen med exponeringen. Men det fungerar ju inte eftersom man påverkar skuggorna mera med exponeringen och högdagrarna mera med framkallningen. Så deras resonemang strider mot all kunskap och erfarenhet inom området fotografi med negativ svartvit film. Kanske menar de något annat än de skriver, men vad i så fall?

Tydligen menar de att man ska köra samma framkallningstid oavsett motivkontrast, och sedan istället styra kontrasten i negativen med exponeringen.

Här tror jag att du slår huvudet på spiken och till viss del kan jag förstå resonemanget. Om jag på en solig morgon stoppar i en rulle film och börjar fota så bestämmer jag redan då att det kommer bli en rulle med viss minskning i framkallning. Blir det då sedan mulet framår eftermiddagen så ökar jag exponeringen ett steg, eller så, för att hjälpa kontrasten lite.

Vad jag inte förstår är "framkalla för skuggorna".

Här tror jag att du slår huvudet på spiken och till viss del kan jag förstå resonemanget. Om jag på en solig morgon stoppar i en rulle film och börjar fota så bestämmer jag redan då att det kommer bli en rulle med viss minskning i framkallning. Blir det då sedan mulet framår eftermiddagen så ökar jag exponeringen ett steg, eller så, för att hjälpa kontrasten lite.

Vad jag inte förstår är "framkalla för skuggorna".

Antagligen menar de att man bestämmer framkallningstiden ( vilken man sen ska köra med hela tiden) efter hur skuggorna ser ut vid ett väldigt lågt satt ISO. Om dom sen är godtagbara vid sisådär 1-2 stegs snålare exponering så är det den framkallningstiden man ska använda. Men det här tillvägagångsättet fungerar rätt dåligt. Vid lägre motivkontraster kan man visserligen oftast exponera lite snålare och vid högre motivkontraster rikligare (och det gäller ju oavsett lågkänslig/högkänslig film). Men justerar man inte samtidigt framkallningstiden efter högdagern så blir det skit av alltihopa, och svårkopierbara (eller oanvändbara) negativ. Jag ger tummen ner för det. Inget att ta efter utan rent skitsnack.

De måste helt enkelt fått något om bakfoten. Att framkalla för skuggorna är omöjligt på silverbaserade svartvita filmer. Framkallningen påverkar skuggorna ganska marginellt så om man till exempel överframkallar filmen två steg ger det ca 1/3 -1/2 steg i skuggorna. Skulle man försöka sig på att göra efter dessa rekommendationer skulle negativen bli oanvändbara.

Som sagt, inget att fördjupa sig mer i, de har fel helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar