ANNONS
Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

lgli

Medlem
Finns det någon "exif-kunnig" här som kan ge mig sin åsikt om nedanstående ?

Saken gäller fotodatum i exif och vilken tag som skall användas.
För mig är den enda säkra taggen "original-date" medans alla andra datum (datetime/datetime-digitized) inte med säkerhet visar fotodatum.
Stämmer detta eller ligger det till på något annat sätt ?

Tacksam för all info.

Det stämmer...

date-time : används för senaste ändring
date-time-digitized : används egentligen bara när man tar ett film-orginal och kör i en scanner eller fotoduplikator. Tid för reproduktionen, inte för orginalfotot.
original-date : används för bildinfångstens tid oavsett vad orginalet var. "klick" på kameran eller i scannern

Exif2.3 : http://www.cipa.jp/std/documents/e/DC-008-2012_E.pdf
Rekommenderad användning: http://www.metadataworkinggroup.org/specs/

Ok, stort tack för ditt snabba svar.
Jag vet hur exif fungerar, behövde bara få det bekräftat av någon annan.

Skall återkomma om anledningen till min fråga lite längre fram.

Det är ju en rekommendation... Det finns gott om både mindre och större mjukvaruhus som lyckas få det fel.

MS, Sony, Apple, Adobe och de största andra är dock med i photographic metadata working group som tar fram rekommendationerna, så oftast kan man lita på att det fungerar här.

Exif som standard sköts nu av CIPA/JEITA, de sköter absolut syntax. Rekommenderad användning för hårdvaru/mjukvaru-tillverkare sköts dock mer aktivt av MWG.

Det jag skrev ovan är i stort sett direktöversättning från EXIF standard 2.1-2.3. Inget garanterar att bilder man får LEVERERADE har rätt taggning, dock bör man se till att bilder man LEVERERAR har rätt taggning (om man kan...) :)

Eftersom du skrev "skall" i den inledande frågan är det korta svaret att "original-date" SKALL användas för att hålla den tid då fotot TOGS - inget annat.

Taggen date-time SKALL bara användas för datum/tid för senast utförda redigering (som ALDRIG ska ändra något i taggen "original-date"). Om inga redigeringar är gjorda bör date-time inehålla samma tid som original-date, eventuellt en sekund eller så senare - date-time är filens skapande, inte bildens infångst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar