Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF visas inte på bildinfon!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hej.

Jag har problem med att min exif inte visas på bildinformationen om mina bilder. Jag har klickat i visa "exif informationen" i bildkonfigurationen, samt att jag dubbelkollat i alla steg jag sparat bilden att exif:en hänger med. Men den visas ändå inte? Jag tycker nämligen denna är viktig att få med.

Jag justerar bilden i Camera Raw genom Bridge innan jag öppnar den i PS:CS4. Beskär jag bilderna så använder jag crop funktionen då jag märkt att exif:en inte följer med om jag kopierar över en bit av bilden i ett nytt dokument. Jag spar sen bilden genom "save for web & devices" och ser till att "all" är markerat i rullgardinen där man kan välja vilken copyinfo som skall följa med bilden. MEN, den syns inte i alla fall. Vart gör jag fel???

Tacksam för alla svar.

Mvh
Nicklas Thiger
 
Adobe har gjort något konstigt med EXIF-funktionen i Save for web. Det verkar mer eller mindre bara vara Adobes egna program som begriper något. Använder du den vanliga Save as så kommer det att gå bättre.
 
Hej.

Ja men det är svårt att optimera bilden så att jag får ner storleken under 800k utan att tappa en massa info i exempelvis toningar om man sparar på det sättet. Eller finns det bra knep?

Mvh
Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.