Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exempelbilder m blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Funderar på hur man ska använda blixtar (vilka blixtar behövs, hur ska de placeras, hur blir resultatet o.s.v.) och undrar om det kan finnas några bra länkar? Hur påverkas en bild av att man använder en inbyggd blixt för att utlösa studioblixtar? Vad händer när man flyttar runt blixtar och reflexskärmar?

Oj oj oj. Det är ingen liten fråga, svaret lämpar sig nog närmast som en artikel här på fotosidan. Jag har inte sett någon sida som tar upp detta så noga som jag tror du vill ha, faktum är att inte ens böcker jag läst alltid är så uttömmande.

Men det är inget hemligt och underligt med blixtar, de är bara artificiella ljuskällor. Så när inte solen räcker till så får man göra något annat.

Vilka blixtar som behövs och hur de ska placeras beror helt och hållet på hur DU vill att resultatet ska se ut. Det här blir väldigt grovt och snabbt, hoppas det ger lite inblick i alla fall. Placeringen på ljuskällan kommer bestämma hur skuggor faller. Storleken på ljuskällan och om ljuset från den är riktat eller inte kommer bestämma hur skuggpartier ser ut.

Notera att storleken på ljuskällan är relativt både motivet storlek och avståndet till motivet. Solen är en av de största ljuskällor vi har, men då den befinner sig så ofantligt långt bort räknas den som en "liten" ljuskälla. På samma sätt är vilken studioblixt som helst en enorm ljuskälla när man placerar den någon centimeter från en myra.

Riktningen på ljuset hänger också samman med storlek och avstånd. En liten ljuskälla har riktat ljus (det kan ju bara komma från ett begränsat område). En stor ljuskälla placerad nära motivet kommer belysa det med ganska diffust (oriktat) ljus, detta då varje del av motivet kommer lysas upp från olika vinklar på grund av den stora ljuskällan. Det GÅR att ha stora ljuskällor med riktat ljus, det kräver dock att man har någon form av raster eller "bikaka" som hindrar ljuset att spridas åt sidorna.

Man kan göra en liten ljuskälla större genom att placera något mellan ljuset och motivet som sprider ljuset. Det effektiva resultatet blir att det diffuserande materialet blir "den nya ljuskällan". På samma sätt kan man göra en stor ljuskälla mindre genom att maska av den. Fast det är nog inte så vanligt att man gör för att ändra på storleken, snarare maskar man av ljuskällor för att ändra formen. Ett exempel på detta kan vara då man vill få en vanlig softbox att se ut som ett "striplight" (mer avlångt). Då kan man exempelvis bara tejpa fast delar av svarta sopsäckar framtill.

Hur ljuset är placerat i förhållande till kamera-motiv kommer påverka skuggor som sagt. Skuggorna ger oss upplevelse av djup och framhäver ett föremåls former. Riktat/hårt ljus kommer vara bättre på att skapa distinkta skuggor, medan diffust/mjukt fyller i skuggor bättre och gör de mjukare.

Tänk dig en rappad husvägg som belyses av en sen kvällssol som precis släpar ljuset över väggen. Varenda liten ojämnhet i väggen kommer synas. På samma sätt är det med om du placerar en ljuskälla som släpar över motivet. Rynkor och fåror framhävs. Andra extremvarianten är när du står och fotograferar samma rappade vägg, fast med solen bakom ryggen. Inga skuggor kommer synas. Motsvarigheten till detta är att man har en ringbixt som man skjuter genom eller ljuskällor placerade precis intill kameran riktade mot motivet.

Men man kan även plåta i motljus och använda ljuskälla för att separera motivet från bakgrunden till exempel.

Detta var från sidan, framifrån respektive bakifrån och så har du alla varianter däremellan. Eller höja ljuskällan så den faller uppifrån eller kommer nedifrån.

Färgen på ljuset ger karaktär på det. Färgen beror på ljuskällan men går att förändra genom gel som man sätter framför eller genom att studsa det i tex en reflexskärm/paraply som är färgat (exempelvis guld).

Ja, tyvärr har jag inga exempelbilder att visa upp och detta var bara en kort början om EN ljuskälla.

Sen kan man självklart lägga till ytterligare ljuskällor. Anledningen till detta kan vara att fylla i skuggor, ge separationsljus, belysa bakgrund, mm. Komplexiteten ökar och kombinationsmöjligheterna likaså. Med flera ljuskällor får man se upp lite så man inte får underliga skuggor (vi är tex inte vana vid att se skuggor falla åt olika håll och tycker ofta det ser lustigt ut).

Reflexskärmar brukar användas till just det första, fylla i skuggor. Eftersom ljuset från en reflexskärm är svagare än den lampa det reflekterar brukar man ganska naturligt få bra skillnader mellan huvudljus och skuggor.

Men notera att det går att göra på annat sätt. Huvudljuset är det du exponerar efter så det är fullt möjligt att tex låta en skärm reflektera ljus från exempelvis hårljuset (som ofta är mycket starkare än huvudljuset) och låta ljuset reflekterat via reflexskärmen vara "huvudljus".

Eftersom det är DU som har kontroll i när det gäller artificiella ljuskällor är möjligheterna enorma.

I dessa resonemang har jag främst tänkt på manuella studioblixtar, men självklart kan man utnyttja detta med "vanliga" kameramonterade blixtar. Problemet med dem är styrkan (de är ofta mycket svagare), hur lätta de är att placera (alla går inte att köra trådlöst och då ska man hitta lämpliga sladdar), kontrollmöjligheter (ofta är de automatiska och då förlorar du lite kontroll, kanske går de att ställa manuellt i styrka) och storlek (de är ganska små ljuskällor och eftersom de är svagare är det svårt att använda för stora paraplyer/softboxar/liknande). Men det går att köra med sådana också, bara man lär sig arbeta med deras begränsningar, de har fördelar också i och med att de ofta erbjuder automatik då man inte har tid att fippla själv och är mer portabla.

Det blev några ord mer än jag avsåg, men det här är ett STORT ämne och man kan göra så ENORMT mycket. När man väl förstått grunderna ger sig resten ganska ofta med automatik.

Som exempel, frågan om hur en bild påverkas av att amn använder en inbyggd blixt för att utlösa studioblixtar. Helt plötsligt har du då ytterligare en ljuskälla som kommer från kamerans håll. Den kommer fylla i skuggor sedda från kameran. Hur effekten blir beror ju på hur stark den är i förhållande till de andra ljuskällorna, hur de andra ljuskällorna är placerade och vad avsikten med bilden var. Om de var placerade så att du skulle få starka skuggor så kanske den kameramonterade blixten motverkar det.

Du får väl fråga på om det är mer du undrar, men gärna lite mer specifika frågor så det inte blir så långa inlägg :-D

Som Max säger så går det använda blixten enormt mycket olika beroende på hur man vill resultatet ska bli.

Jag använder blixten flitigt utomhus, både en liten kamerablixt ( 420EX och en 520EX ) som jag oftast har brevid kameran i paraply, men jag brukar också ha med en av studioblixtarna och ett elverk, beroende på vilken typ av bilder.

Kolla länken där är en enkel beskrivning, med enkla skisser:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44839

Bildexemplet jag bifogat är taget med en reflexskärm. Jag gillar oftare att använda blixten i stället för skärmen p.g.a att mina "modeller" oftast blir bländade så som killen på bilden :)

Mvh Ricke

Bilagor

• 400_1111.jpg
    400_1111.jpg
    50.1 KB · Visningar: 676
Tidningen FOTO kör för närvarande en artikelserie på ämnet ljussättning. Jag har för mig att de är inne på 3:e eller 4:e artikeln i serien, men man kan ju beställa älde nummer om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar