Annons

EX380 på T70

Produkter
(logga in för att koppla)
T70, är inte det en av de första TTL-blixtkamerorna? Det borde betyda att den har kontakter för detta i skon. Dessa lär ju kunna komma i kontakt med din moderna blixt och då vet ingen vad som kan hända.

Tejpar du hela "innersulan" utom mittblecket i blixtskon borde det dock vara riskfritt.
 
Förresten, även om den inte har bleck för blixtstyrningen så måste du nog tejpa ändå om skon är i metall. Annars kortsluter du ju blixtens stift.
 
T70 har 3 kontaktytor tillskilnad från min ÉOS 50E som har 5 kontaktytor.

Vad används de 2 ytterligare kontakterna till?
 
Stranna skrev:
Vad används de 2 ytterligare kontakterna till?
Det får du nog fråga Canons konstruktörer om :) Så vitt jag vet är det inget öppet gränssnitt, kameratillverkarna håller nog hårt på hur kommunikationen mellan prylarna funkar för att fördröja tredjepartsutvecklarna.

Men det är ju ganska mycket information som skall överföras mellan moderna kameror och blixtar. Brännvidder och kompensationer och allt vad det heter. Jag förmodar att de har nån slags seriell buss för att kunna öka på med funktioner allt eftersom utan att öka på antalet stift.
 
Du kan INTE använda 380EX på T70. Det är bara T90 som har TTL-blixtmätning i T-serien.

Det krävs en blixt med egen sensor. Kontakterna är för att styra bländaren. Canon utvecklade under 70-talet ett system där man utnyttjade sin bländarautomatik för att slippa ställa in arbetsbländare.

Jag har en Canon 299T-blixt som är som ny om du vill ha en blixt som är gjord för den kameran. Säljes billigt.
 
jimh skrev:
Utan TTL borde det väl ändå gå? Eller går det inte att trigga Canons blixtar på mittstiftet och få dem att köra full effekt?

Finns inga inbyggda sensorer i Canons EX- och EZ-blixtar. Visst går det att köra dem på full effekt men det är lite väl 60-tal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.