Många tvärsäkra felskrivningar här, men de är väl utredda allihop nu, nästan.
Jag har själv en 40D, köpt i USA. Jag var där i fem veckor, på samma ställe, så jag räknade kallt med att ev. problem skulle jag hinna fixa innan jag åkte hem. Men den har inte krånglat ett smack, än så länge.
Laddarna ser ut som de gör i USA, därför att det är lätt att hänga dem direkt i ett amerikanskt vägguttag med den designen. Övriga marknader har man två alternativ till: Antingen skickar man med en flock adaptrar som man knäpper på den amerikanska laddaren (så gör Garmin) eller så skickar man med en annan laddare, som tar ett vanligt radiosladdställ. Så gör Canon.
Jag köpte den andra laddaren också. Den kostar så lite så det känns som att det kvittar. Då kan jag ta den lilla amerikanska när jag är i USA och har något som fungerar som till en svenskköpt när jag är här hemma.
Menyerna och batterierna är redan utredda. Senaste versionen av batteriet heter BP-511A, men laddas i samma sorts laddare.
Just nu kostar en 40D hos B&H Photo Video ungefär 5650 kronor exklusive sales tax. Jag låter dem skicka till någon annan delstat, så slipper man skatten i New York. Tillkommer istället frakt för ungefär en hundring (SEK), om man nöjer sig med brun lastbil. Något som gick på 2-3 dagar till Tennessee.
Detta är helt reglementsenligt.
Hur ni sen gör i tullen får ni själva avgöra.