Annons

Eventuella problem 40D från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Skall till USA i sommar, då har tanken att min 20D skall gå sönder dykt upp. Frågan är finns det några problem med att köpa 40D i USA (bortsett från Tull och moms.)
1. Är kameran identisk med den svensksålda?
2. Om garantin inte gäller går det att köpa service hos Canon i Sverige?
3. Något annat att tänka på?

/Dick
 
Laddaren har givetvis inte svensk kontakt, det fixar du lätt, klipp av och montera svensk stickkontakt, laddaren klarar 100-240V så det borde fungera bra. Det kan ev. fungera med en "radiosladd", alltså hysta den amerikanska och stoppa in en svensk.

Svenska menyer saknas givetvis, vet inte om man med något hack kan få in svenska i systemet.

Garanti vet jag inte så mycket om, tror bara det är optik som har världsgaranti, kan vara värt att kolla upp.
 
Den laddare som följer med i USA-paketen (CG-580) har inte sladd utan den amerikanska stickkontakten fälls ut från själva laddaren.

Man får inte någon världsgaranti på kamerahuset. Kameran måste skickas tillbaka USA för reparation.

Jag skulle rekommendera inköp av kameran i Europa.
 
dagr skrev:
Den laddare som följer med i USA-paketen (CG-580) har inte sladd utan den amerikanska stickkontakten fälls ut från själva laddaren.
Där ser man, en helt annan laddare...
Jaja, dom gör allt för att försvåra för fri handel.
Gör som Daniel säger, köp huset i Sverige och sen kan du ju alltid beställa gluggarna från USA.
 
Segeson skrev:
Där ser man, en helt annan laddare...

Jag har en sån amerikansk laddare. Köpte en adapter till som man sticker dom amerikanska stiften i, så får man våra stift som passar i väggen. Laddare + adapter är mindre och smidigare än den vanliga laddaren med lång sladd :)
 
Segeson skrev:

Svenska menyer saknas givetvis, vet inte om man med något hack kan få in svenska i systemet.

Garanti vet jag inte så mycket om, tror bara det är optik som har världsgaranti, kan vara värt att kolla upp.

Självklart finns Svenska menyer med! Alla kameror har samma firmware, och tittar du i din Canon kamera (om du har någon), ser du att det finns en uppsjö olika i den. Så det är inget att oroa sig för. Sen finns det den vanliga fördelen att ha engelskt språk i kameran så man lättare kan söka hjälp på nätet om man har frågor om menyerna osv.

Ang garantin så stämmer det att det bara är optiken som har världsgaranti. Du kan antingen teckna en tillägsgaranti i USA som täcker det mesta och som accepterar Svenska verkstäder, eller helt enkelt lämna in kameran i Sverige och betala för servicen. Jag är inne på min 3:e Cannon SLR, och den enda kamera jag behövt serva var 1dIII:an, och där sket de rätt hårt i var kameran var köpt någonstans (min var dock Svenskköpt).
 
Vad skulle priset hamna på? Tänk på att Canon har Cashback nu för 40D-kameror (1400kr) köpta hos licensierade Canon-handlare i nästan hela europa.

Köpte min från england för 8000 kr inkl frakt, sedan fick jag 1400 kr från Canon, alltså slutade allt på 6600 kr. Blir det billigare än så är det ju bra, men det kan ju vara värt att väga gentemot ev garantier och reparationer osv...
 
Tack för svaren.
Det är bara om 20D:n går sönder som jag skall köpa. Annars köper jag nog i Europa när det blir dags.
Det skulle ju vara tråkigt att inte få några bilder med sig från semestern.
Vet någon om det går att använda 20:d laddaren till 40D batterier?

mvh Dick
 
arldic skrev:
Tack för svaren.
Det är bara om 20D:n går sönder som jag skall köpa. Annars köper jag nog i Europa när det blir dags.
Det skulle ju vara tråkigt att inte få några bilder med sig från semestern.
Vet någon om det går att använda 20:d laddaren till 40D batterier?

mvh Dick

Har för mig att det är samma batteri till både 20D, 30D och 40D så det ska fungera.
 
Många tvärsäkra felskrivningar här, men de är väl utredda allihop nu, nästan.

Jag har själv en 40D, köpt i USA. Jag var där i fem veckor, på samma ställe, så jag räknade kallt med att ev. problem skulle jag hinna fixa innan jag åkte hem. Men den har inte krånglat ett smack, än så länge.

Laddarna ser ut som de gör i USA, därför att det är lätt att hänga dem direkt i ett amerikanskt vägguttag med den designen. Övriga marknader har man två alternativ till: Antingen skickar man med en flock adaptrar som man knäpper på den amerikanska laddaren (så gör Garmin) eller så skickar man med en annan laddare, som tar ett vanligt radiosladdställ. Så gör Canon.
Jag köpte den andra laddaren också. Den kostar så lite så det känns som att det kvittar. Då kan jag ta den lilla amerikanska när jag är i USA och har något som fungerar som till en svenskköpt när jag är här hemma.

Menyerna och batterierna är redan utredda. Senaste versionen av batteriet heter BP-511A, men laddas i samma sorts laddare.

Just nu kostar en 40D hos B&H Photo Video ungefär 5650 kronor exklusive sales tax. Jag låter dem skicka till någon annan delstat, så slipper man skatten i New York. Tillkommer istället frakt för ungefär en hundring (SEK), om man nöjer sig med brun lastbil. Något som gick på 2-3 dagar till Tennessee.
Detta är helt reglementsenligt.
Hur ni sen gör i tullen får ni själva avgöra.
 
Det är samma laddare till 20D, 30D, 40D och 5D så visst går det bra att använda din gamla laddare.

Jag har tre laddare jag fått med 20D, 40D och 5D och vet inte vilken som är vilken, men det spelar ingen roll.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.