Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett rikigt bra zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en gammal, men mycket bra fungerade nikon D80. Plåtar rätt mycket på arlanda, och skulle därför vilja utöka min samlig av objektiv till något 400mm..

Men jag vill inte lägga ner såå mycket pengar, max 9000 kr, kan jag få ett rikigt bra 400mm objektiv då till min D80 ?

Tipsa gärna, men funderat på följande..

har ju idag ett
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

men tror ni jag får bättre bilder med;

SIGMA 120-400/4.5-5.6 DG OS HSM





//robert
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag har en gammal, men mycket bra fungerade nikon D80. Plåtar rätt mycket på arlanda, och skulle därför vilja utöka min samlig av objektiv till något 400mm..

Men jag vill inte lägga ner såå mycket pengar, max 9000 kr, kan jag få ett rikigt bra 400mm objektiv då till min D80 ?

Tipsa gärna, men funderat på följande..

har ju idag ett
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

men tror ni jag får bättre bilder med;

SIGMA 120-400/4.5-5.6 DG OS HSM





//robert

hej robert skulle rekomendera dig ett sigma 150-500 os hsm. funkar riktigt bra mycket prisvärd!kolla gärna in mina bilder tagna med det.
 
Har sett bilderm ,grymma. Men är det inte svårt och köra på fri hand ? måste du inte ha stativ på 500 ?

ja det funkar fint robert, på grund av att det är bildstabilisator i objektivet,funkar riktigt bra faktiskt.det får ju inte vara för mörkt ute såklart men 1/250 dels sekund brukar bli hyfsat om man är stadig på handen.
mvh joakim
 
ok, intressan..
kommer fota mycket flyg, då ligger jag på slutartuider runt 800-1200, då lär det väl inte bli något problem ?

Men tung, 1.7 kg, hahaha..

ja det funkar fint robert, på grund av att det är bildstabilisator i objektivet,funkar riktigt bra faktiskt.det får ju inte vara för mörkt ute såklart men 1/250 dels sekund brukar bli hyfsat om man är stadig på handen.
mvh joakim
 
Du har även sigmas nya 120-400 4.5-5.6 OS HSM!
Kostar normalt sett ungefär 2000kr mindre än 150-500.

Minst lika bra dock (om inte bättre..) om man inte behöver komma upp i 500mm.
 
enligt recentionerna här på sidan så får det ju inte lika bra som 500, eller har jag fel ?

Har faktiskt inte läst några recensioner på fotosidan om just det objektivet så du kan mycket väl ha rätt i det hela. Testat objektivet under en kort stund och snackat med några som använt det och inte hört så mycket om att det ska vara sämre.

Sen så stämmer det, 200kr är inte så mycket om man kan tänka sig gå upp till 500mm ibland :)
 
Har faktiskt inte läst några recensioner på fotosidan om just det objektivet så du kan mycket väl ha rätt i det hela. Testat objektivet under en kort stund och snackat med några som använt det och inte hört så mycket om att det ska vara sämre.

Sen så stämmer det, 200kr är inte så mycket om man kan tänka sig gå upp till 500mm ibland :)

kommer kanske inte använda 500 så mycket, men då har man nädå det..
Plus att jag vill kunna ha grym skärpa på 400..
 
Hmm

kommer kanske inte använda 500 så mycket, men då har man nädå det..
Plus att jag vill kunna ha grym skärpa på 400..

Då ska du nog inte välja något av de två objektiven. De tester som presenterats har ju inte precis visat att de har grym skärpa på 400. Det bästa Sigma har att erbjuda blir väl 100-300/4 fast då får du inte bildstab.
 
Då ska du nog inte välja något av de två objektiven. De tester som presenterats har ju inte precis visat att de har grym skärpa på 400. Det bästa Sigma har att erbjuda blir väl 100-300/4 fast då får du inte bildstab.


Ok, men vad jag läst så recentioner här på fotosidan så tycker dom felsta att skärpan finns i alla lägen, stämmer det då inte tycker du ?

och ett 100-300 vill jag inte ha har jag ju sagt, behöver ha bra skärpa på 400..

Vad kna du rekommendera då da ?
 
Inte lätt

Ok, men vad jag läst så recentioner här på fotosidan så tycker dom felsta att skärpan finns i alla lägen, stämmer det då inte tycker du ?

och ett 100-300 vill jag inte ha har jag ju sagt, behöver ha bra skärpa på 400..

Vad kna du rekommendera då da ?

Det lät som om du ville ha riktigt bra skärpa på 400. Kolla den andra tråden så får du lite mer kött på benen.
 
Det lät som om du ville ha riktigt bra skärpa på 400. Kolla den andra tråden så får du lite mer kött på benen.

Har tittat på den tråden, blir inte så mycket klokare om att dom flesta inte tycker sigma 150-500 är så jätte bra..

Men jag testade det idag på Kameradoktorn, tycker faktiskt att det levererar helt ok bilder..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.