Annons

ETT objektiv till..

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Hej

Som jag skrivit tidigare, så är jag väldigt ny inom fotografering. Funderar dock på att köpa ett objektiv till, för som jag förstått det är det bra med ett objektiv med stor bländare om foton ska tas av saker "på väg", t ex bilar, idrott osv, men kanske även i övrigt också. Nu har jag största bländare på 3,5 (objektiv Olympus Zuiko 14-42mm, f3,5-5,6).

Har en Olympus E-510.

Vrider jag objektivet till t ex 35mm, blir bländaren 5,3 istället. Frågan är nu, VAD TJÄNAR JAG PÅ ATT KÖPA ETT LJUSSTARKARE OBJEKTIV, och vilket av nedanstående skulle ni rekommendera?

SIGMA OBJEKTIV 24/1.8 EX DG ASP MAKRO (ca 3600 kr)
OLYMPUS ZUIKO DIGITAL ED 35/3.5 MAKRO (ca 2100 kr)
OLYMPUS ZUIKO DIGITAL ED 50/2.0 MAKRO (ca 5000 kr)
Olympus Zuiko Digital 25/2,8 (ca 2300 kr)
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro (ca 3800 kr)
Sigma EX 30/1,4 DC (ca 3600 kr)

Hoppas naturligtvis på 2000 kr-klassen, men är helt klart öppen för förslag.

Någon undrar säkert mer exakt vad jag ska fotografera med det, men jag känner att jag nog kommer bli lite allround, dvs allt från natur till familjebilder och sport av olika slag.

Läste följande om Sigma 24/1,8-objektivet;"Intern fokusering gör att frontlinsen inte roterar och ställer till det för pol-filter". Är detta inget alternativ om jag vill fotografera fordon, eller?

// Johan
 
Senast ändrad:
Hej

Jag skulle gå på Sigmat 18-50/2.8 även om det är lite dyrare än 2000 kr. Du täcker ju dessutom in de fasta brännvidderna som du nämner nedan. Jag har testat modellen för Canon och blev riktigt nöjd. Har dock själv Tamrons motsvarighet. Jag värdesätter 2.8 när man är inomhus eller när man är ute och det är lite mörkare.

Mvh Janne
 
Teufelschlumpf skrev:
Frågan är nu, VAD TJÄNAR JAG PÅ ATT KÖPA ETT LJUSSTARKARE OBJEKTIV...?
Har du känt ett stort behov av objektiv med större ljusstyrka? I vilka situationer då?

Utan att veta det är det omöjligt att ge råd om vilket objektiv du borde köpa. Om detta med ljusstarka objektiv är något du läst dig till ("som jag förstått", skriver du) tycker jag du ska vänta med inköp tills du själv känner ett behov av det i ditt fotograferande.
 
Stor bländaröppning i objektivet gör två saker:

1. Det släpper in mer ljus på kortare tid. Det gör att du kan ha kortare slutartider och därmed fånga snabba saker utan att det blir rörelseoskärpa. (Om det är mycket ljust, som mitt på dagen, går det att använda korta slutartider även med mindre bländaröppning eftersom mycket ljus hinner in genom objektivet ändå.) Att det släpps in mer ljus på kortare tid innebär också att ljuset kan räcka till för skapliga slutartider även vid i lite mörkare miljöer som t ex inomhus med enbart glödlampsljus.

2. Stor bländaröppning ger kortare skärpedjup. Det är en fördel att kunna välja ett kortare skärpedjup. om man vill göra förgrund och bakgrund suddiga så att endast huvudmotivet är skarpt och uppmärksamheten endast hamnar på det man vill. Det kan vara snyggt med riktigt oskarp bakgrund eller delar av ett objekt/en person i oskärpa.

Testa det objektiv du har när du har det inställt på liten respektive stor bkändaröppning för att lära känna dess karaktär och begränsningar. Experimentera med olika tider och bländare på samma motiv och märk skillnaden. Testa olika typer av motiv, kolla på bilderna och lär dig genom erfarenhet vad som fungerar bäst. Titta gärna på exif (info om kamerans inställningar för andras bilder för att se hur de har valt att göra i olika situationer. Läs Fotosidans artiklar och andra guider eller böcker som handlar om kamerans och objektivets grundläggande funktioner.

Omöjligt att ge något bra råd om köp innan du själv vet mer om varför du vill ha ett nytt objektiv och vad du vill att det ska ha för egenskaper.
 
Re: Re: ETT objektiv till..

ErlandH skrev:
Har du känt ett stort behov av objektiv med större ljusstyrka? I vilka situationer då?

Utan att veta det är det omöjligt att ge råd om vilket objektiv du borde köpa. Om detta med ljusstarka objektiv är något du läst dig till ("som jag förstått", skriver du) tycker jag du ska vänta med inköp tills du själv känner ett behov av det i ditt fotograferande.

Bra råd. Jag har tänkt precis samma tanke själv, men ville ändå höra här först.

Vad jag förstått, om man ska fånga bra bilder på t ex fordon i rörelse (STCC, EDPS osv), bör man ha större bländare för att få så skarpa bilder som möjligt. Av denna anledning blev min fråga vad jag tjänar på att byta upp mig. Kunde kanske tillagt i förhållande till mitt nuvarande objektiv.

Vad skulle de göra för skillnad på om jag tar ett kort med objektiv på 35mm/f5,3 i förhållande till 35mm/f3,5? Det var detta jag var ute efter.
 
Re: Re: ETT objektiv till..

ErlandH skrev:
Har du känt ett stort behov av objektiv med större ljusstyrka? I vilka situationer då?

Utan att veta det är det omöjligt att ge råd om vilket objektiv du borde köpa. Om detta med ljusstarka objektiv är något du läst dig till ("som jag förstått", skriver du) tycker jag du ska vänta med inköp tills du själv känner ett behov av det i ditt fotograferande.
Håller med Erland till 100%.
Bättre med lite prylar och mycket fotande, det finns annars en ganska stor risk att man fastnar mer i prylar än fotande. Att hitta "sin stil" och intresse tar en stund, bättra att ta sig den tiden med begränsad utrustning och efter detta skaffa de prylar man själv känner att man behöver. Prylarna tenderar ofta att ta över så att bildintresset blir lidande, det är min erfarenhet. En tumregel jag själv försöker följa är så lite prylar som möjligt för de bilder jag vill ta, och då är det viktiga att man först har något sånär klart för sig vilka bilder man vill ta ;)
Något jag kan rekommendera är att man skaffar sig böcker av fotografer man gillar för slantarna i stället, det är mycket mer utvecklande :)
-affe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.