Annons

Ett nytt försök med roadracing

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jag tagit bort för mycket luft bakom motorcykeln ?
Är det för mycket luft framför ? [/B][/QUOTE]

Det är lätt att svara på båda frågorna, ja det är för mycket luft framför men ingen luft bakom. Mororcykeln ser avklippt ut. Försök att arbeta mera på skärpan också så skall du se att det blir bättre efterhand som din andra bild med beskärningen, men som sagt det fattas lite grann på skärpan med det kommer.
Sven-Åke
 
Med skärpan är det nog som du skriver, den kommer med tiden. Vad gäller beskärningen så har jag ju nu hela vintern på mig att träna/leka med mina bilder.

Självklart ligger det ju i betraktarens ögon att avgöra om bilden är bra eller ej, men finns det några tumregler vad gäller beskärning?
Typ 1/3-del luft bakom och 2/3 framför ?
Hur är det med över/under objektet ?

Tack för alla synpunkter och tips.
Jag kommer säkert att starta en ny sådan här tråd till våren, då jag lika säkert kommer med nya frågor.
 
Det kan vara en bra tumregel med 1/3 bakom och 2/3 framför, men du kan ha lika mycket framför som bakom. Men aldrig mera bak än framför.
Hur mycket luf över som under Mc:en. Det beror på hur mycket luft du framför som bakom Motorcykelnbilden får aldrig bli högre än den bredd. Helst skall MC;en fylla upp så sytor del av bilden som möjligt.
En sak till bara tänk på solens läge så att inte underdelen av cykeln ligger i skugga.
Sven-Åke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.