Annons

Ett nytt försök med roadracing

Produkter
(logga in för att koppla)

ice413

Medlem
I Söndags 23/9 var det återigen dags att försöka fota roadracing.
Själv tycker jag att det gick betydlig bättre denna gång. Tips & kommentarer är välkomna.
En av dom bättre finns här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/15/1119678.htm

Alla bilder finns att se här:
http://www.smidefors.se/?page_id=3&album=1&gallery=21
Återigen så har jag slängt över hälften av bilderna.
Framåt 15-tiden så började det bli hyffsat kallt vilket märks på korten. Jag skakar rejält. Jag måste komma ihåg att ta med stativet nästa gång.

Dom flesta bilder tagna med följande inställningar:
Shutter priority
FNumber: 9
ExposureTime: 1/160
Provade även att köra med 1/200, men jag kan inte se nån direkt skillnad på korten.

Kommentar finns till bilden.

I websidan tror jag du ska ha lite mindre bilder per sida.
Det tog för lång tid att ladda alla tumnaglar så jag hoppade av.

Tackar för kommentaren.
Jag kommer så snart jag hittar lite tid nånstans att sortera och beskära alla bilderna.
Det enda jag gjort nu är att skala dom till 1024.

Ang.. websidan så håller jag på att fixa till paging. Någonstans i CSS'n är det fel så page-knapparna hamnar i botten på sidan vilket gör att man inte ser dom om man inte scrollar. Men som sagt, jag hoppas att jag hinner fixa detta till i helgen som kommer.

När jag har klickat för att titta på en bild tar det ca 20 sek för att ladda bilden trots att jag sitter med bredband. Känns som lite väl länge.

Har jag väl tittat på den en gång så går det däremot blixtsnabbt.

Grimmer skrev:
När jag har klickat för att titta på en bild tar det ca 20 sek för att ladda bilden trots att jag sitter med bredband. Känns som lite väl länge.

Har jag väl tittat på den en gång så går det däremot blixtsnabbt.

Jag vet :-(

Servern står hemma i källaren och jag har bara 8MB in & 1MB ut. Bilderna är runt 250kb styck( inte thumbnailen alltså )
Att det går fort andra gången beror ju på att den finns i din browsers cache.

Sedan så pågår det lite andra aktiviteter på servern just nu som äter bandbredd. Jag kan ju stänga av dessa så borde det gå lite snabbare.

Edit: Har nu stoppat lite tjänster på servern, så prova gärna igen.

Nu ska jag vara riktigt kritisk. ;-)

Antar att du inte var inne på banan då det ser ut som bilder tagna från läktarplats. För kort brännvidd gör att hojen ofta försvinner som en liten prick/litet föremål i bilden och tappar intresset. Vilket många av bilderna verkar lida av. Tyvärr får jag säja för du verkar ha bildseende och kunna komponera bilderna hyfsat bra.
Skärpan känns inte heller som att den sitter då det inte finns någon fast punkt som ögat kan fästa på.

Som jag skrev i kommentaren till en bild att bilder tagna uppifrån ger hojen känslan av att gå väldigt sakta. Jämfört med om du tar bilden underifrån eller i alla fall ha sensorn i samma plan som nosen på hojen. Gör allt för att få hjälm och förarutrymme så skarpt som möjligt då hela bilden känns skarpare och då gör det inget att bakre delen är oskarp. Så fort hjälmen är oskarp då känns hela bilden oskarp.

(Jag känner mig som en gnällkärring just nu) =D Det är inget illa ment utan bara en spontan känsla för att kanske ge dig en vink om vad som du kan förbättra.

Alltid bra med kritik. Det är ju så man lär sig.

Jodå, visst var jag inne på banan
Tyvärr så är i princip hela inneområdet ovanför banan. På dom ställen det inte är så, så är det tyvärr staket ivägen, förutm vid chikanen.
Dom bilder som jag misstänker du menar där MC'n blir som en liten prick är tagna på runt 50 meter.
Ända stället där man står på samma plan som banan.
Dessutom går det i ingången till chikanen väldigt långsamt.

> Som jag skrev i kommentaren till en bild att >bilder tagna uppifrån ger hojen känslan av att gå >väldigt sakta. Jämfört med om du tar bilden >underifrån eller i alla fall ha sensorn i samma >plan som nosen på hojen

I princip omöjligt utan presskort att ta såna kort på Falkenberg :-(
Funktionärerna är på direkt om du sticker utanför staketet.

Skall försöka att fokusera på hjälmen/kroppen nästa gång.
Nu blir det tyvärr först i April igen, men jag får väl ge mig ut på motorvägen och träna

Jag är inte lika negativ till bilder uppifrån som Johnny, tycker det kan funka, men viss tar det väl bort lite av fartkänslan.

Claes, jag tror du skulle vinna mycket på att beskära bilderna lite mer. Jag tycker det är svårt att få till en bra komposition direkt i kameran när man panorerar, det finns mycket att vinna på att hyffsa till beskärning.

Om du inte har tele så blir de lätt "små prickar" men eftersom ditt mål är att lägga ut bilder på webben kan det funka med en hård beskärning för att få hojarna mer dominerande i bilden.

Du skrev också att du slängt över hälften av bilderna. Det är nog helt normalt att merparten av bilderna inte blir något vidare. Jag skulle gissa att när jag fotar bilracing så kanske jag tar 500 bilder på en dag. 0-3 blir bra och ytterligare 20-30 blir acceptabla, resten är bara att kasta. Tur man fotar digitalt! :)

Mvh
Anders

Det är nog sant att det tar bort lite av fartkänslan, men som jag svarade Johnny så hade jag inte så mycket val utan orange väst.
Jag får ta nya tag i Anderstorp till våren, där kan man stå på samma plan som banan.

Jodå, jag skall beskära och rensa bilderna så fort jag får tid.
En kompis sa förra veckan: "skillnaden på en bra fotograf och en amatör är att fotografen bara visar dom kort som blir bra"

Mitt mål är naturligtvis att slippa slänga några bilder, men dit lär man väl aldrig komma. :)
Precis som du skriver, det är tur man fotar digitalt.

ice413 skrev:

En kompis sa förra veckan: "skillnaden på en bra fotograf och en amatör är att fotografen bara visar dom kort som blir bra"

Det ligger nog en del i det!

När jag fotar motorsport så känner jag de tävlande och då vill man gärna att "alla" skall komma med på bild och de tävlande vill alltid se alla bilder och struntar oftast i den fotografiska kvalitén. Det är nog bra att vara kritisk, speciellt om man vill visa bilderna för en större skara än de närmast sörjande.

Mvh
Anders

Har du kollat om att få en fotoväst hos tävlingsledningen, jag har själv aldrig blivet nekad väst och har haft tillgång till innerbanan uppe i Falkenberg även på andra banor som Gälleråsen och Knutstorp, nu senast på Danska Mästerskapen i Knutstorp.
Skall upp till Anderstorp nu i oktober för första gången kommer att maila tävlingsledningen nu i dagaran om fotoväst.
Kan lägga upp några bilder från Falkenberg i kväll om du vill se dem.
Sven-Åke

tumlaren skrev:
Har du kollat om att få en fotoväst hos tävlingsledningen, jag har själv aldrig blivet nekad väst och har haft tillgång till innerbanan uppe i Falkenberg även på andra banor som Gälleråsen och Knutstorp, nu senast på Danska Mästerskapen i Knutstorp.

Kan lägga upp några bilder från Falkenberg i kväll om du vill se dem.
Sven-Åke

Nix, jag har inte frågat om väst, kanske man skall göra nästa gång. Jag känner ju folk som tävlar så sk depåband har jag ju, kan ju hoppas på en väst också.

Ja tack, jag vill gärna se lite bilder.
Är det ERF 13:e & 14:e du skall upp till Anderstorp och se/fota ?

tumlaren skrev:
Japp, min äldsta grabb kör Bott;en, får se om han förbättra sin placering den helgen.
Kom att tänka på att jag har en del bilder på Bott;ens hemsida från Falkenberg lite blandat. De ligger på denna sida:
http://www.nordicbott.net/

Sven-Åke

Ahhh !!, och så kör han Ducati också, vill ha !!!

Snygga bilder. Man undrar hur många år det tagit att få till så många bra kort ?

ice413 skrev:
Ahhh !!, och så kör han Ducati också, vill ha !!!

Snygga bilder. Man undrar hur många år det tagit att få till så många bra kort ?

Det har bara tagit två år men några tusen bilder har det blivet av det, får väl säga att jag har haft lite hjälp av Johnny (JKay) också med tips och annat små gott. Tack för hjälpen Johnny.
Sven-Åke

tumlaren skrev:
Det har bara tagit två år men några tusen bilder har det blivet av det, får väl säga att jag har haft lite hjälp av Johnny (JKay) också med tips och annat små gott. Tack för hjälpen Johnny.
Sven-Åke

Äh, så där jättemkt vet jag inte om jag hjälpt dig. Du har gjort det mesta själv! :) ...tips har jag iofs gett...

För egen del så blir det mkt slänga av bilderna. Sist, i söndags, sköt jag 280 bilder. 32 blev bra.
En rätt kass felmarginal. Jag är sådan att jag vill komponera bilden i kameran och fylla så mkt som går i bildrutan med motivet..därför blir det många släng med. Halva hojar, enbart däck, en hjälm och så vidare.

Dom var riktigt fina, precis såna vill jag också kunna ta.
Jag måste försöka få tag i en gul/orange väst till våren så jag iaf kommer på samma nivå som banan.
Återigen, kanonbilder !
Nu har du gett mig något att sträva efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar