ANNONS
Annons

Ett Kitobjektiv till Kinaresan

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej
Jag ska snart resa runt i Kina i ca 1 månad. Nu funderar jag på om jag ska ta med mig fler objektiv eller om jag ska köpa ett nytt. Vore skönt med något kittobjektiv så man slipper ha med allt för mycket packning..

Jag har
kamera: Canon Eos 550D
Objektiv:
Canon 18-55 f3.5-5.6
Canons macro ef 100 f2.8
Sigma 70-300 f4-5.6
Tar jag med mig fler blir det nog 18-55 och 100 macro.

Eller om ja köper en.
Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...-NYHET-Standard,-zoom-107273-p0000014175.aspx
Någon som har erfarenhet av det, förslag på ett annat eller några andra spännande kommentarer?

Skulle gärna vilja komma litte längre neråt.. både mm och f
Ingen ide med objektiv över 10 000:-
Hellre runt 5 000:-

Jag har ett antal objektiv, bl a Canon EF-S 18-135. Det sitter oftast på. Det är ett helt perfekt reseobjektiv också.

Så bra att du gilar det:) Kanske får bli ett sånt.
Men har även hittat 2 andra för att krångla till det.

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS
3790:-

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
6890:-

Sigman är ljusstarkare vilket är ett + tjänar 1 mm i vidvinkel men mister -65 i zomm :/ Men tjänar 15mm från de kit jag har idag.

Canon tjänar jag 2 (3)mm i vidvinkel. mister/tjänar -50/30mm

Så hur mycket gör 1-2 mm i vidvinkel egentligen? Ska ju inte ut och fota skygga djur (tror) så man kan gå närmare. eller ta med 100 macron De här var inte lätt..

Haha, jag är helt kass på sånt här. Skulle jag åka till Kina skulle jag helt säkert tagit med mig båda kamerahusen, en kompaktkamera, alla mina fem objektiv samt säkert också köpt något objektiv till för säkerhets skull. Och blixt, och stativ, och m.m. ;-)

Hej
Jag ska snart resa runt i Kina i ca 1 månad. Nu funderar jag på om jag ska ta med mig fler objektiv eller om jag ska köpa ett nytt. Vore skönt med något kittobjektiv så man slipper ha med allt för mycket packning..

Jag har
kamera: Canon Eos 550D
Objektiv:
Canon 18-55 f3.5-5.6
Canons macro ef 100 f2.8
Sigma 70-300 f4-5.6
Tar jag med mig fler blir det nog 18-55 och 100 macro.

Eller om ja köper en.
Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
http://www.rajalaproshop.se/Produkt...-NYHET-Standard,-zoom-107273-p0000014175.aspx
Någon som har erfarenhet av det, förslag på ett annat eller några andra spännande kommentarer?

Skulle gärna vilja komma litte längre neråt.. både mm och f
Ingen ide med objektiv över 10 000:-
Hellre runt 5 000:-

Hej,
När jag åker på resa tar jag vanligtvis med mig min normalzoom, EF-S 17-85, samt mina två fasta, 35/2 och 50/1,8 II. Zoomen sitter på dagtid och 35an åker på kvällstid. Ibland åker nåt av de fasta på om jag vill ha kort skärpedjup av någon anledning. 70-200 lämnar jag oftast hemma för att spara vikt.

Vad gäller brännvidd finner jag att jag oftare saknar mer vidvinkel än tele. Och på korta brännvidder gör även ett fåtal mm skillnad.

EF-S 17-85 verkade som en bra och prisvärd uppgradering från kitobjektivet 18-55 och i viss mån var det väl det också. Men 15-85 är mycket bättre, framförallt optiskt, men också för att det har två extra mm vidvinkel.

Val av brännvidd beror ju på motiv, men på resa fotar jag gärna lokal arkitektur, tempel, gator etc., och då är det vidvinkel som kommer till användning. Och om jag vill fota något långt bort finns alltid möjligheten att beskära; det är sällan 85mm inte räcker för mig.

Om jag bara hade kitzoomen idag och skulle uppgradera (men få behålla mina erfarenheter) skulle jag nog ha sparat ihop till ett EF-S 15-85 (antaget att jag stannar på crop). De två fasta skulle jag heller inte vilja vara utan, även om 50mm inte kommer till användning så mycket på resor. Dock är det så lätt och billigt så det för följa med ändå.

Det är i alla fall mina erfarenheter vad gäller resefoto.

/P

PS. Har en 500D.

PPS. Att uppgradera från kitobjektivet (såvida det inte råkar vara ett 24-105L) är alltid en bra idé, det må vara prisvärt, men det är inte särskilt imponerande i verkligheten.

Hej tänkt lite mer på Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM.
Men de som gör mig lite förvirrad är att det står
"Den högkvalitativa EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM motsvarar 24-136 mm brännvidd (5,6x standardzoom)"

motsvarar 24-136? Vad mens med det?

Ville få mer vidvikel har ju redan objektivet som hängde med 18-55 Är de mer vidvinkel på den då, motsvarar det också något annat?

Förvirrad

motsvarar 24-136? Vad mens med det?

Ville få mer vidvikel har ju redan objektivet som hängde med 18-55 Är de mer vidvinkel på den då, motsvarar det också något annat?

Eftersom 15 är mindre än 18 så får du mer vidvinkel med 15-85.

Den där jämförelsen behöver du inte bry dig om, den är bara till för folk som är vana vid det som kallas fullformat och lite trögtänkta. Den talar om vilket objektiv man skulle behöva på en fullformatskamera för att kunna ta samma bilder som du kan med 15-85 på din kamera.

Aha, tack för snabbt svar.

Borde stått de på affärens sida så att nybörjare slipper bli förvirrad

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar