ANNONS
Annons

Ett föremål i färg i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Fahloin

Aktiv medlem
Hej!

Någon som kan förklara för mig hur man i PS gör en bild svart/vit, men behåller färgen på ett föremål, t.ex. ett grönt äpple eller en röd klänning eller... ja, you get my point.

Har sett många sånna bilder på FS så någon måste kunna hjälpa mig.

Ha en underbar dag!

- Marcus

Hej!
1: Skapa ett nytt lager på bilden ( new layer )
2: Dra ner färgmättnaden ( saturation) till noll
3: Skapa ett ny mask ovanpå bilden
4: Måla med penslen de delar du önskar i färg, du växlar mellan b&w och färg med X (svart/vitt)

Tjo !

Hmm... Tack för snabbt svar, men jag kanske skulle tillägga att jag e VÄLDIGT ny på PS så jag hittade inte Saturation och mask? vad är det?

Det du är intresserad av och det Magnus beskrev brukar kallas "selective desaturation" på engelska. Det finns tonvis med "tutorials" på nätet om man söker på Google, vissa bättre än andra. Ett tips är att börja med några enklare sådana eller kanske med att titta igenom Photoshops medföljande hjälp för att bekanta sig lite mer med menyer, verktyg osv.

Ett problem kan vara språket. Någonstans här på fotosidan har det publicerats en lista/länk till lista med översättningar mellan svenska och engelska "Photoshoptermer".

Ett alternativt sätt till det som Magnus beskriver finns på: http://david.dupplaw.me.uk/photography/articles/selective_desaturation/

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar