Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

L-A-S

Medlem
Hej!

Har försökt söka här med om något bra stativ.
Ska skaffa mig ett nytt stativ, men vet inte vad jag ska köpa.
Ett allround fungerar bra, lite porträtt, macro, stadigt, men inte för tungt.
Har precis skrotat ett gammalt Skill, som jag haft i dryga tjugo år.
Men har inte hängt med riktigt när det gäller stativ.
Prisklass en tusenlapp, max 1500:-

Har ni några förslag?

Många verkar köpa de här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX-1027

Har inget själv men känner nöjda fotografer som har, 055 från Manfrotto är väl en klassiker som mååånga köpt och varit nöjda med.

Triopon har jag faktiskt tittat lite på, men ville ha något/några andra att välja på också.
Men Manfrotto ser intressant ut det också, ser ut att kunna ha några fler möjligheter.

Tack då vet jag ungefär vilken nivå jag bör lägga mig på.

Jag beställde ett Triopo GT-3230X8C med B2-kulan från Polen. Betalade runt 1 600 kr och fick det levererat inom en vecka. Ca 1 000 kr billigare än i Sverige…

http://foto-tip.pl/en/statyw-triopo-gt-3230x8c-w-zestawie-z-glowica-kulowa-b2.html

Låter inte helt fel, men blir det inte besvärligare, om man har oturen och måste reklamera, eller så?
Hur är det med garantier och sådant när det gäller import, eller regleras detta när man handlar inom EU?

Låter inte helt fel, men blir det inte besvärligare, om man har oturen och måste reklamera, eller så?
Hur är det med garantier och sådant när det gäller import, eller regleras detta när man handlar inom EU?
Jag brukar ofta köpa prylar från utlandet och har hittills aldrig haft några problem vid eventuella returer. Garantier brukar oftast utfärdas av tillverkaren och inte butiken. I Sverige har vi dock konsumentköplagen som kan vara till nytta vid tvister med försäljaren.
Den största skillnaden, som jag ser det, är att returfrakten kan vara något dyrare till utlandet.

Jag brukar ofta köpa prylar från utlandet och har hittills aldrig haft några problem vid eventuella returer. Garantier brukar oftast utfärdas av tillverkaren och inte butiken. I Sverige har vi dock konsumentköplagen som kan vara till nytta vid tvister med försäljaren.
Den största skillnaden, som jag ser det, är att returfrakten kan vara något dyrare till utlandet.

Okej, låter väl bra, men man undrar ändå lite, handlar ju ändå om en del pengar, inte för att jag tror att något skulle hända, men man är ju bortskämd med den svenska lagstiftningen.

Nåväl, jag ska väl titta lite mer på alternativ, så får jag se vilket stativ jag köper, lutar dock mot att testa ett Triopo med en B2 kula, även om det blir några hundringar extra.

Triopo............?? Det finns en hel del Gitzo-kopior att välja på och detta är ett.
Läste en recension att fettet i kulan (B2) stelnar i kyla. Kanske inget problem för alla men skulle vara för mig;)

I dina kläder skulle jag nog köpa ett väl beprövat och allmänt uppskattat Manfrotto 055

/Stephan

Triopo............?? Det finns en hel del Gitzo-kopior att välja på och detta är ett.
Läste en recension att fettet i kulan (B2) stelnar i kyla. Kanske inget problem för alla men skulle vara för mig;)

I dina kläder skulle jag nog köpa ett väl beprövat och allmänt uppskattat Manfrotto 055

/Stephan

Okej, tack för infon, jag får fundera ett tag till, innan jag bestämmer mig.

Jag har också köpt ett Triopo-stativ nu, ett Triopo GE-3232X8C kolfiberstativ med B3-huvud.

Riktigt gediget och ger en riktig kvalitetskänsla.

Rollei

Ett tips är Rollei C5i (eller snarare Fotopro), stabilt och flexibelt, köpte ett själv och är förvånad över vad man får för pengarna. Kan även byggas om till monopod och den tar 8kg utrustning. CDON har (hade?) rea på dessa för 998:- nu endast röd kvar för det priset vad jag kan se.

/Safet

Ägnade gårdagskvällen åt att kolla en del recensioner, både skriftliga, men också en del videos, och fick nog uppfattningen om att jag kommer att satsa på en Manfrotto Stativ 055 XPROB med ett 804RC2 huvud, i alla fall, dubbelt så tungt dock, men utformningen av vissa av funktionerna, och att benen har knäpplås avgjorde.
Det förra jag hade, ett Slik, "inte det jag skrev i mitt första inlägg, blev helt fel namn", hade också knäpplås, då vet man direkt när benen är låsta, vrider man, så vet man ibland inte hur hårt man måste vrida.

Att satsa på ett Manfrotto 055XproB är ett bra val, jag kan bara instämma i de andra positiva rösterna här. Har använt mitt i ett par år nu, kanske inte jätte-frekvent, men det funkar kanon! Stabilt, flexibelt och lättjobbat, visst att det väger en del, men det gör ju alla andra saker också... Du blir säkert jätte-nöjd med stativet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar