Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ett bra o billigt allround objektiv till nikonD40

Produkter
(logga in för att koppla)
perstromgren skrev:
Aha! Du vill helt enkelt ha 18-300mm i ett objektiv. Tyvärr finns inte det, däremot finns 18-200 av flera fabrikat. Det bästa är nog Nikons eget, ca 6500:- hos Cyberphoto. Billigare alternativ finns också, där den optiska kvalitén inte är lika bra. Den är inte topp ens på Nikons 18-200, i själva verket är den nog sämre än din 18-55, vilket, som jag skrev, beror på att det är besvärligt att konstruera ett sådant objektiv.

Bekvämare, lite sämre och dyrare, än de du har, alltså!

Per.
tror du att det e prisvärt 18-200? vad har du själv för objektiv?

nettan78 skrev:
tror du att det e prisvärt 18-200? vad har du själv för objektiv?

Vilket? Menar du Nikon? Ja, prisvärt är litet svårt att uppskatta, eftersom jag inte har något själv och det ju också beror på vad man tycker att det är värt att slippa byta. Men, jo, Nikon är nog inte överprissatt i alla fall. Du får vad du betalar för.

De tre 18-200 som finns till din kamera är

Nikon 18-200 VR (ca 6500:)
Sigma 18-200 OS (ca 3750:)
Tamron 18-250 (ca 4500:)

Nikon och Sigma har bildstabilisering ("VR" resp "OS"). Läs recensionerna här på Fotosidan, så ser du vad andra tycker om objektiven. Dyrare är troligen bättre, men läs själv.

Per.

PS. Jag har som du: 18-55 + 70-300. Dessutom har jag en 50:a för högre optiska krav och kortare skärpedjup. DS.

var kan man kolla dom recentionerna?
jag har redan i sikte att köpa nikons 18-200. ska bara samla ihop lite pengar först till det :)

perstromgren skrev:
Vilket? Menar du Nikon? Ja, prisvärt är litet svårt att uppskatta, eftersom jag inte har något själv och det ju också beror på vad man tycker att det är värt att slippa byta. Men, jo, Nikon är nog inte överprissatt i alla fall. Du får vad du betalar för.

Nikon och Sigma har bildstabilisering ("VR" resp "OS"). Läs recensionerna här på Fotosidan, så ser du vad andra tycker om objektiven. Dyrare är troligen bättre, men läs själv.

Per.

PS. Jag har som du: 18-55 + 70-300. Dessutom har jag en 50:a för högre optiska krav och kortare skärpedjup. DS.

nu satt jag o läste om tamron 28-75 objektiv, att det ska vara ett jättebra objektiv så nu blev jag sugen på det. men det har ingen bildstabilisator va?
hjälp mig välja ett superskarpt objektiv, jag blir helt vilsen.
nu vet jag inte om jag vill ha ett allround objektiv eftersom man antagligen inte kan förvänta sig superskarpa bilder av ett sånt objektiv.
tamron ska visst ge superskarpa bilder,

nettan78 skrev:
okej. då kanske man ska satsa på ett sådant istället.

Vad ska du ha en 28-75 till? Behöver du bättre ljusstyrka eller den extra brännvidden?

Förut pratade du om att du villa ha bara ett objektiv. 28-75 klassar nog inte riktigt in där, i mitt tycke. Ställ in din ditt kitobjektiv på 28mm och gå runt och ta bilder inomhus så märker du snabbt om det är tillräckligt mycket vidvinkel för dig.

Per.

nettan78 skrev:
tamron ska visst ge superskarpa bilder,

Jag tittade litet på skärpemätningarna på photozone.de och de visar att det inte är någon större skillnad på Tamron 28-75 och ditt Nikon 18-55.

Kan du ta skarpa bilder med Tamron 28-75, så kan du ta skarpa bilder med Nikon 18-55!

Per.

perstromgren skrev:
Jag tittade litet på skärpemätningarna på photozone.de och de visar att det inte är någon större skillnad på Tamron 28-75 och ditt Nikon 18-55.

Kan du ta skarpa bilder med Tamron 28-75, så kan du ta skarpa bilder med Nikon 18-55!

Per.
jag tycker inte det blir superskarpa bilder med nikon 18-55 men däremot med tamron 28-75 tycker jag blir knivskarpa bilder.
jag kanske har fel.

perstromgren skrev:
Vad ska du ha en 28-75 till? Behöver du bättre ljusstyrka eller den extra brännvidden?

Förut pratade du om att du villa ha bara ett objektiv. 28-75 klassar nog inte riktigt in där, i mitt tycke. Ställ in din ditt kitobjektiv på 28mm och gå runt och ta bilder inomhus så märker du snabbt om det är tillräckligt mycket vidvinkel för dig.

Per.

ja jag ville bara ha ett objektiv men jag tror inte ett 18-200 tar så bra bilder som jag vill.
jag e ju som sagt nybörjare så jag kan ha fel

nettan78 skrev:
ja jag ville bara ha ett objektiv men jag tror inte ett 18-200 tar så bra bilder som jag vill.
jag e ju som sagt nybörjare så jag kan ha fel

Ja, troligen. Om du får problem med skärpan på en Nikon 18-200 (eller 18-55 för den delen) är det nog inte optiken du ska skylla på i första hand om du är nybörjare. Du kanske behöver lära dig mer om hur din kamera väljer fokuspunkt och hur man väljer var i bilden skärpan ska ligga?

Visa oss en bild som har för dålig skärpa, så kan vi nog hjälpa dig att reda ut om det är du eller tekniken som fallerar.

Per.

Tänk på att 28mm inte direkt är ngn vidvikel att tala om på en DX kamera som din D40. Stor skillnad på de 18 mm du har och detta.

Förstår inte riktigt vad det är du är ut efter efter att ha läst igenom tråden igen. Från början tyckte jag det såg ut som du ville ha en ett enda objektiv som klarade vidvikel till tele. Nu verkar du ha ändrat dig. Vad är målet nu? Ljusstark optik för vilket ändamål?

Skall du komma undan billigt och köpa ett ljusstarkt objektiv som är ok för porträtt etc på DX så skulle jag satsat på ett fast 50mm/1.8. Kostar ca 1000 kr.

Är det en "normalzoom" för DX du letar efter skulle jag personligen åtminstsonde satsat på ett som startar på 24mm (medveten om att detta inte är vidvinkel utan snarare normal-telezoom).

Som vid alla objektivval tycker jag man skall utgå från ett behov man har så är det enklare för oss att hjälpa. Så vad är ditt behov? Vill du ersätta dina nuvarnde objektiv eller skall du utöka och fortfarande t.ex. använda 18-55 mest?

perstromgren skrev:
Ja, troligen. Om du får problem med skärpan på en Nikon 18-200 (eller 18-55 för den delen) är det nog inte optiken du ska skylla på i första hand om du är nybörjare. Du kanske behöver lära dig mer om hur din kamera väljer fokuspunkt och hur man väljer var i bilden skärpan ska ligga?

Visa oss en bild som har för dålig skärpa, så kan vi nog hjälpa dig att reda ut om det är du eller tekniken som fallerar.

Per.
jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag tycker e fel men jag tror jag vill ha lite skarpare o mer färg i fotona. tycker det saknas med mitt 70-300 objektiv framförallt.
jag ska se om jag hittar ett foto sen ikväll att lägga ut här.

perstromgren skrev:

Per.

Hej! Vill bara lägga till att Tamron släppt en 18-250 med skakstabilisering... (kanske tagits upp..har inte läst hela tråden)

fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar