Annons

Ett bra macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Contessa

Medlem
Jag har letat omkring lite efter ett macroobjektiv, och velar just nu mellan ett "Nikon Nikkor 60mm f/2.8 " och "Tamron 90mm f/2.8". Båda har fått fina resentioner, men jag tänkte höra om någon här har någon åsikt?
Kanske dessutom kan tipsa om ett annat bra macroobjektiv?

Dessutom undrar jag lite på vad som är skillnaden mellan "Nikon Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro" och "Nikon Nikkor 60mm, f/2.8D, AF Micro"?

Jag har en Nikon D60.

Tacksam för hjälp!
Over and out,
JonnaNS
 
Sigma 70mm f/2.8 EX är riktigt bra när det gäller skärpa och kontrast - slö AF-motor och inte IF, men det är bättre än mitt dyra EF100 f/2.8L IS USM när det gäller "riktigt" macro. Tamron 90mm är mycket bra och påminner starkt om sigman i alla viktiga karraktrsdrag (slö af motor, inte IF, skarpt och ett "riktigt" macroobjektiv som är skarpt även ute i kanterna.)
 
Jag har letat omkring lite efter ett macroobjektiv, och velar just nu mellan ett "Nikon Nikkor 60mm f/2.8 " och "Tamron 90mm f/2.8". Båda har fått fina resentioner, men jag tänkte höra om någon här har någon åsikt?
Kanske dessutom kan tipsa om ett annat bra macroobjektiv?

Dessutom undrar jag lite på vad som är skillnaden mellan "Nikon Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro" och "Nikon Nikkor 60mm, f/2.8D, AF Micro"?

Jag har en Nikon D60.

Tacksam för hjälp!
Over and out,
JonnaNS

För att få autofokus på din D60 måste du ha inbyggd motor i objektivet. På Nikonspråk heter det AFS men det betecknas annorlunda på andra objektiv. Det är alltså skillnaden på de objektiv du nämner i början. Tamron har inbyggd motor i dens senaste versionen men inte i de äldre. Om du går in på cyberphoto.se och objektiv kan du plutta i "Nikon", "macro" och "har inbyggd motor" så ser du vilka du kan välja (om du vill ha fungerande autofokus till din kamera). Alltså går nämnd Sigma bort i så fall. /FW
 
Nikkor 60/2,8 är ett mycket bra makroobjektiv samtidig som det är en trevligt porträttglugg just till DX-formatet som du har på din kamera. Då din kamera inte har någon inbyggd fokusmotor skall du välja AF-s om du vill ha autofokus S:et betyder att objektivet har egen fokusmotor en s.k. silent wave motor som gör att objektivet funkar i hop med D60.

I länken nedan hittar du en kompatibilitetstabell för kameror och objektiv från Nikon.
http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19077/related/1/c/241/r_id/127734

Tamron optiken vet jag ingenting om men är säkert även den en trevlig glugg om den har inbyggd fokusmotor så lirar den också bra tillsammans med din D60.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.