Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra macroobjektiv under 6000kr!?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik-gbg

Medlem
Hej.

Min plan är nu att inskaffa (när jag har sparat klart) ett Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1.
Det ligger just nu på 5490kr ca.

Jag har en eos 450D för övrigt.
Jag älskar macro bilder och vill använda det till att fota allt från smådjur till växter och annat värt att fota.
Ska väl kunna gå att ha som porträttobjektiv med?

Men det är macro fotograferingen jag är ute efter med detta objektiv.

Frågan är då, anser ni att detta är ett bra prisvärt objektiv?

Tamron sågade jag ganska snabbt. Kändes plastigt och har tydligen inte så trevlig bokeh som Tokinan.

Jag har Canonobjektivet till min EOS 40D och tycker det är "Canon"! Trivs mycket bra med det, funkar utomförträffligt! Mycket snabb autofokus! Jag tycker det är klart prisvärt.

Tamron sågade jag ganska snabbt. Kändes plastigt och har tydligen inte så trevlig bokeh som Tokinan.

Jag anser att du har fel. Jag använder själv detta makro och är väldigt nöjd med det. Klart att det finns alltid bättre. Men med tanke på priset så anser jag att detta är ett objektiv i toppklass.

Jag föreslår tamrons 90.

Jag har Canonobjektivet till min EOS 40D och tycker det är "Canon"! Trivs mycket bra med det, funkar utomförträffligt! Mycket snabb autofokus! Jag tycker det är klart prisvärt.

Första gången någon anser att af är bra i det objektivet... Af är (som hos alla andra macro objektiv - LÅNGSAM) Vore intressant att veta vad man anser vara ett långsam AF om man tycker att detta objektiv har snabb af...

Alla rekomenderar tydlig de objektiven de har i denna tråden så då passar jag på att slå ett slag för Sigma 70 f/2.8 MACRO (ja, även denna har långsam af)som jag köpte efter ha gjort mig av med det ovan rekomenderade Canon macrot.

Själv skulle jag valt ett Canon 100/2,8 USM Macro idag, även om jag själv har ett Canon 60/2,8. Med 100 mm kommer du lite längre ifrån ditt motiv, vilket jag önskar många ggr. Båda ovanstående objektiv har fått kanon recensioner över allt. Och på en cropkamera får du samtidigt ett bra teleobjektiv med 100mm.
Och ett original objektiv, har ett bättre andrahandsvärde jfr. med övriga tredjepartstillverkare.

Första gången någon anser att af är bra i det objektivet... Af är (som hos alla andra macro objektiv - LÅNGSAM) Vore intressant att veta vad man anser vara ett långsam AF om man tycker att detta objektiv har snabb af...

Alla Macro objektiv jag har provat , speciellt i dåligt ljus/macroläge har problem med AF. Kör man riktigt nära/macro så är det manuell fokus som gäller. (Det är min erfarenhet).

Jag anser att du har fel. Jag använder själv detta makro och är väldigt nöjd med det. Klart att det finns alltid bättre. Men med tanke på priset så anser jag att detta är ett objektiv i toppklass.

Jag föreslår tamrons 90.

Jag tittar inte på pengarna när jag köper kameraprylar. Jag vill helt enkelt ha det bästa. Jag tittade på tre macroobjektiv innan jag bestämde mig. Nikons 105/ f/2,8 är i toppklass, men saknar bländarring, som är ett måste då jag ofta använder bälg.
Då prisskillnaden inte är så stor mellan Tamron och Tokina, valde jag det objektiv som fått så mycket ros i alla tester - Tokina.

Jag tittar inte på pengarna när jag köper kameraprylar. Jag vill helt enkelt ha det bästa. Jag tittade på tre macroobjektiv innan jag bestämde mig. Nikons 105/ f/2,8 är i toppklass, men saknar bländarring, som är ett måste då jag ofta använder bälg.
Då prisskillnaden inte är så stor mellan Tamron och Tokina, valde jag det objektiv som fått så mycket ros i alla tester - Tokina.

Då är vi två! Bortsett från att jag vill alltid ha det bästa, till bästa/lägsta möjliga pris... Vem vill inte det?!
I mitt fall blir det oftast Canon original.
Men här tror jag Tamron's 90mm, kan var ett mycket bra alternativ till Canon's 100mm.

Jag är också på gång att köpa mig ett makroobjektiv och på fotomässan förra helgen så var jag runt och kände ganska mycket på olika modeller.
Jag tycker att Canons 100mm hade snabbast AF då man inte fotograferar makro, utan som tele. Det är ett stort plus! Kvaliteten var dessutom den bästa, men hade ingen direkt personlig/speciell känsla som jag tycker om.
Sedan provade jag Sigma objektiven och utav dem så är ju 150mm absolut rent optiskt bäst, men alldeles för stor för min 450D tyvärr. Så jag kommer troligtvis att köpa 70mm från Sigma istället. Det var riktigt skarpt och jag gillar kvaliteten på Sigmas objektiv. Jag tror att jag uppskattar 70mm makro mot 100mm, så därför väljer jag nog bort Sigmas 105mm.
Tyvärr så hann jag inte kika på Tamron 90mm och Tokina 100mm, men jag tänkte åka till Scandinavian Photo och känna på dem nästa vecka.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto