ANNONS
Annons

Etisk filosofi som ej bör läsas av känsliga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
En liten filosofisk fundering som jag ville lägga in i någon debatt, men jag valde istället att starta en ny tråd där jag hoppas fler lägger in filosofiska funderingar som kan väcka nya frågor rörande etik, moral och lagar. Hälst skall inte svaren vara strikt logiska utan innehålla egna funderingar och formuleringar om varför man tycker si eller så.

OBS: Nu bör det redan här förklaras att detta är en ”filosofisk” fundering och inget annat; den kan därför kanske bryta mot vissa logiska tankemönster och stöta sig med hur verkligheten i övrigt ser ut. På samma sätt som en saga så skall man inte utgå ifrån att den är sann, men man skall inte heller utesluta att den inte kan innehålla en bra lärdom bara för att den inte var sann.

Alla som köpt (låt oss säga) Photoshop har givetvis läst igenom avtalet och förstått detta, för vist har du det, i annat fall har du brutit mot det avtal som ingår. De som efter förmodan har läst detta känner sig ofta förvirrade då det verkar som avtalet vill förbjuda all användning av programmet och i vissa fall kans det helt orimligt eller omöjligt att följa avtalet. Men detta hindrar inte många från att ändå installera programmet och även de största moralisterna kan tänka sig bryta mot vissa delar i avtalet.

När det gäller PUL är det likadant. Man kan läsa det och känna sig hindrad och man blir rädd att göra vissa sorters bilder och en allmän paranoia smyger sig på en. ”Tänk om jag gör nått omoraliskt, tänk om jag bryter lagen… JAG KOMMER ATT DÖööööö!”, man oroar sig för att ens favorit sida måste stänga och framför sig ser man ”Justitia ligan” redo att slå en i fängslen och kasta en i avgrundens brunn.

Men någon dag hinner verkligheten i kapp en och man för lära sig att påföljderna inte brukar bli så hårda. Det är sällan man får max straffet och man kommer oftast undan med en tillsägelse, men det bara i det fall du blir anmäld som du förmodligen inte kommer att bli.

Många säger nu ”men det handlar om etik, moral och sunt förnuft” men det gör det även när det gäller att läsa avtal och att ladda ner MP3 från Internet och de flesta som har en MP3 spelare bryter dagligen mot någon lag eller nått som kan anses som oetiskt, så vad är skillnaden?

”Man bryter någons personliga integritet” får man då oftast som svar på denna fråga. Men gör man verkligen det? Den personlig integritet har ett nära samband med människans värdighet. Skulle jag med minna bilder ha skadat en människas personliga värdighet om dennes den personliga värdigheten tillät sig att klia sitt arsel i Åhlens eller att offentligt urinera mot ett hus i stan? Vist, den som har värdighet att vända sig mot 30 ornitologer utrustade med kameror och en skock Tyska turister för att klia sig i näsan bord undantas av nått som borde kallas ”klantighets klausul”.

Skulle bilden på ett bröllop skada parets integritet/värdighet till en så milda grad att en domstol skulle anse det vara värt att utdöma ett straff? Om så vore fallet har man nog taget en extraordinär bild och man borde genast sälja den till pressen på grund av själva nyhetsvärdet i bilden.

Så trots att det är stor omoral i att publicera bilder folk man inte frågat om lov så är det ingen större risk och vill man komma bort från anklagelser om etik och moral kan du fotografera din flickvän i porriga poser och posta dessa bilder istället, för det är sällan folk ställer sig frågan. Sade du till din flicka att du skulle publicera bilderna på en webbsida för snuskiga och lite småperversa fotografer?

OBS: Detta var en filosofisk tanke med en gnutta ironi och satir. Som tidigare sagts kanske den inte stämmer överens med dina tankar och den är skriven för att väcka funderingar och kanske kan skapa nya frågor rörande etik, moral och hur man skall förhålla sig till PUL här eller om man bör diskutera vilket skydd grundlagen egentligen ger oss.

P.S Filosifi har rätt att vara korkad och dum så påpeka inte enbart detta. Skriv istället varför du tycker den är det. Men glöm inte att den kanske var ämnad att vara dum för att locka dig att skriva.

och kulorna rullar bort över golvet....

Vad påkallade detta kvasifilosofiska utbrott i sommarnatten? Jag trodde alla fortfarande satt och försökte fundera ut hur i hela europa grekland kunde vinna fotbolls em. Då dyker det upp ett inlägg med sån tyngd att min bildskärm välte på skrivbordet. Det här skjuter över min horisont och landar platt långt borta i landet för alltför långa och dåligt skruvade inlägg.

Re: och kulorna rullar bort över golvet....

in2kma skrev:
Vad påkallade detta kvasifilosofiska utbrott i sommarnatten? Jag trodde alla fortfarande satt och försökte fundera ut hur i hela europa grekland kunde vinna fotbolls em. Då dyker det upp ett inlägg med sån tyngd att min bildskärm välte på skrivbordet. Det här skjuter över min horisont och landar platt långt borta i landet för alltför långa och dåligt skruvade inlägg.

:)

Ha ha! Gud vad jag älskade det inlägget. En helt underbar snärt som jag behövde och älskade.

Re: och kulorna rullar bort över golvet....

in2kma skrev:
Vad påkallade detta kvasifilosofiska utbrott i sommarnatten? Jag trodde alla fortfarande satt och försökte fundera ut hur i hela europa grekland kunde vinna fotbolls em.

Vadå fotboll, vad e de?

Tja, men det är ju inte alls ovanligt att folk använder piratkopierade program (i Photoshops fall torde det röra sig om en absolut majoritet, då det kostar typ 10 000 kr) eller publicerar bilder på folk utan att bry sig om en skitlag som PUL, som i många avseenden är en idiotisk lag enligt min yrkesmässiga bedömning (jag är jurist).

Och i PUL:s fall så har ju fallet Bodil Lindkvist inneburit att lagen kommer att granskas av Europadomstolen i Haag, för att kontrollera huruvida den kränker grundläggande rättigheter. Bodil vann ju en "delseger" i EG-domstolen, som vi alla minns...

Frågorna du ställer är väl så väsentliga och definitivt värda att diskutera.

(Jag väntar fortfarande på min nta kamera och står för tillfället utan. Det göra att jag har gott om tid att lägga i metafotodiskussionerna här på fotosidan...)

Det jag snubblar över när jag funderar på det här är paradoxen mellan att vilja ha frihet och att vilja vara skyddad. Helst vill jag själv ha stor frihet och stort skydd. Samtidigt inser jag att ingen annan skulle gå med på att ha liten frihet och litet skydd för att jag skulle bli nöjd. Alltså blir det en balansakt mellan att få göra som jag vill och att inte andra ska få göra vad de vill mot mig. Det är inte bara aktuellt i fotosammanhang utan egentligen i min relation till samhället i allmänhet.

Eftersom begrepp som sunt förnuft och moral är så subjektiva söker vi nåt annat att hänga upp vårt samspel på. Det vi har hittat på är ett formelt (lagar) och ett informellt system (normer).

Jag får intrycket av att de två systemen uppfyller samma syfte men på olika sätt. Båda är till för att skapa ordning (i nån mening) men de gör det på olika sätt. Lagar talar i första hand om vad vi får och inte får göra. Normerna grö visserligen det också men i större utsträckning styr dem vad vi bör och inte bör tycka.

Det låter lite hemskt att styras i vad man ska tycka, men är det så farligt egentligen. Ja det kan vara det när det uppstår orättvisor (slaveri, rasism, objektifiering osv.) men det ger oss också förutsättningar för att kunna umgås och ha ett utbyte. Det är ytterligare en balansakt.

Jag lyckas inte hålla tankarna i styr längre än så här så jag slutar skriva nu. jag behöver fundera mer på det här och se om jag håller med mig själv innan jag fortsätter.

/Daniel

Re: Re: och kulorna rullar bort över golvet....

Finland skrev:
Vadå fotboll, vad e de?

Är inte fotboll ett tillfälle då man får springa runt med fotoväst, lång teleoptik av klassen "dyrare kvalisort" och vifta med ett presskort?

Eftersom talet PI anses ha oändligt antal decimaler, kan man om man gör det talet digitalt, finna alla dataprogram som någonsin har gjorts, och som kommer att göras. Man kan även hitta alla bilder, alla böcker, alla matrecept osv...
Hängde ni med?

Så genom att skriva PI har jag brutit mot massor regler, eller? (det här inlägget finns för övrigt redan i talet PI).

Det var mitt filosofiska bidrag. Ville dock också vara lite konkret. På fritiden arbetar jag i en ideell friluftsrörelse där det kryllar av ungar som i sina blå skjortor vid lägerelden gör sig kanonbra på bild.

Men tänk om något av dessa barn har skyddad identitet? Det kan alltså finnas väldigt stora anledningar till att inte publicera bilder hur som helst...

Jag mailade för övrigt till Datainspektionen med frågan om hur jag ska göra då jag vill lägga ut scoutbilder på kårens hemsida.
Svaret från dem gick i korthet ut på att jag fick prova mig fram och se om någon stämmer mig, eftersom det fanns så lite prejudicerade domar gällande PUL.

Re: Re: Re: och kulorna rullar bort över golvet....

stoltz skrev:
Är inte fotboll ett tillfälle då man får springa runt med fotoväst, lång teleoptik av klassen "dyrare kvalisort" och vifta med ett presskort?
Det är för de närvarande vid kvasihändelsen. De som skickar bilder till sina tidningar.
Eftersom fotboll ur underhållningssynpunkt endast kan jämföras med att stå och se på när oljefärg torkar får de hemma tid TV-apparaten sitta och dricka öl/grogg/vin eftersom spelet är så inihelsike trist att ingen står ut med att se på i nyktert tillstånd.
Följdaktligen jagar fotografen "roliga" situationer (elaka miner, obskyra tecken mot motspelare, pusskalas etc.) Något annat värt att publicera finns ju inte........och det borde väl verkligen vara att våldföra sig på spelarnas integritet - i det fall de har någon kvar efter kvällspressens redogörelse av dem....
Us

Nekomy skrev:

Skulle bilden på ett bröllop skada parets integritet/värdighet till en så milda grad att en domstol skulle anse det vara värt att utdöma ett straff? Om så vore fallet har man nog taget en extraordinär bild och man borde genast sälja den till pressen på grund av själva nyhetsvärdet i bilden.

Här blandar du ihop nyhetsvärde med etiska övertramp. Bara för att en bild kanske är sällsynt och aldrig publicerad tidigare innebär det inte att bilden har stort nyhetsvärde. En bild som kränker de fotograferade personerna är kränkande, och inget annat.
För att fortsätta parallellen med fotboll så ger man rött kort för sådana överträdelser.

Re: Re: Etisk filosofi som ej bör läsas av känsliga.

Kijana skrev:
Här blandar du ihop nyhetsvärde med etiska övertramp. Bara för att en bild kanske är sällsynt och aldrig publicerad tidigare innebär det inte att bilden har stort nyhetsvärde. En bild som kränker de fotograferade personerna är kränkande, och inget annat.
För att fortsätta parallellen med fotboll så ger man rött kort för sådana överträdelser.
Det är det som är det underbara med filosofi att man kan blanda nyhetsvärde med etiskaövertramp, nått som så sällan sker i vårt mediasamhälle :)

Det är inte lett att vara est, men balt.

Erkki Nool borde veta allt om estniska övertramp

Ulf Johansson skrev:

Eftersom talet PI anses ha oändligt antal decimaler, kan man om man gör det talet digitalt, finna alla dataprogram som någonsin har gjorts, och som kommer att göras. Man kan även hitta alla bilder, alla böcker, alla matrecept osv...
Hängde ni med?

Exakt så är det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar