Mikael,
du ska inte köra den automatiska nozzle-kontrollen, jag ger mig f-n på att Epson ställt in den på att blåsa bläck vare sig det behövs eller ej! ;-)
Kör bara en nozzle check. Om du får något enstaka glapp här och där, hjälper det oftast att köra nozzle check en gång till istället för en rengöring. 3800:an är min i särklass absolut bästa Epsonprinter genom åren vad gäller att kunna stå oanvänd längre tid utan att klägga ihop munstyckena.
Å andra sidan står min maskin sällan längre än 2-3 veckor, men jag gör numera som du funderar över. Jag var ute efter en färglaserskrivare tidigare, men kunde snabbt konstatera att det definitivt inte är kostnadseffektivt att köpa färgpulver till laserskrivare. Med tanke på hur länge mina 80 ml färgpatroner i 3800:an räcker vid 'normalt' bruk, så använder jag den numera även till alla vanliga färgutskrifter. 'Plain paper' och 'charts and graphs mode' ger hyfsade färgutskrifter på vanligt kopieringspapper (dock inte i klass med en dedikerad färglaserskrivare).
Ska du printa fotokvalitet på riktigt papper efter att maskinen stått flera månader, bör du ta ut bläckpatronerna och agitera dem. Färgpigmentet sjunker till botten. Jag brukar ta ut dem tre och tre och vända dem försiktigt 180 grader i ca en minut. Just nu har jag tre patroner som kör på övertid sedan några månader (MK, C, M) och jag vet inte riktigt hur länge man kan köra med gammalt bläck utan att det degenererar bilderna.