Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 3800 eller 4800

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går bra :)

Jag kör skrivaren med ImagePrint-rippen och phatteblack färger. Därmed har jag inga efarenheter av att skifta bläck mellen matt- eller photo-bläck. Det enda negativa med rippen är att det inte finns profiler till ALLA papper som tillverkas :) Jag köpte en låda EPSON Archival Matte Papper A3 men jag hittade inga profiler till detta. Lämpligast är att FÖRST kolla vilka papper det finns profiler till och därefter köpa lämpligt papper. Och just papper är det som är svårast att optimera tycker jag. Det krävs mycket provande innan jag hittar det som passar olika typer av bilder.

För "vanliga" foton typ porträtt tipsade Stefan Ohlsson mig om Epson Premium Semigloss Photo Paper. Detta papper på rulle har jag blivit mycket nöjd med. Möjligheten till rulle ser jag som en stor fördel vilket, förutom 220 ml bläckpatroner, ger billigare utskrifter jämfört met t.ex. 3800.

Det var intressant att skaffa sig en storformatskrivare, det fick konsekvenser för mitt fotande. Det innebar att jag fick lite grand börja om med hur jag fotar. Jag har slutat fota för skärmen, jag fotar nu för utskrift. Jag kan nu även optimera beskärningsformatet utifrån motivet eller åtminstone så länge som det ryms inom 0.4*8 meter!

Så sammantaget så är jag mycket nöjd med skrivaren, fast det var kanske något speciellt du undrade över?
 
gray skrev:
Det enda negativa med rippen är att det inte finns profiler till ALLA papper som tillverkas :) Jag köpte en låda EPSON Archival Matte Papper A3 men jag hittade inga profiler till detta.

Epson Archival Matte heter i USA Epson Enhanced Matte, så därför heter profilen för detta papper epX8Mk_EnhMatte1440_RDAY.icm Självklart, eller hur :)

Stefan

P.S Har du ett papper som det verkligen inte finns en profil för kan Colorbyte göra en åt dig. Får de lägga upp den på sin hemsida, så att den är tillgänglig för alla, då behöver du inte betala för detta.
 
Tack för tipset Stefan, helt självklart :)
Det blir lätt problem när samma produkt har olika namn på olika marknader.

När nu tråden "växt" till liv igen skall jag passa på att fiska efter lite tips på papper. Jag fick tips av Ove tidigare på lite olika papper, vilka jag dumt nog inte följde :-(

Jag har provat Hahnemuhle Digital Fine Art
Torchon 285 gram men jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om det papperet. Jag tycker inte det är så mycket bättre än Epsons enkla matte papper på rulle.

När jag nu använt skrivaren ett tag kan jag tydligare formulera mina behov, tror jag...

A: Ett matt papper med mycket struktur typ akvarellpapper som lämpar sig för utskrifter av S/V bilder samt "lätt" färgade bilder typ sepia. Syrafritt och gärna med möjlighet till djup svärta. Utan "vitmedel" som gulnar dvs behöver ej vara kritvitt.

B: Ett liknande papper som A med avseende på struktur med hög "vithet" (som helst inte gulnar) men som samtidigt klarar av höga upplösningar med mycket detaljer samt mycket färg. Syrafritt.

C: Ett matt papper för porträttutskrifter som lämpar sig både för S/V och färg. Behöver inte vara kritvitt. Syrafritt. Har här provat EPSON Archival Matte Papper som funkar någorlunda bra vid S/V och/eller sepia. Men jag tycker inte att det funkar så bra med mera färger.

D: Detta papper har jag reden dvs Epson Premium Semigloss Photo Paper för "glossy" utskrifter.

Tar tacksamt emot förslag baserade på era erfarenheter. Denna gång lovar jag att göra som ni säger...

Vi har experimenterat lite med akvarellpapper som mina vänner målar på. Detta har givit blandat resultat så jag mistänker att vi måste köpa en profil om vi vill fortsätta med detta papper. Märkligt nog räcker det inte att plocka en profil som heter någonting på akvarell ur listan och säga att: "denna borde fungera bra" :)
 
En liten detalj jag glömde tidigare ang din fråga, Peter, om min erfarenhet av skrivaren!

Jag har skaffat Nik Sharpener Pro 2.0
Inkjet Edition som jag använder för att skärpa upp bilderna före utskrift. Det är en liten effektiv plugg som ger mig möjlighet till selektiv skärpning av en bild.

Kan rekomenderas!
 
stefohl skrev:
Nej, jag kan inte göra skrivarprofiler som fungerar i Epsons drivrutin om du använder en phatte-lösning. Det är bara via ImagePrint som man kan styra vilka bläckpatroner som ska användas och vilka som inte ska utnyttjas.

Stefan

Gäller det även epsons 3800?

// Håkan
 
Håkan Larsson skrev:
Gäller det även epsons 3800?

// Håkan
I Epson 3800 kan du ju ha både photo black och matte black laddad hela tiden, så det krävs inte någon phatte black-lösning. Phatte black bygger alltså på att man ersätter den ljusgråa färgen med en mattsvart patron. På så sätt slipper man de dyrbara bläckbytena som man annars tvingas till med Epsons 4800, 7800 och 9800.

Stefan
 
Ang. val av papper så såg jag att tidningen Proffsfoto i sitt sista nummer har en bra genomgång av olika papper.

Men nu till något helt annat!
Då jag använder phatte-black systemet sitter jag här med två bläckpatroner vilka sakta kommer att mögla bort då jag aldrig kommer att använda dem.
Det är 1 st Matte Black och 1 st Light Light Black, bägge är på 110 ml.
Då dessa är köpta via mitt företag är det enlare att skänka bort dem än att sälja, fakturera och föra in pengar i firman.
Med andra ord, om någon tycker sig ha användning för dem, och har en kompatibel Epsonskrivare så kan ni lämpligen svara i denna tråd.
(kanske i första hand privatpersoner :)
Först till kvarn...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.