Annons

Espon 3800 eller R2880

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag själv tittat på äldre utskrifter som jag har haft hängande länge på kontoret utan glas så skulle jag vilja säga att det hänger minst lika mycket på pappret som på bläcket. Vissa utskrifter med Dyebläck har hållt utan problem och tappade färger i minst 5 år, andra tappar direkt efter bara någon månad. Detta trots att det är från samma skrivare/bläck.
Med dyebläck är man mycket beroende av det papper som man skriver ut på. Med pigmentbläck är variationen mindre, men visst är det fortfarande skillnad mellan olika material. Ska du upp i en hållbarhet som motsvarar och överträffar den som du får från färgfotopapper är det ingen diskussion om saken, då måste du använda pigmenterat bläck.

Stefan
 
Jo så mycket har jag också förstått att det är också pappret som skall tåla gaser och ljus i varierande våglängder.

Sen så är det ju givetvis rätt att färgprofiler måste man ju skapa för alla olika papper, och det kostar ju antingen en hel del pengar eller en hel del pengar och tid om man köper en egen utrustning och lär sig använda den.
OK, nu har ni bägge nämnt detta och jag är helt borta. Min erfarenhet sträcker sig alltså ca 3v, dvs när jag skaffade min IP100 skrivare.

Vad för profiler och varför kostar det?

edit:
OK har nu snabbt läst på din sida Stefan. Eftersom jag inte alls ligger på den nivån är det inte ett problem för mig (tror jag).
 
EEK... Det var ju som om färgerna var gjorda att förstöra sig själva!? Är Wilhelm Imaging Research ansedda inom detta område?
De har ett mycket stort anseende inom detta område. Om du kollar hur de flesta skrivartillverkare anger hållbarheten så är det oftast Henry Wilhelm som gjort dessa tester. Han är också med i den ISO-kommitté som försöker få fram en standardmetod för detta. Så något mer vederhäftigt än dessa tester lär du ha svårt att hitta. Jag använder alltid hans testresultat när jag bestämmer vilka material som jag ska använda när jag skriver ut bilder.


Stefan
 
Jag har en billig kalibreringmanick för skärmen. Nå det är klart om jag sedan skaffar större skrivare och skriver ut större format så kanske jag får sätta mig in i det där med skrivarprofiler. Aldrig fel att lära sig nya saker.
Tack ska ni ha för all info. Fick mer än väl svar på min fråga. :)
 
Skrivarprofiler är inte så krångligt som man tror :)

... Nå det är klart om jag sedan skaffar större skrivare och skriver ut större format så kanske jag får sätta mig in i det där med skrivarprofiler. ...

Om man använder Epson-skrivare (med originalbläck) och Epsonpapper har Epson färdiga profiler man laddar ner från http://www.epson.co.uk/ och - viktigt för oss amatörer - pedagogiska steg-för-steg-instruktioner hur man installerar och använder dem.

Så här gjorde jag:

Jag använder Epson Traditional Photo Paper och originalbläck på min Epson 3800. Operativsystem Windows XP och Epsons drivrutiner (ingen RIP).
Från denna sida laddar jag ner senaste profiler för min pappers/skrivarkombination - tryck på "proceed to download" så laddas en zippad fil ner.
Packa upp den zippade filen, bland annat så finns här filen "ESP_EEE-TP-TG-07-011-C.pdf" som med text o bilder detaljerat visar arbetsgången.

Mina utskrifter blev fina från första försöket, de stämmer med skärmen (kalibrerad), så jag tror det är ganska hög kvalite' på Epsons profil.

Den dag jag köper ny skrivare, byter till annat bläck eller annat papper krävs en ny profil för den nya kombinationen.
Om leverantören inte har någon profil, eller den tillhandahållna profilen ger fula utskrifter får jag be Stefan att göra en (500:- och uppåt?).
 
Tack för infon!

Verkar som om R3800 går att få för 1066e inkl moms. Hur är det med färgbehållarna, klarar dessa/skrivaren att vara en månad utan användning utan problem?
 
Tack för infon!

Verkar som om R3800 går att få för 1066e inkl moms. Hur är det med färgbehållarna, klarar dessa/skrivaren att vara en månad utan användning utan problem?

Om du inte har alltför torrt i rummet brukar det inte vara ett problem. Sedan behöver du ju inte vara lika petig som jag, som ser till att jag håller en luftfuktighet på 60-70%. Papper i stora format är dyra :)

Stefan
 
Tack för infon!

Verkar som om R3800 går att få för 1066e inkl moms. Hur är det med färgbehållarna, klarar dessa/skrivaren att vara en månad utan användning utan problem?

1066€ är med dagens kurs 11600 kr. Scandinavianphoto tar 11995:- för den (om det nu inte är så att du bor i Finland eller annat land där de använder evrosarna.

Jag snodde åt mig en av de sista från fotovideo före jul, till det facila priset av 9999:- :D
 
1066€ är med dagens kurs 11600 kr. Scandinavianphoto tar 11995:- för den (om det nu inte är så att du bor i Finland eller annat land där de använder evrosarna.
Med det priset blir den billigare än Epson 2880, eftersom patronerna innehåller så mycket mer bläck än 2880. Att den sedan dessutom kan skriva ut A2 är ju bara grädde på moset. Vill man sedan gå in i den roliga världen med RIP:ar för att få ännu högre kvalitet så finns det flera sådana till 3800.

Stefan
 
Såg att det var slutförsäljning på dessa på ett ställe. Kommer kanske R3880 snart? Då skulle det ju vara idé att ta en R3800:a om det blir en liten prisnedgång.
Ska titta vidare, A2 skulle verkligen inte vara illa.

Jeppe är du nöjd?
 
Såg att det var slutförsäljning på dessa på ett ställe. Kommer kanske R3880 snart? Då skulle det ju vara idé att ta en R3800:a om det blir en liten prisnedgång.

Har sett denna fråga på många ställen och ingen har haft någon info om en ny skrivare. Skulle därför tro att det tar ett slag innan det kommer en ny modell, men det är en ren gissning.

Stefan
 

Mycket, har bara kört ut de testpapper jag fick med från Epson, men epsons egna profiler tillsammans med min hårdvarukalibrerade NEC 2690 ger mycket snarlikt resultat. Proofingen är klockren faktiskt.

Jag har beställt lite papper från både hahnemuhle och Ilford och om inte deras profiler till 3800 stämmer, så blir det att konsultera Stefan.

Angående bläcket så skulle jag aldrig drömma om att använda något annat än orginal om det inte fanns något annat som var bättre till samma pris. Men med tanke på vad Epson lägger ner i utvecklingskostnad på papper och kemi årligen så ser jag inte någon anledning att köra något annat bläck.

Däremot är jag inte säker på om Epson har barytpapper i sitt sortiment, därför har jag beställt Ilfords galerie gold fibre silk.
 
Epson-papper för 3800.

Här är en komplett (?) lista på Epsons papper för 3800.

Jag använder Traditional Photo Paper, ger mkt fint resultat med Epsons profiler.
Tyvärr har jag inte hittat något om detta pappers utskriftsbeständighet i Stefans länkar tidigare i tråden.
 
Av vad jag förstått när jag försökte sätta mig in i Epson´s skrivare så har R2880 samma storlek på patronerna som R1900 m.fl. Alltså rent fjuttiga 11 ml vilket är ett rent skämt när man skall skriva ut A3 eller ens A4.
Jag har en R1900 men bestämde mig för att köpa ett CFS från InkJetFly redan när skrivaren införskaffades, så nu har jag bläckflaskorna på utsidan av skrivaren istället.
Men möjligheten finns ju att till både 3800 och R2880 köpa något tredjepartssystem från exempelvis InkJetFly.

Flikar in i tråden lite fräckt med en fråga till DaMoose! :)
Funderar på köpa ett CIS från InkJetFly till min R1800. Är du nöjd med kvalitén på färgerna och driftsäkerheten eller är det mycket meck?
 
Däremot är jag inte säker på om Epson har barytpapper i sitt sortiment, därför har jag beställt Ilfords galerie gold fibre silk.

Det papper som Epson kallar Traditional innehåller inte ett barytskikt, men har samma utseende som de som gör det. Det finns många sådana papper idag, med lite olika ytor. Mina egna favoriter är Harman Inkjet Gloss FB Al och Innova Fibaprint Ultra Smooth Gloss. Harman är företaget som äger engelska delen av Ilford. Eftersom Schweiziska delen har rätten att marknadsföra papper för bläckstråleskrivare under namnet Ilford, fick den engelska delen hitta på ett nytt namn. Det blev Harman. Tillverkas på samma sätt som Ilfords svartvita fotopapper.

Innova är ett företag som startades av ett par personer som hoppade av från Hahnemühle. De gör en mängd olika papper och deras Fibaprint-serie är deras variant på dessa barytpapper.

Stefan
 
Jag använder Traditional Photo Paper, ger mkt fint resultat med Epsons profiler.
Tyvärr har jag inte hittat något om detta pappers utskriftsbeständighet i Stefans länkar tidigare i tråden.

I USA kallar Epson pappret för Exhibition och Wilhelm anger hållbarheten till 90 år under glas och över 150 år under UV-filtrerat glas i min skrivare, Epson 11880.

Stefan
 
ANNONS