Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Espon 3800 eller R2880

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik

Aktiv medlem
Sitter här och funderar på ny skrivare, men jag har mycket svårt att bestäma mig för om det är Epson 3800 eller R2880 som är det bästa alternativet.

Fördelarna med 3800 är ju att den skriver ut större format och har större bläckpatroner, vilket gör förbrukningskostnaderna lägre. Sttörre format är alltid intressant, och möjliggör ju att skriva ut ett större antal mindre bilder på ett större ark.

Å andra sidan så är ju 2880 nyare, frågan är om den ger bättre kvalitet. En annan fördel är att jag kan använda min ImagePrint-licens till 2880. Väljer jag 3800 så måste jag uppgradera licensen för motsvarande $495. Samtidgt har ger ju de nya skrivarna bättre resultat idag med de egna drivrutinerna jämfört med hur det var för några år sedan.

Idag har jag en Epson 2100 med ImagePrint Rip och jag skriver ut både sv/v och färg, digitalt och scannade bilder.

Någon som har tankar kring detta?
 
Valet är enkelt för mig 3800 pga de stora patronerna och ekonomin.
Suverän skrivare till ett bra pris, skriver sanslöst bra.
 
Senast ändrad:
Är det någon som kan tala om huruvida den något nyare 2880 ger bättre utskriftskvalitet än 3800?

Jag röstar på 3800. Den är inte lastgammal den heller och bläckstråletekniken är ju relativt mogen och har varit ett tag.

Skillnaden skall väl vara att magentafärgen i dom nya -80 maskinerna ska vara mera "vivid" än hos det gamla hederliga K3-bläcket.

Såg en test, dom testade 4880 och jämförde med 4800 och han tyckte att bägge var väldigt bra men att skillnaden var liten. Mycket liten. Men det är alltså hörsägen endast. Kommer inte ihåg adressen heller.

Däremot kan jag säga att upplevd skillnad mellan en A2 och en A3+ i storlek är STOOOR. Jag handlade en 3800 häromsistens och jag skrattar åt dom små A3orna nuförtiden. Jag låter skrivaren och dennes drivers ta hand om färghanteringen. Jag kör med Luster-pappret och har inte testat de mer flashiga och kalibrarade sätten att färghantera. Sitter med en iMac så det är ändå inget att kalibrera mot.
 
OT: har inte sett utskrifter från 2880, bara från 3800, men....

...Suverän skrivare till ett bra pris ....

Epson har dessutom en försäljningsdrive på Stylus Pro 3800 november ut, man har sänkt priset till knappt 12.000 inkl moms (gamla priset var cirka 12.000 exklusive moms) hos bl a YFO och Scandinavian Photo.

Jag beställer nog en på måndag.
 
Det lutar nog åt en 3800 trots allt. Skillnaden i format blir ju påtaglig när man vill skriva ut kvadratiska bilder framförallt. Men jag väntar nog med att uppgradera ImagePrint tills vidare.
 
Det avgörande valet, förutom om du vill kunna printa A2 naturligtvis, är hur mycket du skriver ut. Skriver du ut ett flertal bilder varje vecka kommer du lätt att kunna räkna hem 3800, men skriver du bara ut då och då kanske 3800 är overkill och en mindre maskin passar bättre, vilken du dessutom redan har en bra RIP till.

3800 är ju ett par år gammal och en uppgradering till de nyare bläcksorterna ligger nog inte allt för långt bort. Men om du ska välja 2880 istället för 3800 pga att 3800 är äldre och inte har Vivid magenta bläck är nog mer tveksamt. Så här skriver Luminous-Landscape om skillnaderna mellan bläcken:

"My take on this is that if you already own a 4800, 7800 or 9800 the necessity of an upgrade may not be a compelling case. Yes, the new Vivid Magenta inks do increase the gamut somewhat, and do provide somewhat higher dMax. But you'll likely only see the differences in a close side by side comparison."

Prisskillnaden mellan 2880 och 3800 skrivarna på runt 4000 kr motsvarar lite grovt räknat den större bläckmängden du får med till 3800, men själv skulle jag nog också uppgraderat ImagePrint. Jag var lite tveksam tidigare till om det verkligen var någon vits med en RIP när Epsons skrivardrivrutiner nu fungerar så bra, och ska man slanta upp för en ny RIP kanske det är diskutabelt, men för oss som redan har en är nog uppgraderingskostnaden värd pengarna.
 
Jag kommer sannolikt inte att skriva ut särskilt många bilder i A2 – så bra bilder tar jag sällan... men däremot ser jag möjligheten att skriva ut fler bilder på samma A2-ark som en trevlig möjlighet.
 
Av vad jag förstått när jag försökte sätta mig in i Epson´s skrivare så har R2880 samma storlek på patronerna som R1900 m.fl. Alltså rent fjuttiga 11 ml vilket är ett rent skämt när man skall skriva ut A3 eller ens A4.
Jag har en R1900 men bestämde mig för att köpa ett CFS från InkJetFly redan när skrivaren införskaffades, så nu har jag bläckflaskorna på utsidan av skrivaren istället.
Jag provade dock att skriva ut lite med de medföljande patronerna och om man skriver ut i A3 så räcker den mest använda färgen, vanligtvis Cyan + Gloss Optimizern, inte ens till 10 st sidor.

Om du har tänkt använda originalpatroner från Epson så hade jag tveklöst köpt 3800 istället. 80 ml mot 11 ml gör en stor skillnad. Om du räknar ut prisskillnaden på skrivaren mot hur många uppsättningar bläckpatroner den prisskillnaden täcker upp så kommer du nog rätt snart att se 3800 som det självklara valet. 4000:- i prisskillnad ger kanske 4 uppsättningar bläckpatroner, 4 st + den medföljande patronen är totalt 55 ml/färg. Så efter att du räknat bort den prisskillnaden så har du fortfarande kvar 25 ml av varje färg i din 3800.

Men möjligheten finns ju att till både 3800 och R2880 köpa något tredjepartssystem från exempelvis InkJetFly.
 
Frågan är om jag kan motivera prisskillnaden som blir närmare 8000 kr med Rip-uppgraderingen. Men kanske behöver jag inte ImagePrint längre...

Räkna med i prisskillnaden att med R2880 får du med bläck för 1 260 kr när du köper skrivaren. Med 3800 får du med bläck för 4 400 kr.


Så med 3880 får du mervärde på bläcket för 3 140 kr vid inköpet av skrivaren, jämfört med R2880. Förutsatt att R2880 levereras med fulla bläckpatroner, förstås. Om inte, då blir prisskillnaden på bläcket ännu större, eftersom 3800 levereras med fulla bläckpatroner. Priset på bläck räknat på Dustins dagspriser.
 
Senast ändrad:
Panoramamöjligheten hos 2880 bör nämnas i sammanhanget.
2880 har rullpappershållare. En 3800 kan original inte ta rulle. Det finns beskrivet här på forumet hur man kan komma runt det men det kan vara lite klumpigt kanske.
 
Epson har dessutom en försäljningsdrive på Stylus Pro 3800 november ut, man har sänkt priset till knappt 12.000 inkl moms (gamla priset var cirka 12.000 exklusive moms) hos bl a YFO och Scandinavian Photo.

Jag beställer nog en på måndag.

...för de som har vägarna förbi Fotomässan har Scandinavian ett gäng 3800 till förmånliga priset där...så tar man frakten hem själv...
 
Men möjligheten finns ju att till både 3800 och R2880 köpa något tredjepartssystem från exempelvis InkJetFly.

Jag ligger i startgroparna att köpa en stor skrivare och R3800, R2880 är bland kandidaterna. Har en nyinköpt PIXMA IP100 som jag tänker sälja för jag vill ha pigmentbaserade utskrifter för hållbarhet (samt större utskrifter).
Det jag blev att undra på är InkJetFly som du nämner. Har det gjorts ordentliga tester på dessa och hållbarheten? Jag skulle inte våga använda 3:e parts färger om inte dessa är noggrannt testade och verkligen verifierade att de håller måttet.
 
Det jag blev att undra på är InkJetFly som du nämner. Har det gjorts ordentliga tester på dessa och hållbarheten? Jag skulle inte våga använda 3:e parts färger om inte dessa är noggrannt testade och verkligen verifierade att de håller måttet.
Jag har inte sett några tester på just detta system och bläck, men de som gjorts på tredjepartsbläck har varit rätt förödande för dessa. Kolla www.wilhelm-research.com så ser du ett par tester på tredjepartsbläck som gav hållbarhet som varierade mellan dålig till urusel.

Att man sedan behöver göra profiler för alla de papper som man ska använda är kanske en fördel för mig som gör profiler, men blir rätt dyrt för dig.

Stefan
 
Det jag blev att undra på är InkJetFly som du nämner. Har det gjorts ordentliga tester på dessa och hållbarheten? Jag skulle inte våga använda 3:e parts färger om inte dessa är noggrannt testade och verkligen verifierade att de håller måttet.

Det jag läste mig till på diverse ställen var att vissa testat att ha bilderna framme i direkt solljus längre stunder och utan att få några som helst färgbortfall, här tror jag att det är en stor skillnad mellan Pigmentbläck och Dyebläck.
Jag har själv provat skölja och gnugga utskrifter och det sitter då bra på Ilford Galerie Smooth Pearl iaf. Sen har jag nu haft en del utskrifter hängande framme i direkt starkt lampsken utan att se någon skillnad.
Alla fina utskrifter rekommenderar jag givetvis att man har bakom glas, detta hjälper ju otroligt mycket för alla typer av bilder.

Om jag själv tittat på äldre utskrifter som jag har haft hängande länge på kontoret utan glas så skulle jag vilja säga att det hänger minst lika mycket på pappret som på bläcket. Vissa utskrifter med Dyebläck har hållt utan problem och tappade färger i minst 5 år, andra tappar direkt efter bara någon månad. Detta trots att det är från samma skrivare/bläck.

Sen så är det ju givetvis rätt att färgprofiler måste man ju skapa för alla olika papper, och det kostar ju antingen en hel del pengar eller en hel del pengar och tid om man köper en egen utrustning och lär sig använda den.
 
*klipp* så ser du ett par tester på tredjepartsbläck som gav hållbarhet som varierade mellan dålig till urusel.
EEK... Det var ju som om färgerna var gjorda att förstöra sig själva!? Är Wilhelm Imaging Research ansedda inom detta område?

Eftersom jag inte skriver ut så mycket antar jag att R2880 är ett bättre val för mig. Det är stor prisskillnad mellan skrivarna. Är väl det där med A2 då som stör lite, dvs att den är A3.
 
ANNONS