Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning till modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anton H

Avslutat medlemskap
Hej!

När jag fotade en modell så skrev vi modellrelease, där det stod att jag får använda bilden fritt för reklamändamål, i redaktionella syften, på internet samt att lagra dem i digitalt bildarkiv.

Jag skall nu sälja en av mina bilder för reklamändamål. Måste jag kontakta modellen och ha hennes godkännande? Skall hon ha en del av priset? Kan hon stämma mig om jag säljer bilden till ett företag som sedan använder den i reklam?

Hoppas på feedback! Tack!
 
Du skriver själv att ni "skrev modellrelease, där det stod att jag får använda bilden fritt för reklamändamål". Det måste rimligen innebära att du får använda bilden fritt för reklamändamål.
 
Det är viss skillnad om Anton använder den för nämnda syften, eller om tredje part gör det. Helst bör man formulera tydligt att man kan sälja den vidare, så att inget lämnas öppet för tolkning. Men nu får man väl tolka det som att detta ryms inom "använda fritt".

Jag själv hade dock dubbelkollat med modellen, ifall det är en modell du vill arbeta mer med i framtiden och upprätthålla en god relation med. Jag anser att bra kontakter och bra rykte är mer värt än lite snabba pengar.
 
Jo, om man vill skulle man ju kunna tolka formuleringen som att Anton bara får använda bilden i de tidningar han själv ger ut och i reklam för sin egen verksamhet. Men det är en ganska orimlig tolkning. Vem skulle avtalet i så fall vara avsett för? Inte fotografer iaf (som ju ganska sällan t ex äger tidningsförlag).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.