martinot
Aktiv medlem
Final Cut Pro?
Jo, det är också ett bra exempel (även om de fått till det bra idag, så var det långt ifrån säkert och givet).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Final Cut Pro?
Jo det är faktiskt så jag gör idag. Men det är ingen hållbar lösning då Nikon inte längre stödjer systemet och eventuella problem i nya versioner av MacOS inte kommer att årgärdas.
Tyvärr så har Apple (iaf till en viss del) bytt lite fokus av målgrupp ifrån att ha varit personer verksamma inom kreativ produktion till numera främst mode- och cafébloggare.
Apple har mer och mer blivit det iToys som deras belackare tidigare hånade dem för att vara.
Luminar från/av Macphun ser ut att, på sikt, kunna bli en ersättare för Aperture.
Fungerar redan som plug-in för Aperture, Lightroom 6, Photoshop och Elements.
Personligen tycker jag att Macphuns koncept är mer användarvänligt plus att Luminar har en lägre inlärningströskel än Capture One 10 för att inte tala om Lightroom...
Det är ingen panik för Aperture användare, programmet fungerar bra under OS 10.12 Sierra,
och med div. plug-ins håller sig Aperture hyfsat "up to date"
Affinity Photo har god potential. Serif, som är det brittiska företaget som står bakom Affinty, håller redan på att ta fram en ny produkt som de kallar för Affinity Publisher.
Affinity Photo finns i dagsläget enbart i skarp version för Mac men finns som en beta för Windows. Affinity Design finns redan som skarp version för både Mac och Windows.
Affinity är mer ett alternativ till Photoshop än till Aperture, Lightroom, Capture One m.fl.
Men det verkar som om utvecklingen går mot en utsuddning av gränserna mellan
raw-hantering/katalog program och dito bildbehandling/publicering.
Tyvärr så måste jag hålla med. Apple har mer och mer blivit det iToys som deras belackare tidigare hånade dem för att vara. Har använt Apples produkter sedan 1990 och undrar nu vad de håller på med.
Får se om jag byter ut min gamla MBPr från 2012 till en ny Dell XPS. Det går ju alltid att köra den som en Hackintosh. ;-)
Kanske ett sidospår, men på vilket sätt menar ni att det blivit så??
Aperture låg väl typ hela tiden ett steg efter Lightroom och det sålde väl förmodligen inte jättebra heller i jämförelse.
Förmodligen beror det på fler saker, varav en förmodligen var att Apple kanske inte tyckte sig vilja lägga för mycket resurser på att konkurrera med exempelvis Lightroom.
Det fanns en utvecklingspotential i Aperture, men tyvärr så valde Apple att byta ner sig till ett mediokert program som knappast appellerar till de som använde sig av Aperture eller Lightroom. Vad tog det proffsiga Apple vägen någonstans? .
F
Det fanns en utvecklingspotential i Aperture, men tyvärr så valde Apple att byta ner sig till ett mediokert program som knappast appellerar till de som använde sig av Aperture eller Lightroom.
De som köpte en Mac enbart för Apertures skull måste varit väldigt få, ser inte riktigt hur ni får det till att Apple bara riktar sig till cafébloggare numera.
Jag har använt mig av Apples produkter i över 25 års tid (både privat och i jobbet). Är inte i behov av leksaker, utan produkter som fungerar och som håller en hög kvalité. Kvalitén kontra pris gäller inte längre för deras produkter enligt min mening.